Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

du finner toppunktet til en funksjon når den deriverte er lik null.

f(x) = sin2x

f'(x) = 2 * sin(x) * cos(x)

2 * sin(x) * cos(x) = 0

sin(x) * cos(x) = 0

gir sin(x) = 0 eller cos(x) = 0

sin(x) = 0

x = 0

cos(x) = 0

x = 1.570796...

toppunktene er pi/2, 3/2 * pi, 5/2 * pi osv....

bunnpunktene er 0, pi, 2pi osv...

skyt meg om jeg tar feil, dette er hvertfall foreløpig utenfor mitt pensum på skolen

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Tror kanskje hockey500 forhaster seg litt (nesten rart ingen av de andre matematikerne har kastet seg over dette før).

Iallfall: Den deriverte av sinus er cosinus, og så må du gange opp med den deriverte av kjernen (kjernen er 2x, den deriverte av 2x er 2).

f(x) = sin(2x)

f'(x) = cos(2x)*2 = 2cos(2x)

Sett denne lik 0 og løs, så burde du få riktig svar.

... OK, jeg klarer ikke å la være selv:

2cos(2x) = 0

cos(2x) = 0

2x = pi/2 + n*2pi eller 2x = 3/2*pi + n*2pi

x = pi/4 + n*pi eller x = 3/4*pi + n*pi

Vel å merke finner man toppunkter og bunnpunkter på samme måte. x-ene vi fant over her vil være både topper og bunner på grafen.

Nå når du har begrenset definisjonsmengden din til (0,2pi) kan du jo bare liste opp alle løsningene (sett inn noen heltall for n i den generelle løsningen, i alt fire løsninger), og sjekke selve funksjonsverdien - du vet jo at sinusfunksjonen har 1 som maksimalverdi og -1 som minimalverdi.

Edit: Forhastet meg litt selv, men nå bør det nærme seg noe som ligner riktig utregning.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Det er egentlig umulig å tolke "sin2x" som noe annet enn "sin(2x)", når totallet ikke står i hevet skrift. Vi bruker sin²(x) som enklere skrivemåte for (sin(x))², men her var jo ikke totallet hevet. I matteboken jeg har i år bruker de forresten heller ikke parenteser for å tydeliggjøre slikt, og da skrives jo "sin(2x)" bare "sin 2x".

Men du skal iallfall få slippe beskyldningen om å ikke ha derivert riktig! :)

Lenke til kommentar
Er det noen som skal teste formen på Abelkonkurransen neste uke?

Jeg synes de oppgavene er vanvittig mye morsommere enn det vi holder på med i vanlige mattetimer/prøver (med litt unntak av 3'er-oppgavene i oppgaveheftet).

Enig, men det er jo ikke så ofte at de oppgavene krever den matematikken du lærer i 3MX heller, for å si det slik. Anyway - artige er de, mulig jeg tar en titt på dem. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...