Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OpenOffice Math.

Det regner ikke ut selv, men jeg synes det er en fin måte å føre det på (selv om LaTeX er mye enklere og kraftigere).

8846916[/snapback]

Programmer vi bruker til å regne ut likninger og mye mer er Derive, Autograph og Algebrator. Til grafer o.l. bruker vi GeoGebra og/eller Graph.

 

Alle er meget gode programmer som anbefales :) Er LaTeX gratis foresten, Endre?

Lenke til kommentar

Hei igjen. Noen som vet om en formel til følgende?:

 

Fikk igjen mattetentamenen i dag, og ser at jeg hadde en regnefeil inne i en ligning: -1^2 = -1, ikke 1 som jeg hadde skrevet.

 

Hadde den stått i en parentes; (-1)^2, så hadde svaret blitt positivt, men kan noen forklare meg hvorfor -1^2 blir negativt? :dontgetit:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Det er pga. operatorprioritet. Opphøyd kommer før negasjon, og derfor evalueres denne først.

8855122[/snapback]

 

Regner med dette er noe vi lærer i VG2? Jeg går VG1 nå (vel, to skoledager igjen i år da :p) og det eneste vi har lært er at -1^2=1, fordi vi regner det slik: -1^2 = -1 x -1, som blir negativ * negativ som er lik positiv.

 

Vil dette forandre seg neste år, eller har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Det er pga. operatorprioritet. Opphøyd kommer før negasjon, og derfor evalueres denne først.

8855122[/snapback]

 

Regner med dette er noe vi lærer i VG2? Jeg går VG1 nå (vel, to skoledager igjen i år da :p) og det eneste vi har lært er at -1^2=1, fordi vi regner det slik: -1^2 = -1 x -1, som blir negativ * negativ som er lik positiv.

 

Vil dette forandre seg neste år, eller har jeg misforstått noe?

8855441[/snapback]

Det hadde vært riktig om det stod (-1)². Siden det ikke er noen paranteser, så blir det som om det stod -(1²).

Lenke til kommentar
Det er pga. operatorprioritet. Opphøyd kommer før negasjon, og derfor evalueres denne først.

8855122[/snapback]

 

Regner med dette er noe vi lærer i VG2? Jeg går VG1 nå (vel, to skoledager igjen i år da :p) og det eneste vi har lært er at -1^2=1, fordi vi regner det slik: -1^2 = -1 x -1, som blir negativ * negativ som er lik positiv.

 

Vil dette forandre seg neste år, eller har jeg misforstått noe?

8855441[/snapback]

Det hadde vært riktig om det stod (-1)². Siden det ikke er noen paranteser, så blir det som om det stod -(1²).

8855475[/snapback]

 

Der har vi det :) Selvsagt har vi (-1)^2, glemte det bare. Men vi har iokke lært den regelen om hvordan det skal gjøres uten parantes. Jeg har fått et par feil på noen oppgaver pga det, men lærer har aldri forklart meg hvorfor :(

Lenke til kommentar

Dette er grei tallteori fra ungdomsskolen.

Alle er vel enige om at det er forskjell på 2x² (2*x*x) og (2x)² ((2x)(2x)=4*x*x). Det samme gjelder for -1² og (-1)².

 

Det trenger ikke å stå i boken for at det skal komme på prøver. Står det forklaring på 2+2 i VG1-boken også?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Enig med endrebjorsvik der. Dette er stoff som kommer mer av seg selv og av erfaring, enn noe eget som gjennomgås. Du kommer opp i en situasjon du lurer litt på, spør læreren, får svar, og neste gang har du det litt mer på Gefühl'n ...

Lenke til kommentar
Dette er grei tallteori fra ungdomsskolen.

Alle er vel enige om at det er forskjell på 2x² (2*x*x) og (2x)² ((2x)(2x)=4*x*x). Det samme gjelder for -1² og (-1)².

 

Det trenger ikke å stå i boken for at det skal komme på prøver. Står det forklaring på 2+2 i VG1-boken også?

8855872[/snapback]

 

Nei, men det er greit at lærer forklarer det da :) De kan ikke forvente at alle skal sitte på diskusjon.no og finne svar klokken halv to om morgenen på en onsdags natt :) (vi har heldigvis fri i morgen da)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Regne ut luftens duggpunkt.

 

Hei!

 

f.eks:

 

Jeg har termometer (20 grader C), hygrometer (rh 50) Lufttrykk 1000 hPa.

 

Finnes det en formel for å regne ut duggpunktet i luften? (Altså der luften blir så nedkjølt at den begynner å dugge)...??

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...