K.. Skrevet 10. september 2008 Rapporter Del Skrevet 10. september 2008 Har du tatt en titt på abc-formelen? Klarer du å bruke den? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 10. september 2008 Rapporter Del Skrevet 10. september 2008 Jeg har sett litt på den, men jeg har ikke heelt klart å bruke den nei. Lenke til kommentar
Kongen av Lassa Skrevet 10. september 2008 Rapporter Del Skrevet 10. september 2008 Jeg har sett litt på den, men jeg har ikke heelt klart å bruke den nei. Du setter bare inn for ax^2 + bx + c = y (husk å sette inn med riktig fortegn) Du vil da få to løsninger (+ og -) Disse er der hvor y = 0 Hvis du sjekker ut denne linken ser du på det andre bilde fra toppen tre forskjellige andregradslikninger. Den gule har ingen løsninger fordi den aldri krysser x-aksen, den blå har to løsninger mens den røde kun har en løsning. Lenke til kommentar
K.. Skrevet 10. september 2008 Rapporter Del Skrevet 10. september 2008 Jeg har sett litt på den, men jeg har ikke heelt klart å bruke den nei. Kan skrive en rask gjennomgang. Du har en likning på formen ax2 + bx + c som da er en andregradslikning. Bokstavene a, b og c kan være vilkårlige tall. Eks: Hva er a, b og c i følgende 2. gradslikning? 5x2 - 2x + 3 Svar: a = 5, b = -2, c = 3 --- Når du skal løse en andregradslikning ved hjelp av abc-formelen er det viktig at likningen er på formen: ax2 + bx + c = 0 Det vil si at følgende likning kan puttes rett inn i abc-formelen: 3x2 - 4x + 7 = 0 mens denne likningen må ordnes: 4x2 - 2x + 3 = 7x + 6 Det eneste du trenger å gjøre er å flytte alle ledd over på en side. Om du velger høyre eller venstre side er akkurat det samme. Her er det imidlertid minst jobb å flytte de to leddene på høyre side over på venstre side slik at vi får likningen: 4x2 - 2x - 7x + 3 - 6 = 0 4x2 - 9x - 3 = 0 --- Nå som du vet dette er du klar for å løse en andregradslikning. Oppgave: Løs likningen x2 + x - 6 = 0 Svar: Ser at likningen allerede er på rett form og kjører på med abc-formelen. Observerer også at i likningen er a = 1, b = 1 og c = -6. Disse verdiene setter jeg inn i abc-formelen og får følgende: Som du ser har andregradslikningen to svar, x = 2 og x = -3. Prøv å sett inn disse x-verdiene i likningen og sjekk at det stemmer. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 10. september 2008 Rapporter Del Skrevet 10. september 2008 (endret) *edit; unødvendig gjentagelse Endret 10. september 2008 av Montgomery Lenke til kommentar
K.. Skrevet 10. september 2008 Rapporter Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Om en holder tunga rett i munnen løser det seg ut. Endret 10. september 2008 av Knut Erik Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 10. september 2008 Rapporter Del Skrevet 10. september 2008 Tusen hjertelig takk til alle tre! Forstod det endelig. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 13. september 2008 Rapporter Del Skrevet 13. september 2008 dette er noe jeg ikke kan skjønne: skal man integrere 1/x får man ln|x| + C skal man integrere 1/(x^2), må man først gjøre om til x^-2 og så integrere vanlig. vi vet også at 1/x = x^-1, men x^-1 kan ikke integreres :S gjelder 1/x = ln|x| + C BARE når man har regnestykket 1/x, og må man bruke formelen som ble brukt i 1/(x^2) til alle potenser av x ? regner også med at f eks 3/x integreres til 3ln|x| + c ? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 13. september 2008 Rapporter Del Skrevet 13. september 2008 Helt riktig. Regelen som sier at integralet av xn er lik xn+1/(n+1), gjelder for n forskjellig fra -1. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 13. september 2008 Rapporter Del Skrevet 13. september 2008 Ja, det står vel ekslusivt i formelheftet mitt frå VGS den formelen gjeld for n forskjellig frå -1. Nett på same måte at noko delt på null ikkje går an. Sjølv om mange vil påstå det er 0, eller andre rare resultat osv. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 14. september 2008 Rapporter Del Skrevet 14. september 2008 Hei Jeg stusser litt på noe jeg leste: For å finne siden BC: Tan A = BC/AB <=> BC = AB * Tan A Kan noen forklare meg hva som gjør at en slik omskrivning er "lov"? Hadde vært fint med et algebraisk bevis eller noe slikt. Takker. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 14. september 2008 Rapporter Del Skrevet 14. september 2008 (endret) Hva er det å bevise. Du multipliserer med et ledd - i dette tilfellet AB - på begge sider av likningen, hvilket du har lov til, og ender opp med et omskrevet uttrykk. Endret 14. september 2008 av Ladern Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 14. september 2008 Rapporter Del Skrevet 14. september 2008 Takker, forstod det nå. Vanskelig disse mattegreiene. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 14. september 2008 Rapporter Del Skrevet 14. september 2008 (endret) e^x integreres til e^x + C e^kx integreres til (1/k) e^kx a^x integreres til (1/ln a) a^x men hva med a^kx ?????? edit: hva med e^(x^k) og a^(x^k) ? Endret 14. september 2008 av Valkyria Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 14. september 2008 Rapporter Del Skrevet 14. september 2008 (endret) EDIT: tenkte feil EDIT2: Prøver på nytt: a^kx = (a^k)^x, og da burde det jo være greit. Endret 14. september 2008 av JeffK Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 14. september 2008 Rapporter Del Skrevet 14. september 2008 takktakk Lenke til kommentar
K.. Skrevet 14. september 2008 Rapporter Del Skrevet 14. september 2008 Hva med ex^k og ax^k ?For k ≠ {0,1} blir dette veldig stygge integraler som absolutt ikke er VGS-pensum. Om du er interessert i å prøve ulike integraler kan jeg anbefale denne siden til deg. Her kan du for eksempel prøve e^x^2 og se hva du får. Lenke til kommentar
PsychoDevil98 Skrevet 15. september 2008 Rapporter Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Noen som vil komme med et løsningsforslag på denne oppgaven? Endret 15. september 2008 av PsychoDevil98 Lenke til kommentar
Kongen av Lassa Skrevet 15. september 2008 Rapporter Del Skrevet 15. september 2008 Noen som vil komme med et løsningsforslag på denne oppgaven? Har du prøvd å følge denne oppskriften? http://no.wikipedia.org/wiki/Induksjon_(matematikk) Lenke til kommentar
PsychoDevil98 Skrevet 15. september 2008 Rapporter Del Skrevet 15. september 2008 Er litt grønn når det gjelder summer og slikt. Skal prøve litt senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå