endrebjo Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 OpenOffice Math. Det regner ikke ut selv, men jeg synes det er en fin måte å føre det på (selv om LaTeX er mye enklere og kraftigere). Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Edit: Usj. Idiotisk regnefeil. 8846463[/snapback] Mange takk! Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 OpenOffice Math.Det regner ikke ut selv, men jeg synes det er en fin måte å føre det på (selv om LaTeX er mye enklere og kraftigere). 8846916[/snapback] Programmer vi bruker til å regne ut likninger og mye mer er Derive, Autograph og Algebrator. Til grafer o.l. bruker vi GeoGebra og/eller Graph. Alle er meget gode programmer som anbefales Er LaTeX gratis foresten, Endre? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 LaTeX er fri, gratis, open-source osv. Verken LaTeX og OpenOffice Graph kan regne ut eller løse noe som helst. Det er bare verktøy for å skrive matematikk på en fin måte. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Jepp. Er greit når man trenger hjelp herfra, i tillegg til at da kan jeg begynne å føre regelbok på dataen Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Hei igjen. Noen som vet om en formel til følgende?: Fikk igjen mattetentamenen i dag, og ser at jeg hadde en regnefeil inne i en ligning: -1^2 = -1, ikke 1 som jeg hadde skrevet. Hadde den stått i en parentes; (-1)^2, så hadde svaret blitt positivt, men kan noen forklare meg hvorfor -1^2 blir negativt? Endret 13. juni 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Fordi det da blir: -(1^2) og ikke (-1)^2. Du opphøyer kun 1-tallet. Fortegnet forblir det samme. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 -1^2 betyr egentlig -1*1^2 Så regner vi ut potensen, og ser at: -1*1 = -1 Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Det er pga. operatorprioritet. Opphøyd kommer før negasjon, og derfor evalueres denne først. Endret 13. juni 2007 av aadnk Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Det er pga. operatorprioritet. Opphøyd kommer før negasjon, og derfor evalueres denne først. 8855122[/snapback] Regner med dette er noe vi lærer i VG2? Jeg går VG1 nå (vel, to skoledager igjen i år da ) og det eneste vi har lært er at -1^2=1, fordi vi regner det slik: -1^2 = -1 x -1, som blir negativ * negativ som er lik positiv. Vil dette forandre seg neste år, eller har jeg misforstått noe? Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Det er pga. operatorprioritet. Opphøyd kommer før negasjon, og derfor evalueres denne først. 8855122[/snapback] Regner med dette er noe vi lærer i VG2? Jeg går VG1 nå (vel, to skoledager igjen i år da ) og det eneste vi har lært er at -1^2=1, fordi vi regner det slik: -1^2 = -1 x -1, som blir negativ * negativ som er lik positiv. Vil dette forandre seg neste år, eller har jeg misforstått noe? 8855441[/snapback] Det hadde vært riktig om det stod (-1)². Siden det ikke er noen paranteser, så blir det som om det stod -(1²). Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Det er pga. operatorprioritet. Opphøyd kommer før negasjon, og derfor evalueres denne først. 8855122[/snapback] Regner med dette er noe vi lærer i VG2? Jeg går VG1 nå (vel, to skoledager igjen i år da ) og det eneste vi har lært er at -1^2=1, fordi vi regner det slik: -1^2 = -1 x -1, som blir negativ * negativ som er lik positiv. Vil dette forandre seg neste år, eller har jeg misforstått noe? 8855441[/snapback] Det hadde vært riktig om det stod (-1)². Siden det ikke er noen paranteser, så blir det som om det stod -(1²). 8855475[/snapback] Der har vi det Selvsagt har vi (-1)^2, glemte det bare. Men vi har iokke lært den regelen om hvordan det skal gjøres uten parantes. Jeg har fått et par feil på noen oppgaver pga det, men lærer har aldri forklart meg hvorfor Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Men altså, er det meningen at vi skal lære det der første året? Christopher909, du som tydeligvis går VG1 nå, står det noe om potenser med negativt grunntall i læreboka? Kan ikke huske å ha lest det Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Dette er grei tallteori fra ungdomsskolen. Alle er vel enige om at det er forskjell på 2x² (2*x*x) og (2x)² ((2x)(2x)=4*x*x). Det samme gjelder for -1² og (-1)². Det trenger ikke å stå i boken for at det skal komme på prøver. Står det forklaring på 2+2 i VG1-boken også? Endret 13. juni 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Ja, kanskje det. Var ikke så ulogisk nå når jeg har sett på det en stund. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Enig med endrebjorsvik der. Dette er stoff som kommer mer av seg selv og av erfaring, enn noe eget som gjennomgås. Du kommer opp i en situasjon du lurer litt på, spør læreren, får svar, og neste gang har du det litt mer på Gefühl'n ... Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Dette er grei tallteori fra ungdomsskolen.Alle er vel enige om at det er forskjell på 2x² (2*x*x) og (2x)² ((2x)(2x)=4*x*x). Det samme gjelder for -1² og (-1)². Det trenger ikke å stå i boken for at det skal komme på prøver. Står det forklaring på 2+2 i VG1-boken også? 8855872[/snapback] Nei, men det er greit at lærer forklarer det da De kan ikke forvente at alle skal sitte på diskusjon.no og finne svar klokken halv to om morgenen på en onsdags natt (vi har heldigvis fri i morgen da) Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Regne ut luftens duggpunkt. Hei! f.eks: Jeg har termometer (20 grader C), hygrometer (rh 50) Lufttrykk 1000 hPa. Finnes det en formel for å regne ut duggpunktet i luften? (Altså der luften blir så nedkjølt at den begynner å dugge)...?? Takk for svar! Lenke til kommentar
trøls Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Bruk tabellverk. For eksempel slik: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Relative_Humidity.png Sett av en horisontal strek fra det grønne punktet over 20°C, og les av hvor den krysser den røde. Tror jeg. (Er ingen kløpper i dette.) Endret 25. juni 2007 av trøls Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 ok, men det finnes helt sikkert en formel også... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå