K.. Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Gjøre om formel? Hva mener du? Mener du å finne f eks radiusen som en funksjon av volumet i stedet for volumet som en funksjon av radiusen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Generelt så gjør man om på formler ved å gjøre det samme på begge sider av likhetstegnet. Etter hvert som man blir vant til det så kan man ta "snarveier" og gjøre to trinn av gangen. Med din formel kan du gjøre følgende trinn for å få r alene på den ene siden: 1. Gang med 3 på begge sider 2. Stryk 3 over brøkstreken på høyre side mot 3 under brøkstreken 3. Del på h på begge sider 4. Stryk h over brøkstreken på høyre side mot h under brøkstreken 5. Del på pi på begge sider 6. Stryk pi over brøkstreken på høyre side mot pi under brøkstreken Kontroller at det du har gjort riktig så langt: V*3 /(pi*h) = r2 Bytt om på de to sidene sånn at det står: r2 = V*3 /(pi*h) 7. Ta roten av uttrykket på begge sider 8. Roten av og opphøyd i andre er motsatte funksjoner. De går mot hverandre. Stryk dermed begge. Du er ferdig: r = rot(V*3 /(pi*h)) Hvis du vil så kan du prøve snarveiene. Ta to og to trinn i en sleng. Da vil stykket se slik ut: 1+2: Flytt 3-tallet fra under brøkstreken på høyre side til over brøkstreken på venstre side. 3+4: Flytt h fra over brøkstreken på høyre side til under brøkstreken på venstre side. 5+6: Flytt pi fra over brøkstreken på høyre side til under brøkstreken på venstre side. 7+8: Sett på et rottegn på høyre side mens du fjerner opphøyd i andre på venstre side. Er man virkelig dreven så gjør man 1+2+3+4+5+6 i en sleng og 7+8 i neste trinn. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Takker Glimrende gjennomgang. Det er med andre ord som en vanlig ligning da? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Jepp, en formel er en ligning med variabler som du erstatter med tallverdier, og noen ganger konstanter som f.eks. c og pi. Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Man kan på en måte si at en formel er en likning som er løst for en spesiell variabel. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Regn ut den vinkelen som gir størst volum til trakta. s skal være 1dm Jeg vet det har med optimering å gjøre, men jeg får den ikke til uansett :\ Endret 22. mai 2008 av zyfah Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 1. Sett opp ligninga for å regne ut volum ut i fra S og alfa. 2. Deriver ligninga og finn toppunktet i området 0-90°. Lenke til kommentar
dingorz Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Fant ikke noe egen tråd for statistikk, så jeg prøver her. Antar at mange av dere som har god kontroll på matematikk også har vært en del innom statistikk. Det jeg trenger litt hjelp til å forstå er p-verdi. Statistikk-boken vi bruker er fryktelig dårlig på akkurat dette temaet. Sånn som jeg har forstått det er p-verdi sannsynligheten for at man får en verdi som er like stor eller større enn den men har observert, gitt at nullhypotesen er sann. Altså, f.eks Ho: Forventning = 120, Varians = 20 (helt random tall). Hvis jeg da registrer verdi på 130, så vi man finne ut P(X>=130) (f.eks ved normalfordeling/sentralgrensesetningen). Hvis man får et lav p-verdi f.eks 1%, vil det si at sannsynligheten for å registrere noe som er minst like stort som det vi har observert (131), er veldig liten, og det virker nærliggende at H0 bør forkastes. Stor p-verdi tilsier at verdien er helt vanlig (grensen går vanligvis ved 5%) og vi beholder Ho om at forutsetningene er riktig. Det jeg har litt problemer å forstå er hvis man kun har en observasjon. Da vil verdien man får være helt random, så hvordan kan man egentlig trekke noe konklusjon da. Skjønner det bedre hvis vi har flere observasjoner og tar gjennomsnitt. En annen ting, hvis f.eks Forventning er 120 og vi observerer 105, vil da p-verdien bli motsatt P(x<=105), altså sannsynlighet for å registrere noe mindre eller lik det vi har observert..? Videre skjønner jeg ikke hvordan man regner ut p-verdi til ulike tester (u-test, q-test osv). Hvordan vet man om man skal beregne p-verdi som P(U>=1.5) el. P(U<=1.5). (helt random tall)...? Tips/innspill/oppklaringer/linker mottas med stor glede. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Veit ikke om det hjelper no: men hvis du setter signifikansnivå til f.eks. 0,05, så vil du kunne si at p er enten signifikant større eller mindre enn H0; men dette er fortsatt ingen absolutte sannheter - i og med at du _faktisk_ kan ha gjort en test hvor du faktisk får et slikt sjeldent utfall. Det vil jo derfor si at jo flere tester du gjør, jo mer bakgrunn har du for å forkaste/akseptere H0 - men fortsatt: du kan vel aldri 100% sikkert forkaste/akseptere en hypotese. Slik jeg har skjønt det så er det vel slik at hvis du vil sjekke om p < H0; så leter du etter P(U=<1.5), og om du sjekker om p > H0, gjør du omvendt. Selv har jeg ikke vært borti hypotesetest hvor man skal sjekke begge deler(p > H0 eller p < H0), og kommer sannsynligvis ikke borti det på noen år, i og med at statistikk er tatt ut av tredjeklassepensum:p Lenke til kommentar
aocwtf Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hei. Trenger hjelp med en oppgave til muntlig eksamen imorgen. Det er en 30,60,90 trekant. Den største kateten er 8 cm. Hvordan finner jeg da ut den minste kateten/hypotenusen? Takk Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Du vet at hypoenusen er dobbelt så lang som den lille kateten. Da kaller vi den lille kateten for x, og hypotenusen for 2x. hyp² = kat² + kat² (2x)² = x² + 8² 4x² = x² + 8² Resten greier du selv. Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hei. Trenger hjelp med en oppgave til muntlig eksamen imorgen. Det er en 30,60,90 trekant. Den største kateten er 8 cm. Hvordan finner jeg da ut den minste kateten/hypotenusen? Takk Hvis h er hypotenusen, a er det minste katetet og b det største: h^2 = a^2 + b^2 (2a)^2 = a^2 + b^2 4a^2 = a^2 + b^2 3a^2 = b^2 a=b/sqrt(3) Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 I en klasse på 30 elever er det 12 som har valgt 2KJ og 21 som har valgt 2MX til neste skoleår. 7 har valgt begge fagene. 1. Hva er sannsynligheten for at en tilfeldig elev i klassen har valgt 2KJ? 2. Vi velger en tilfeldig elev, hva er sannsynligheten for at eleven har valgt 2MX men ikke 2KJ? 3. Vi velger nå to tilfeldige elever, hva er sannsynligheten for at begge har valgt 2MX? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 1. 12/30 2. (21-7)/30 3. 21/30 * 20/29 Lenke til kommentar
PsychoDevil98 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Lurer på en integrasjonsoppgave pi * Int((cos(pi+x)+2)^2), integrasjonsgrenser fra 0 til Pi. (Volum av omdreinigslegemet av f(x)=cos(x+pi)+2) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Hva med å gange ut kvadratsetningen og regne ut de tre integralene hver for seg? pi(int cos²(x + pi)dx + int 4cos(x + pi)dx + int 4 dx) Lenke til kommentar
PsychoDevil98 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 skal jeg da bruke de samme integralgrensene på alle tre? Lenke til kommentar
PsychoDevil98 Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Ok, har et spørsmål her. Det handler om kastefysikk. Hvordan kan en vise at et kastebuen blir en parabel ved hjelp av å se på bevegelseslikningene for x-og y-systemet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå