DrKarlsen Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Har du skrevet oppgaven riktig? If so, er det ikke da trivielt? Lenke til kommentar
doofhetz Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Oppgaven er skrevet riktig ja. Er ikke helt med på hva du mener med at det skal være trivielt. Hvordan og hvorfor skal man kunne se at ene løsningen er invers til den andre? Spurte læreren idag, men han ville ikke gi noe tips fordi oppgaven er på en innlevering. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jey! 1-2 på årets første matteprøve i 3mx! Lenge leve rekker! Faens herk ^^, Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Det var dårlig, spør her om ting du lurer på så kan vi kanskje hjelpe deg! Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jaja, får vel kanskje bruke denne tråden litt mer aktivt da. Snittet i klassen lå på 3 eller no etter denne prøven Hadde skolen bare fått tak i noen lærere som faktisk kunne undervise så hadde jo alt vært greit Sikkert fler rundt om i landet som sliter med det samme Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Oppgaven er skrevet riktig ja. Er ikke helt med på hva du mener med at det skal være trivielt.Hvordan og hvorfor skal man kunne se at ene løsningen er invers til den andre? Spurte læreren idag, men han ville ikke gi noe tips fordi oppgaven er på en innlevering. Det er ikke noe x-ledd der. Da har vi alltid slike røtter. ax^2 + c = 0, x = +\- sqrt(-c/a) Lenke til kommentar
doofhetz Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Beklager. Det er selvsagt skrevet feil. Utrolig at jeg ikke oppdaget det selv etter at du påpekte det. Muligens en liten talldysleksi på gang. Her er oppgaven på nytt: Løs den komplekse andregradslikningen 5z^2 - (12+4i)z + 5 = 0. Den ene løsningen viser seg å være invers til den andre. Dette kunne man sett uten regning. Forklar hvordan og hvorfor. Har som nevnt løst oppgaven og fått at ene løsningen er invers til den andre. Men skjønner ikke siste delspørsmål. -doofhetz Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 z_1 * z_2 = 5/5 = 1. Altså må z_1 = 1/z_2. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 x^8 = 1000 Hvordan løser man ett slikt problem? Jeg er ikke noen matteekspert, så jeg forstår rett og slett ikke hvordan man går frem. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Ta kvadratroten tre ganger. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Ta kvadratroten tre ganger. Takk for kjapt svar. Men hvorfor tre ganger? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 ((x^2)^2)^2 = (x^4)^2 = x^8 Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 x ^ 8 = 1000 Problemet her er 8-tallet. Det du du vil er å få det vekk på en eller annen måte. Vi bruker at: (x^a)^b = x^ab rot(x) = x^(1/2) 8 = 2^3 dvs: (x^8)^(1/8) = 1000 ^(1/8) x = 1000^(1/8). Kalkulatormat. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) x = 1000^(1/8). Kalkulatormat. Men da får du vel ikke med alle (8?) løsningene. Endret 10. oktober 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Aha, nå forstår jeg litt mer. Hva betyr forresten dette: X^8 --> Y^10? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Men da får du vel ikke med alle (8?) løsningene. Kalkulatorer gir bare den prinsipielle åttenderoten. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Men da får du vel ikke med alle (8?) løsningene. Siden X8 er symmetrisk om X=0 så er det bare to løsninger: X= + 10001/8 og X= - 10001/8 Evt. fire løsninger om vi inkluderer imaginære tall. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Aha, nå forstår jeg litt mer. Hva betyr forresten dette: X^8 --> Y^10? Har du mer context her? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Har du mer context her? Vel jeg har en mengde tall: 1000 3110 6121 6041 3032 0042 1123 2113 x^8-->y^10 Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Sorry, fatter ikke driten av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå