endrebjo Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Noe sånt ja. Kvadrering er farlige greier. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hmms, finnes det noen gode webkalkulatorer der ute? Gjerne en som ta et par millioner siffer (jeg har god tid) Eventuelt som man kan laste ned til PC-en. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Pari og Maxima er gratis. Lenke til kommentar
Nissen Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Jeg vet at den deriverte til arctanx = 1/(1+x^2), men hva er den deriverte til f.eks. arctan2x? Og hva er den deriverte til arccos2x og arcsin2x?? Endret 13. februar 2008 av Nissen Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Har du ikke en formelbok? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Jeg vet at den deriverte til arctanx = 1/(1+x^2), men hva er den deriverte til f.eks. arctan2x? Og hva er den deriverte til arccos2x og arcsin2x?? Bare putt 2x inn i formelen i stedet for x, og husk å gange med den deriverte av kjernen. d/dx[arctan(x)] = 2/(1+4x²) og så videre. d/dx[arccos(x)] = -1/sqrt(1-x²) d/dx[arcsin(x)] = 1/sqrt(1-x²) Endret 14. februar 2008 av TwinMOS Lenke til kommentar
K.. Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Uh oh! Er jeg helt på bærtur her? Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Hei hei mattefolk. Har et prosjekt paa skolen her, og vi skal skyte opp en rakett. Vi har regnet ut og funnet ut at en tredjegradsligning(ax^3 + bx^2 + cx + d = y) hvor y er hoeyde og x er tid passet ganske bra overens med tidligere resultater med samme raketten. Vi kommer til aa faa noen tusen verdier for x og y. Er det en eller annen logaritme vi kan bruke for aa finne gjennomsnittlig verdi til a, b, c og d? Har jeg vaert uklar, saa si ifra. Gaar 2mx naa. Lenke til kommentar
K.. Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 En eller annen logaritme? Mener du algoritme? I alle fall, om dere skal behandle mange tusen verdier for x og y høres et regneark ut som å være den beste løsningen. Skisse: | x | y | formel | x1| y1| svar1 | .. | .. | .. så er det bare å kjøre på - kopiere formelen nedover. Mulig jeg misforstod deg nå så - hvordan høres dette ut? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Bruk regresjon på kalkulatoren din. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Ahh, selfølgelig Karlsen. Vi har sitti her og lurt på hvordan vi skal regne ut tredjegradsligninger. Men, vi ønsker å lage et program selv. Får undersøke linjær regresjon, da. Det blir linjær, ikke sant? < TRWBW> dewszaq: note, the "linear" there doesn't imply you are fitting the data with a line, although it is also commonly used for that. just that the function is "linear" in the parameters. yours qualifies. Uffa meg, denne matten er metervis over mitt nivå synes jeg. Har funnet en side om Least Squares Fitting, men før jeg setter av neste uke på å tolke de formlene, er det praktisk gjenomførbart å gjøre dette? Endret 20. februar 2008 av Blackslash Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Et kulebasseng består av ordinære kuler A og noen få helt spesielle og dyrbare kuler B. Kuletype A veier 16 g, mens kuletype B veier 4 g. Snittvekta av alle kulene er 15,9 g. Hvor mange prosent av kuletype B inneholder bassenget? Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Et kulebasseng består av ordinære kuler A og noen få helt spesielle og dyrbare kuler B. Kuletype A veier 16 g, mens kuletype B veier 4 g. Snittvekta av alle kulene er 15,9 g. Hvor mange prosent av kuletype B inneholder bassenget? For hver 40. kule A er det 1 stk kule b Altså, 2.5% Ps. Simen1, flytt svaret mitt også da Endret 21. februar 2008 av Dj_Matsern Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 La X være andelen kuler av typen A. 100% A -> X =1 0% A -> X=0 Sett opp regnestykket for andelen av kuletype A (X) og andelen kuletype B (1-X): X * 16g + (1-X) * 4g = 15,9g. Får du til å løse det herfra? PS. Jeg får IKKE samme svar som Dj'en. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 La X være andelen kuler av typen A. 100% A -> X =1 0% A -> X=0 Sett opp regnestykket for andelen av kuletype A (X) og andelen kuletype B (1-X): X * 16g + (1-X) * 4g = 15,9g. Får du til å løse det herfra? PS. Jeg får IKKE samme svar som Dj'en. Hvilket svar får du? Mulig jeg glemte å trekke fra en her, så det blir 39 / 1 og da 2.5641% Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg tenkte "Traadstarter" skulle få regne det ut nøyaktig selv, men jeg kan si så mye som at jeg får litt under 1%. Hvis du kjører en kontrollregning på det så stemmer det ikke med 2,5641%. (1-0,025641) * 16g + 0,025641 * 4g = 15,692308g Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Jeg får det ikke til åkke som.. Tror jeg må tilbake på skolebenken Endret 21. februar 2008 av Dj_Matsern Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Dj_Matsern: Det er jo bare én ukjent, X. Traadstarter: Jeg får noe høyere svar enn det. Tett opp mot 1%. En veldig enkel brøk med tre siffer i teller og tre siffer i nevner. For å ta et steg til: X*16g + (1 - X)*4g = 15,9g X*16g + 4g - X*4g = 15,9g (Hint: Samle X'ene på den ene siden og resten av leddene på den andre) Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Det blir 0,83%. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå