Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Tid for en liten julenøtt:

 

a, b og c er primtall. Finn c hvis

a+12b+16c=138.

 

Svar:

 

 

 

12b er et partall. 16c er også et partall. Siden a også må være et partall, må a være 2, som er det eneste partallet som også er et primtall.

 

12b + 16c = 136

3b + 4c = 34

 

Siden 4c er et partall, må 3b være et partall også. Da må også b være et partall, altså 2.

 

4c = 34 - 3b

4c = 34 - (3*2)

4c = 34 - 6

4c = 28

c = 7

 

 

Endret av elbeem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne her var pen ;) En tysker(eller lignende :p) som kan regne ekstremt fort i hodet! Se spesiellt fra 5:50 og utover, da tar han 91^50 på sparket.

 

 

Så på Supermennesker på Discovery Channel i går, og det var der jeg fikk vite om han.

 

Det som er enda mer ekstremt, er at han stort sett er helt normal utenom hans evne til å regne ekstremt raskt i hodet. De fleste som kan noe lignende med dette, kan gjerne bare det, og de er bundet til en algoritme. Det som er spesiellt med han her, er at han ikke er bundet til en spesiell algoritme. Faktisk, så finner hjernen hans opp nye algoritmer på bare noen sekunder!

 

For eksempel på Discovery i går, så testet de det. Først skulle han finne ut hvilken dag den 23. November i 1983 var, og det var en Tirsdag. Dette var noe de fleste autister kunne, men det var ofte det eneste de kunne. Etterpå spurte de han om å liste opp alle årene mellom 1930 og 2030 som hadde Tirsdag på den 23. November, som krevde en helt annen regnemåte, eller algoritme. Dette klarte han også på sparket.

 

Ironisk nok strøk han i matte 4 ganger ;)

 

Denne var også ganske stilig

Se filmen hos Youtube

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

han regner det i hodet ;)

 

Mener å ha lest at når han regner, så klarer hjernen hans over 30 mellomoperasjoner hvert sekund, så det går fort ;)

 

I tillegg er han veldig god å ta opp mye informasjon på kort tid. Han fikk se et stort antall blå prikker på et lerret, forskjellig hver gang, men alltid over 100 så det ut som, og han fikk se det i 1 sekund. Så skunne han si hvor mange prikker det var der. Han fikk rett hver gang :p (Nei, dette er ikke fake, det ligger i genene hans)

Lenke til kommentar
han regner det i hodet ;)

 

Mener å ha lest at når han regner, så klarer hjernen hans over 30 mellomoperasjoner hvert sekund, så det går fort ;)

 

I tillegg er han veldig god å ta opp mye informasjon på kort tid. Han fikk se et stort antall blå prikker på et lerret, forskjellig hver gang, men alltid over 100 så det ut som, og han fikk se det i 1 sekund. Så skunne han si hvor mange prikker det var der. Han fikk rett hver gang :p (Nei, dette er ikke fake, det ligger i genene hans)

 

Men han regner da ikke? Og han teller ikke prikkene? Det må være et eller annet som skjer i hodet hans som vi ikke forstår. Han driver ikke med hoderegning på samme måte som vi.

Lenke til kommentar
Siden dette e en mattetråd, tenker jeg dette passer her:

 

Hvordan kan man regne ut hvor mange kombinasjoner som er mulig på en kodelås med feks, 5 siffer på hvert hjul og 3 hjul?

 

Går det an å sette dette opp som en fast formele, eller ikke?

 

MVH

Det er 3^5

Generelt blir det antall hjul opphøyd i antall tall på et hjul

Lenke til kommentar
Siden dette e en mattetråd, tenker jeg dette passer her:

 

Hvordan kan man regne ut hvor mange kombinasjoner som er mulig på en kodelås med feks, 5 siffer på hvert hjul og 3 hjul?

 

Går det an å sette dette opp som en fast formele, eller ikke?

 

MVH

Det er 3^5

Generelt blir det antall hjul opphøyd i antall tall på et hjul

Lenke til kommentar
Siden dette e en mattetråd, tenker jeg dette passer her:

 

Hvordan kan man regne ut hvor mange kombinasjoner som er mulig på en kodelås med feks, 5 siffer på hvert hjul og 3 hjul?

 

Går det an å sette dette opp som en fast formele, eller ikke?

 

MVH

Det er 3^5

Generelt blir det antall hjul opphøyd i antall tall på et hjul

Vi har en hengelås med tre hjul med sifrene 0 til 9 på hvert hjul. Det laveste tallet vi kan få er 000. Det høyeste tallet vi kan få er 999. Og siden alle hjulene inneholder alle sifrene vi har i titallsystemet, så er alle tallene mellom 000 og 999 med. Altså alle tall fra 000 til 999, som i mitt hode blir 1000 tall og dermed 1000 kombinasjoner.

 

Utregning med formel:

Antall siffer på hvert hjul = 10

Antall hjul = 3

Antall mulige kombinasjoner = siffer^hjul = 10^3 = 1000 kombinasjoner

 

Med pertm sin formel blir det:

hjul^siffer = 3^10 = 59049 kombinasjoner

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Siden dette e en mattetråd, tenker jeg dette passer her:

 

Hvordan kan man regne ut hvor mange kombinasjoner som er mulig på en kodelås med feks, 5 siffer på hvert hjul og 3 hjul?

 

Går det an å sette dette opp som en fast formele, eller ikke?

 

MVH

Det er 3^5

Generelt blir det antall hjul opphøyd i antall tall på et hjul

Vi har en hengelås med tre hjul med sifrene 0 til 9 på hvert hjul. Det laveste tallet vi kan få er 000. Det høyeste tallet vi kan få er 999. Og siden alle hjulene inneholder alle sifrene vi har i titallsystemet, så er alle tallene mellom 000 og 999 med. Altså alle tall fra 000 til 999, som i mitt hode blir 1000 tall og dermed 1000 kombinasjoner.

 

Utregning med formel:

Antall siffer på hvert hjul = 10

Antall hjul = 3

Antall mulige kombinasjoner = siffer^hjul = 10^3 = 1000 kombinasjoner

 

Med pertm sin formel blir det:

hjul^siffer = 3^10 = 59049 kombinasjoner

 

 

Isåfall må jeg huske på at også 000 er en kombinasjon, og 999 + 1 (000) = 1000 :yes:

Stemmer nok det, forstår det nå!

Endret av HansU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...