Jaffe Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Grensa av 0/x^2 når x går mot 0 er 0, men hvorfor? Intuisjonen er vel at når x går mot 0 så vil ikke x være lik 0, men et veldig, veldig lite tall (uendelig nært 0), og uansett hva du deler 0 på, utenom 0 da, vil resultatet alltid bli 0 Endret 13. mars 2008 av Jaffe Lenke til kommentar
spareku Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 OK, takk, da skjønte jeg det. Kan noen forklare hvordan man tenker når man skal derivere noe implisitt. For eksempel hvis jeg vil finne de partiellderiverte av z = f(x,y) hvor z tilfredsstiller følgende ligning: z3 + y3 + z3 = xyz ? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 En liten oppgave her http://img211.imageshack.us/img211/1126/oppgaverk7.png Dette er da en kopp man ser fra siden. Noen gode løsninger hvordan man kan regne ut høyden til koppen ? Man skal fine ut hvor mange cm opp på koppen før man er kommet halvveis. All hjelp motas med stor glede Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Antar at koppen er symmetrisk om midtnormalen på linjestykket b. Vi kan dele b inn i tre deler. Den midterste delen er en av sidene i rektangelet i midten, og har samme lengde som a, nemlig 3. Da må de to andre delene (katetene i trekantene) ha lengde (12 - 3)/2 = 4.5. For å finne h kan du da bruke tangens, siden trekanten er rettvinklet. Du vet motstående katet til vinkelen, og vil finne vedliggende. tan 60 = 4.5/h h * tan 60 = 4.5 h = 4.5 / tan 60 = 2.598 ~ 2.6 Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Eventuelt om man ikke er dumpet borti trigonometri enda: Som Jaffe: ser for oss trekantene, der vi har ene kateten på 4.5 cm, andre katet er h. Fordi vi har en 60 graders vinkel kan vi bruke trikset med 30,60,90-graders trekanter(hypotenusen er dobbelt så lang som korteste katet, her h) Av pytagoras: 4.5² + h² = (2h)² 3h² = 4.5² h = sqrt(4.5²/3) = 2.598 ~ 2.6 Endret 18. mars 2008 av luser32 Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 En liten nøtt til dere på morgenkvisten; gjør om til naturlig tall og regn ut > x + x³ = X = 5.16987883 × 10^-24 For dere små trøtte morgen fugler. PS: Hvordan får man opphøyd tallet 4? skikkelig vrient det... Lenke til kommentar
Cucumber Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Farsken. Hvordan finner jeg ut at int (tanx)^2 = tanx -x. Regner med jeg skal bruke delvis integrasjon eller kanskje dx=du/u' regelen. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Hint: tan²(x) = tan²(x) + 1 - 1 = (tan(x))' - 1 Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Hvordan skriver jeg slik som dere gjør ? sånn at jeg slipper å skrive x^2 + 2/2 istedet for vanlig måte? har en oppgave jeg sliter med , sitter og øver til matteprøve Lenke til kommentar
PsychoDevil98 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Sikkert rimelig enkelt, men har prøvd lenge og strevd med denne: 3sinx+cosx=1 Hjelp meg den som kan. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Skriv venstresiden om til et sinusuttrykk, A*sin(x + phi). Lenke til kommentar
PsychoDevil98 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Ok, men da får jeg kun X=0 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Det kan stemme det. sin(0) = 0 sin(1) = 1 3*0 + 1 = 1 Edit: Hva er definisjonsmengden for oppgaven? Endret 9. april 2008 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
K.. Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) 3sinx + cosx = 1 Skriver du om venstresiden får du: Sqrt(10) * sin(x + 0.32) = 1 Dette løser du videre og får: sin(x + 0.32) = 1/Sqrt(10) x + 0.32 = 0.32 + 2(pi)k x = 0 + 2(pi)k Dette er en av løsningene - du må huske at sinus alltid har to. Den andre løsningen blir som følger: sin(x + 0.32) = 1/Sqrt(10) x + 0.32 = (pi) - 0.32 + 2(pi)k x = 2.5 + 2(pi)k De to løsningene i ditt definisjonsområde er følgelig: x = {0, 2.5} Når en løser slike oppgaver lønner det seg _alltid_ å lage et plot - en ser da lett hvor mange løsninger det skal være og kan finne de grafisk på kalkulator som fasit på f. eks en prøve / eksamen ,om du går på VGS og får bruke slik kalkulator, da. Merk: x = 2.5 er ingen eksakt løsning, men håper du forstår poenget. Endret 9. april 2008 av Knut Erik Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Hadde en oppgave i matten i dag der vi skulle finne ut hvor mange forskjellige par man kunne lage av 6 gutter og 9 jenter (stod ikke noe om to og to gutter/jenter kunne være ett par). Så ingen av oss skjønte oppgaven helt, men det som er poenget er at fasiten til oppgaven er ca. 60000 forskjellige par! Altså... Hæ? Av 6 gutter og 9 jenter? Må tilføyes at heller ikke læreren skjønte det der. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Det høres ikke usannsynlig ut. Jeg regner med det er riktig og at oppgaven tar utgangspunkt i at parene må være gutt + jente. Det er utrolig mange kombinasjoner når man tenker etter. Jeg husker dessverre ikke hvordan man regner det ut men husker det var en formel med fakultet. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Hvordan skriver jeg slik som dere gjør ? sånn at jeg slipper å skrive x^2 + 2/2 istedet for vanlig måte? har en oppgave jeg sliter med , sitter og øver til matteprøve Det er bare å ta quote og se på koden fra en post over Int ( cos24x ) dx Int ( ((cos2u)/4)du er fra denne koden: Int ( cos[sup]2[/sup]4x ) dx Int ( ((cos[sup]2[/sup]u)/4)du sup gir hevet skrift og sub gir senket skrift Endret 16. april 2008 av pertm Lenke til kommentar
GeO Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Hadde en oppgave i matten i dag der vi skulle finne ut hvor mange forskjellige par man kunne lage av 6 gutter og 9 jenter (stod ikke noe om to og to gutter/jenter kunne være ett par). Så ingen av oss skjønte oppgaven helt, men det som er poenget er at fasiten til oppgaven er ca. 60000 forskjellige par!Altså... Hæ? Av 6 gutter og 9 jenter? Må tilføyes at heller ikke læreren skjønte det der. Mitt forslag: Vi tenker oss at et par må bestå av en jente og en gutt. For å få like mange gutter som jenter må man dermed velge ut 6 av de 9 jentene, som kan gjøres på 9C6 = 84 måter. Etter hvert av disse utvalgene står man der med 6 jenter og 6 gutter, og disse kan pares sammen på 6! = 720 måter (første jente velger mellom 6 gutter, andre mellom 5 etc., dvs. 6·5·...·1 = 6! valgmuligheter). Totalt antall kombinasjoner blir 9C6 · 6! = 84 · 720 = 60480. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå