hernil Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Læreren påstar at du det uansett så er det rente pr. år og den deles pr. avdrag i året. Er det riktig? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Jeg misforstod deg vel litt nå. Renten som oppgis i prosent gjelder per år, men det betyr ikke at den nødvendigvis legges til bare en gang i året. Så da har læreren din helt rett (som han burde ha ). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Det er faktisk en del forbrukslån og kredittkjøp i butikker som oppgir rente per måned. Det ser selvsagt veldig bra ut helt til man hoderegner litt på det, noe dessverre en del folk ikke gjør. 2% rente høres jo utrolig bra ut helt til man leser den lille skriften og ser at det er 2% per måned. Sånn markedsføring er selvsagt bare laget for å prøve å lure folk i en felle. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Hehe, snakket nettopp med en annen lærer (som jeg anser som mer kompetant), og han bekreftet at det går an å ha renter pr. avdrag, måned, dag etc. Så lenge det ikke er presisert i oppgaven med f.eks. pr. anno. Takker for hjelp, kommer tilbake hvis jeg trenger mer hjelp. Lenke til kommentar
spareku Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Hvordan integrerer jeg cos24x ? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 cos24x = (cos 4x)2 = (cos 4x)(cos 4x) Og så foreslår jeg delvis integrasjon. Lenke til kommentar
spareku Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Jeg satte bare u = 4x og dx = du/4, så fikk jeg riktig svar: pi/4. Er det dette som kalles delvis integrasjon, eller substitusjon? Endret 12. mars 2008 av spareku Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Det er substitusjon. Har du lyst til å vise den utregningen? Lenke til kommentar
spareku Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Int ( cos24x ) dx Int ( ((cos2u)/4)du 0,25(0,5sin(u)cos(u) + u/2) (formel i Rottman) Så satt jeg bare inn 4x for u og grensene. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Delvis integrasjon må brukes hvis du ikke har Rottmann for hånden, men har du det, så stiller det seg jo annerledes. For øvrig var det jo litt greit å få vite at det var et bestemt integral det var snakk om, da. Lenke til kommentar
VeloX Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Hva er Rottmann? Matematisk formelsamling. Utrolig kjekt verktøy ved høyskole / universistet. http://www.akademika.no/vare.php?ean=9788278220054 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Så mattefaget blir bare mer og mer anvendelse av formler? Lenke til kommentar
atrax Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Selvfølgelig for sent ute, men her er min velbrukte utgave av Matematisk formelsamling, populært kalt "Rottmann": Når du har regnet deg fram til formelene x antall ganger, blir det kjedelig å måtte gjenta utledningene for hver gang du har bruk for dem. Da slår man opp i Rottmann og henter ut formelen man trenger. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Rottmann kommer du til å stifte bekjentskap med hvis du starter på siv.ing.-studier på NTNU. Det er klart at det er et viktig poeng å kunne bruke delvis integrasjon og andre teknikker til å løse de integralene du ønsker, men etter hvert synes man kanskje at det er litt bortkastet tid å gjøre det hver gang. Derfor formelsamling med integraltabell. Men du FÅR lære mer enn bare å slå opp i Rottmann ... Lenke til kommentar
spareku Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Grensa av 0/x^2 når x går mot 0 er 0, men hvorfor? Lenke til kommentar
M-Gard Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg må bare si at jeg syns matte er ett ganske greit frag, men jeg gruer meg alltid til mattetimene våre på grunn av læreren vår! Hun er så gretten og blir sur hele tia av små ting. Jeg hadde ikke hadt noe imot faget hvis ikke det var for henne Lenke til kommentar
miicard Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hvordan får man en funksjon med to variabler over på polarkoordinater? Eks (x2 + 2x2y + y2) / (x2 + y2) Lenke til kommentar
spareku Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hvordan får man en funksjon med to variabler over på polarkoordinater? Eks (x2 + 2x2y + y2) / (x2 + y2) Erstatt x med rcos(tetta) og y med rsin(tetta) Lenke til kommentar
miicard Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) (x2 + y2) = r2 slik at man får ( 2x2y + r2) / r2 og så erstatte x og y? Endret 13. mars 2008 av miicard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå