hockey500 Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 MN = MegaNewton? var det noe slik du mente? Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Abelkonkurrasen... hvilket trinn er det for? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Vi hadde den på VGS og da kunne alle fra 1. til 3. klasse delta. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) Hei Har matteprøve i morgen prøver å legge inn et andregrads program på ti 84 plus Andregradsprogram.pdf På linje tolv skal jeg taste inn en slags tjukk pil som ligger oppe i høyre hjørne. Hvordan får jeg tastet inn den? Please hjelp Endret 12. november 2007 av Pc Lynet Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Jeg tror det er mer nyttig å bruke tiden på å få andregradsformelen skikkelig inn i hånden. Eventuelt lære deg å se faktoriseringene i hodet (jævlig nyttig!). Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Vi har lov til å bruke kalkulatoren. Bruker den til å sjekke at alt er riktig. Please hjelp Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Den pila kommer av seg selv når du legger inn Frac fra menyen mener jeg å huske. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Helt riktig det som Ferrari sier, den tjukke pila kommer automatisk med. Den tynne pila får du forøvrig ved å trykke "STO>" knappen, hvis det også var relevant for deg Lenke til kommentar
elbeem Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Hei! Jeg lurer på en ting ang. sannsynlighet. Hvis man genererer tilfeldige tall, 1 og 0. Hvor mange tall må man generere for at en bestemt tallfølge skal forekomme, som f.eks. "01100101110". Altså, når er det størst sannsynlighet for at en tallrekke med lengde X skal forekomme i en tilfeldig rekke av 1 og 0? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (1/2)^n hvor n er hvor mange siffer du skal ha? Hva er definisjonen på sin^-1? Siden sin = mkat/hyp og sin^-1(mkat/hyp) vil da bli det samme som 1/sin(mkat/hyp)? Hvordan fant de ut det? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 sin-1(x) er ikke det samme som 1/sin(x), men den inverse funksjonen til sin(x). De inverse trigonometriske funksjonene kalles også arcusfunksjonene, så sin-1(x) går også under navnet arcsin(x). Putt en verdi inn i sin(x), og du får ut en annen verdi. Putt denne inn i arcsin(x), og du får ut den opprinnelige verdien. Enig i den sannsynlighetsberegningen, btw. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Jamen det blir jo ulogisk, sin(x) = mkat/hyp (rettvinklet trekant), og får å få den opprinnelige verdien så blir det jo 1/sin(mkat/hyp)? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 For meg ser det ut som du bare får 1/sin(sin(x)), og du ender ikke opp med den opprinnelige x-en din da. Men det du bør gjøre, er å se litt på hvordan man definerer trigonometriske funksjoner vha. enhetssirkelen, siden definisjonen med rettvinklet trekant kun er en litt mer geometrisk fremstilling som brukes for at man lettere skal venne seg til konseptet. http://en.wikipedia.org/wiki/Unit_circle Lenke til kommentar
chokke Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Skjønte rimelig lite av begrepe de har brukt :S Men ta eksempel, 30 grader. sin 30 = 1/2 sin^-1(1/2) er det samme som 1/sin(1/2)? og sin(1/2) er ufattelig lite?? This makes no sence. Skjønner ikke halvparten av begrepene i figuren under heller. Cot, csc, exsec, sec, versin... Lenke til kommentar
GeO Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Dette har med matematisk notasjon å gjøre. Når en skriver f-1(x) så betyr det ikke 1/f(x), men derimot en funksjon som er den inverse av f(x). Hvis du tar x, beregner f(x), og setter denne verdien inn i f-1(x), så får du tilbake x. I dette tilfellet: sin(30 grader) = 0,5 sin-1(0,5) = arcsin(0,5) = 30 grader Ellers: Tangens: tan(x) = sin(x)/cos(x) Cotangens: cot(x) = cos(x)/sin(x) = 1/tan(x) Secant: sec(x) = 1/cos(x) Cosecant: csc(x) = 1/sin(x) versin(x) = 1-cos(x) exsec(x) = sec(x)-1 Disse to siste tror jeg er nokså ute av bruk i dag, men de andre kommer du nok borti. Endret 17. november 2007 av TwinMOS Lenke til kommentar
chokke Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Så potensregler i trigonometri er annerledes? Skal vel begynne på trigometriske funksjoner om en uke ca, kommer sikkert borti det da. Og med inverse av en graf, det vil si? Og hvordan kan man speile en graf om y-aksen og en om x-aksen? Er det i det hele tatt mulig? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Det er vanlig å skrive f.eks. sin²(x) når man mener (sin(x))², og på samme måte med høyere potenser. Det er potensen -1 som er litt spesiell her, og dette gjelder som jeg skrev sist ikke bare for trigonometri, men i det hele tatt for matematiske funksjoner. Hvis du speiler en graf om linjen y=x, så får du grafen til den inverse funksjonen. Lenke til kommentar
elbeem Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (1/2)^n hvor n er hvor mange siffer du skal ha? Nei, det der er hvor stor sannsynlighet det er for at en rekke på (n) tilfeldige tall av 1 og 0 er lik en bestemt rekke. Men jeg tror jeg fant det ut selv. Det må være 2^n. Slik at f.eks. rekken "111" vil mest sannsynlig komme på plass nr 8 i en tilfeldig rekke av 1 og 0. Stemmer dette? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 10101111100011011100 Hvilken tallkombinasjon man velger har ikke noe å si for sannsynligheten, men antall tall man leter etter (n) og antall tall i hele rekka (X) spiller noen rolle. F.eks hvis vi søker etter kombinasjonen 11111 (5 stk 1-tall) i rekka over så må vi lete etter de på følgende steder: 10101111100011011100 10101111100011011100 10101111100011011100 10101111100011011100 10101111100011011100 10101111100011011100 10101111100011011100 10101111100011011100 10101111100011011100 10101111100011011100 10101111100011011100 10101111100011011100 10101111100011011100 10101111100011011100 10101111100011011100 10101111100011011100 X = 20 n = 5 Antall steder å lete = 16 = X+1-n Lenke til kommentar
elbeem Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Jeg tror dere misforsår meg litt. Jeg fikk inspirasjon til denne problemstillingen da jeg leste denne humoristiske advarselen: link. Den advarer mot å kalkulere tallet PI i binærform siden det inneholder alle tenkelige rekker med 1 og 0. Dvs. all tenkelig informasjon. Filmer, bøker bilder osv. Dette er selfølgelig praktisk umulig, siden man må bruke mer tid på å lete etter strengene enn det er tid i universet. Men jeg ville finne en formel på omtrent hvor langt ut i binærformen av pi man kunne forvente å finne en bestemt tallrekke av en gitt lengde. Jeg gikk ut ifra at tallene i PI er helt tilfeldige. Altså: ca. hvor mange siffere i binærformen av PI må man regne ut før man kan forvente å finne f.eks. rekken "11001010100"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå