NikkaYoichi Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Sorry, fatter ikke driten av det. Hehe, okey. Da er det ikke å vente at jeg skal forstå det heller. For meg så gir det ingen mening og hvis det ikke gjør det for folk som kan matte så er bare forvirret.Hehe, okey. Da er det ikke å vente at jeg skal forstå det heller. For meg så gir det ingen mening og hvis det ikke gjør det for folk som kan matte så er bare forvirret.Tror kanskje jeg har rota litt det er IKKE x^8, men x_8(to the base of 8 - aner ikke hva dette heter på norsk). X_8 --> y_9. Jeg aner ikke hva det skal bety i det hele tatt jeg. Lenke til kommentar
EDB Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Kan man gange med (x +- b) på hver side av en ulikhet? Hva gjør man da med ulikhetstegnet? Vet jo ikke om man ganger med et positivt eller negativt tall. Lenke til kommentar
.... Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Vel jeg har en mengde tall: 1000 3110 6121 6041 3032 0042 1123 2113 x^8-->y^10 Tror kanskje jeg har rota litt det er IKKE x^8, men x_8(to the base of 8 - aner ikke hva dette heter på norsk). X_8 --> y_9. Jeg aner ikke hva det skal bety i det hele tatt jeg. «x8 → y9» forstår jeg som «konverter tallet x med grunntall 8 til tallet y med grunntall 9». Hvis de oppgitte tallene er i åttetallsystemet, gir grunntallskonvertering følgende: x_8 y_9 z_10 ------------------ 1000 0628 0512 3110 2176 1608 6121 4283 3153 6041 4230 3105 3032 2125 1562 0042 0037 0034 1123 0731 0595 2113 1451 1099 Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Kan man gange med (x +- b) på hver side av en ulikhet? Hva gjør man da med ulikhetstegnet? Vet jo ikke om man ganger med et positivt eller negativt tall. Mange pleier først å anta at (x + b) > 0, for så å sjekke svaret etterpå. Selv synes jeg det er enklest å gange med (x+b)^2, som vi vet er positivt. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Liten nøtt, mulig den har blitt tatt før, ignorer den hvis det er tilfelle. Bevis: 0.999...=1 Lenke til kommentar
GeO Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Denne finnes det både bevis og "bevis" for, av ulik matematisk presisjon. Jeg har sikkert ikke sett alle heller, men det jeg foreløpig liker best, er følgende spørsmål: Hvis 0,999... er forskjellig fra 1 - hvordan skal man uttrykke et tall som ligger mellom dem? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 0,999... = 1 - lim(x->0) x 0,999... = 1 - 0,000...1 0,999... = Sum(n=0,) 9 - 9/10n Lenke til kommentar
EDB Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Sliter litt med en innlevering. Jeg skal vise uten divisjon at (x^(2n+1) - 1) / (x - 1) går opp. Om noen hadde hjulpet meg litt på vei hadde det vært strålende. Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Sliter litt med en innlevering. Jeg skal vise uten divisjon at (x^(2n+1) - 1) / (x - 1) går opp. Om noen hadde hjulpet meg litt på vei hadde det vært strålende. Man vet jo at (x^(2n+1) - 1) kan skrives på formen a(x-n1)(x-n2)..., der n1,n2,... er nullpunktene. Om du setter inn x=1 blir (x^(2n+1) - 1) null for alle n>=0, så det må finnes en (x-1) faktor(som kan forkortes). Endret 15. oktober 2007 av JeffK Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 0,999... = 1 - 0,000...1 Det som står der impliserer at desimalene til 0.999... aldri stopper, noe som er galt. Det enkleste beviset som ikke burde gi noen tvil er nok bare å summere 0.9 + 0.09 + 0.009 + ...., som vi lærte i 3MX. Lenke til kommentar
EDB Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Sliter litt med en innlevering. Jeg skal vise uten divisjon at (x^(2n+1) - 1) / (x - 1) går opp. Om noen hadde hjulpet meg litt på vei hadde det vært strålende. Man vet jo at (x^(2n+1) - 1) kan skrives på formen a(x-n1)(x-n2)..., der n1,n2,... er nullpunktene. Om du setter inn x=1 blir (x^(2n+1) - 1) null for alle n>=0, så det må finnes en (x-1) faktor(som kan forkortes). Nå er jeg ikke helt med. Setter jeg x=1 har jeg jo null i nevner. Er helt ny på dette området, ikke gjort noen av denne type oppgaver før. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Finnes det noen grafer/funksjoner som er kontinuerlige på et intervall [a,b] men ikke deriverbare i (a,b)? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Veldig mange. f(x) = |x| er et eksempel. (Fra -1 til 1, om du vil.) Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Lærer vi ikke noe om imaginære tall i 3MX? Ja, så gjennom innholdet i boka, stod ikke noe jeg kunne forbinde med det der. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Tror ikke det er pensum, nei. Er heller ingenting i 3MX som kan dra nytte av imaginære tall. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Bah, kjedelig --- Glem det andre her Endret 16. oktober 2007 av ManagHead Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Kan noen hjelpe meg med den her? Jeg har funnet ut at BE = 7,6 cm Hvordan kan jeg finne vinkel E og lengden av EC ? Endret 24. oktober 2007 av zyfah Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 1. Finn avstanden CD ved hjelp av avstanden AC og vinkel A og den rette vinkelen ADC. Det gjør du med cosinus. 2. Finn avstanden DB ved hjelp av avstanden CD og vinkelen DBC som forøvrig er den samme som vinkel A på grunn av at trekanten ABC er likebent. Det gjør du ved med tangens. Se på den rettvinklede trekanten CDE. Nå kjenner du lengden på katetene CD og DB+BE. 3. Bruk Pytagoras med CD og DB+BE for å finne CE. 4. Bruk tangens med lengden på katetene for å finne vinkelen E. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har en oppgave til som jeg ikke helt får til. A= g*h/2 og jeg kan disse sinus,cosinus og tangens. Men jeg ser ingen måte å få det til på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå