Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg lurer på en ting ang. sannsynlighet. Hvis man genererer tilfeldige tall, 1 og 0. Hvor mange tall må man generere for at en bestemt tallfølge skal forekomme, som f.eks. "01100101110".

 

Altså, når er det størst sannsynlighet for at en tallrekke med lengde X skal forekomme i en tilfeldig rekke av 1 og 0?

Lenke til kommentar

sin-1(x) er ikke det samme som 1/sin(x), men den inverse funksjonen til sin(x). De inverse trigonometriske funksjonene kalles også arcusfunksjonene, så sin-1(x) går også under navnet arcsin(x). Putt en verdi inn i sin(x), og du får ut en annen verdi. Putt denne inn i arcsin(x), og du får ut den opprinnelige verdien.

 

Enig i den sannsynlighetsberegningen, btw.

Lenke til kommentar

For meg ser det ut som du bare får 1/sin(sin(x)), og du ender ikke opp med den opprinnelige x-en din da.

 

Men det du bør gjøre, er å se litt på hvordan man definerer trigonometriske funksjoner vha. enhetssirkelen, siden definisjonen med rettvinklet trekant kun er en litt mer geometrisk fremstilling som brukes for at man lettere skal venne seg til konseptet.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Unit_circle

Lenke til kommentar

Skjønte rimelig lite av begrepe de har brukt :S

Men ta eksempel, 30 grader. sin 30 = 1/2

sin^-1(1/2) er det samme som 1/sin(1/2)? og sin(1/2) er ufattelig lite?? This makes no sence.

 

Skjønner ikke halvparten av begrepene i figuren under heller. Cot, csc, exsec, sec, versin...

 

338px-Circle-trig6.svg.png

Lenke til kommentar

Dette har med matematisk notasjon å gjøre. Når en skriver f-1(x) så betyr det ikke 1/f(x), men derimot en funksjon som er den inverse av f(x). Hvis du tar x, beregner f(x), og setter denne verdien inn i f-1(x), så får du tilbake x.

 

I dette tilfellet:

 

sin(30 grader) = 0,5

sin-1(0,5) = arcsin(0,5) = 30 grader

 

Ellers:

 

Tangens: tan(x) = sin(x)/cos(x)

Cotangens: cot(x) = cos(x)/sin(x) = 1/tan(x)

Secant: sec(x) = 1/cos(x)

Cosecant: csc(x) = 1/sin(x)

 

versin(x) = 1-cos(x)

exsec(x) = sec(x)-1

 

Disse to siste tror jeg er nokså ute av bruk i dag, men de andre kommer du nok borti.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Så potensregler i trigonometri er annerledes?

Skal vel begynne på trigometriske funksjoner om en uke ca, kommer sikkert borti det da.

 

Og med inverse av en graf, det vil si?

Og hvordan kan man speile en graf om y-aksen og en om x-aksen? Er det i det hele tatt mulig?

Lenke til kommentar

Det er vanlig å skrive f.eks. sin²(x) når man mener (sin(x))², og på samme måte med høyere potenser. Det er potensen -1 som er litt spesiell her, og dette gjelder som jeg skrev sist ikke bare for trigonometri, men i det hele tatt for matematiske funksjoner.

 

Hvis du speiler en graf om linjen y=x, så får du grafen til den inverse funksjonen.

Lenke til kommentar
(1/2)^n hvor n er hvor mange siffer du skal ha?

 

Nei, det der er hvor stor sannsynlighet det er for at en rekke på (n) tilfeldige tall av 1 og 0 er lik en bestemt rekke. Men jeg tror jeg fant det ut selv. Det må være 2^n. Slik at f.eks. rekken "111" vil mest sannsynlig komme på plass nr 8 i en tilfeldig rekke av 1 og 0. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

10101111100011011100

 

Hvilken tallkombinasjon man velger har ikke noe å si for sannsynligheten, men antall tall man leter etter (n) og antall tall i hele rekka (X) spiller noen rolle. F.eks hvis vi søker etter kombinasjonen 11111 (5 stk 1-tall) i rekka over så må vi lete etter de på følgende steder:

 

10101111100011011100

10101111100011011100

10101111100011011100

10101111100011011100

10101111100011011100

10101111100011011100

10101111100011011100

10101111100011011100

10101111100011011100

10101111100011011100

10101111100011011100

10101111100011011100

10101111100011011100

10101111100011011100

10101111100011011100

10101111100011011100

 

X = 20

n = 5

Antall steder å lete = 16 = X+1-n

Lenke til kommentar

Jeg tror dere misforsår meg litt. Jeg fikk inspirasjon til denne problemstillingen da jeg leste denne humoristiske advarselen: link. Den advarer mot å kalkulere tallet PI i binærform siden det inneholder alle tenkelige rekker med 1 og 0. Dvs. all tenkelig informasjon. Filmer, bøker bilder osv. Dette er selfølgelig praktisk umulig, siden man må bruke mer tid på å lete etter strengene enn det er tid i universet. Men jeg ville finne en formel på omtrent hvor langt ut i binærformen av pi man kunne forvente å finne en bestemt tallrekke av en gitt lengde. Jeg gikk ut ifra at tallene i PI er helt tilfeldige.

 

Altså: ca. hvor mange siffere i binærformen av PI må man regne ut før man kan forvente å finne f.eks. rekken "11001010100"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...