Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Merk at d/dx i seg selv ikke er en brøk, men et symbol.

8829795[/snapback]

En ting jeg kom på ...

Da vi holdt på med substitusjon tidligere i år, brukte vi denne notasjonen for den deriverte, og skrev den på formen

y = f(x)

dy = f'(x) dx

Da har man jo behandlet d/dx-symbolet som en brøk, og ganget opp med nevner. Er dette egentlig ikke bra? Eller mente du bare d/dx i seg selv, når det ikke brukes sammen med en funksjon?

Stod vel noe i boken om at denne metoden ikke er helt matematisk stueren, men at den likevel fører frem, og slikt har kanskje ikke du helt sansen for? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så grunnen til at vi skriver dx bak integralene, er fordi den er det "motsatte" av d/dx (som er tegnet for derivasjon)?

Jeg har aldri fått vite hvorfor vi skriver sånn som dette når vi integrerer (jeg tror læreren sa: "det tar vi til neste år"):

int 2x dx = x² + C

Men nå begynner det å klarne litt.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Så grunnen til at vi skriver dx bak integralene, er fordi den er det "motsatte" av d/dx (som er tegnet for derivasjon)?

Jeg har aldri fått vite hvorfor vi skriver sånn som dette når vi integrerer (jeg tror læreren sa: "det tar vi til neste år"):

int 2xdx = x² + C

Men nå begynner det å klarne litt.

8830161[/snapback]

Du ser det jo ganske greit hvis du tar for deg tolkningen av integralet som arealet under grafen, oppdelt i "uendelig smale" rektangler. Hvis f(x) er høyden av et rektangel (varierer med x) og dx (d står for "differentia", stemmer ikke det?) er bredden (konstant veldig liten), så er det jo greit nok å tenke på integralet som summen av alle disse. Integraltegnet er vel også en utstrakt S som står for lat. "summa", hvis jeg husker rett ...

Lenke til kommentar

dx er differensialet til x, altså forandring i x.

Hvis du husker hvordan dere definerte integralet, så var det å dele inn et intervall [a,b] inn i n delintervaller, a = x_0, x_1, ... , x_{n-1}, x_n = b.

(La D betegne den greske deltaen.)

Se på Dx_i = x_{i+1} - x_i. Arealet under funksjonen fra x_i til x_{i+1} er da gitt ved A_i = f(x_i) * Dx_i.

Hvis vi da vil finne hele arealet tar vi summen av disse;

S_n = \sum_{i=0}^n A_i = \sum_{i=1}^n f(x_i) * Dx_i.

Integraler dere kjenner til blir det man får hvis man lar n gå mot uendelig.

Her kommer dx inn. Det er den uendelig lille avstanden fra x_i til x_{i+1} (Dx_i), som har fått den praktiske skrivemåten dx.

Edit: Jeg var for treg. :(

Endret av DrKarlsen
Lenke til kommentar

Oi, beklager. R skal være lik 8.

Så da blir det:

8 = lg (10/T) + 7,5

0,5 = lg10 - lgT

0,5 = 1 - lgT

-0,5 = - lgT

lgT = 0,5

Hvordan skriver jeg det videre? Ser nå at jeg har fått riktig svar da 10^0,5 = 3.2, men bare slik at jeg ikke blir trekt poeng for å ikke være konkret nok. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

lg 10 vet du sikkert hva er, så da kan du flytte over og få lg T på ene siden, og et tall på andre siden.

lg T = 0,5

T = 10^0,5 = sqrt(10) ≈ 3,2

Edit: Du kom litt videre selv, ser jeg. Men opphøyer du noe i 0,5 er det det samme som å ta kvadratroten av det, siden a^0,5 = a^(1/2) = sqrt(a^1). Denne regelen står vel i formelsamlingen din.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
I formelsamling.

a^(m/n) = n-rot(a^m)

8835180[/snapback]

Det var regelen sin, ja. Kvidde meg litt for å skrive den i sin helhet siden jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle takle n-terottegnet.

Ang. formelsamling - din nærmeste bokhandel har nok slike å tilby. Jeg har brukt Gyldendal sin nå mens jeg har gått på videregående. Mulig det finnes flere. Koster kanskje 30 kroner.

Lenke til kommentar

Og den har vært til god nytte? :)

Sliter litt med enda en oppgave:

Funksjonen: f(x) = 2x^3/3 - 2x^2

Nullpunkt: X1 = 0 og X2 = 3.

F'(x): f'(x) = 2x(x-2)

Koordinatene til toppunktet (0, 0) og botnpunktet (2, -8/3).

Finn likningen for tangenten til grafen i (3,f(3)).

Hvordan gjør jeg det? Skal jeg bruke y = ax + b, og hvordan finner jeg evt. a?

Lenke til kommentar

Ja, du skal finne y=ax+b.

Stigningstallet, a, finner du ved å sette inn x=3 i f'(x). Nå har du funnet a, og setter den inn i y=ax+b. Så bruker du punktet (3, f(3)) i y=ax+b: f(3)=a3+b, og nå kan du finne b. Da har du funnet likningen for tangenten til f(x) i punktet (3, f(3)). Gidder ikke å regne ut... ;)

Lenke til kommentar

Okei :)

-6.5 = -0.9*R

Når du da hiver "-0.9" over til venstresiden, skal den da beholde fortegnet sitt siden vi skal dele?

-6.5/+ eller - 0.9 = R.

Litt forvirret kvelden før, så må bare forsikre meg om noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...