The Hoff Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Jeg er faktisk seriøs. Jeg har aldri møtt en lærer på videregående som klarer å forklare den enkle regelen på en god og forståelig måte. 8809570[/snapback] Har du tilfeldigvis gått på Sogn videregående eller noe slikt? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Jeg er faktisk seriøs. Jeg har aldri møtt en lærer på videregående som klarer å forklare den enkle regelen på en god og forståelig måte. 8809570[/snapback] Da er jeg veldig heldig . Han klarte det på en skoletime. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Lag en guide/videotime som jeg kan ha som hjelp til neste år da Endret 7. juni 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
chokke Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Haha . Kan vel vurdere det. Var innslag fra skolen vår på NRK for en stund sia faktisk. Og de filma han Men seriøst. Hadde det ikke vært for han, hadde jeg sikkert hatt 2-3 i fysikk og matte, men får en sikker 5-er i begge Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Utrolig, en lærer som faktisk klarer å forklare kjerneregelen. That's a first. 8809388[/snapback] Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Jeg er faktisk seriøs. Jeg har aldri møtt en lærer på videregående som klarer å forklare den enkle regelen på en god og forståelig måte. 8809570[/snapback] Forklare hvordan du bruker den eller hvorfor det er sånn? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Jeg er faktisk seriøs. Jeg har aldri møtt en lærer på videregående som klarer å forklare den enkle regelen på en god og forståelig måte. 8809570[/snapback] Forklare hvordan du bruker den eller hvorfor det er sånn? 8812768[/snapback] Greit nok å si "deriverte av ytre kjernen, ganget med deriverte av den indre kjernen." Men nå så fikk vi en god forklaring på hvorfor, og hvordan man setter det opp på d(f(x))/d(x). Da ga det mye mer mening, istedet for: Slik er det. Punktum. Ingen spørsmål om hvorfor, og utledinga til grunnen at man bruker den. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hvis han lærte dere å skrive d(f(x))/d(x) tror jeg du bør holde deg til boken din fremover. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hvis han lærte dere å skrive d(f(x))/d(x) tror jeg du bør holde deg til boken din fremover. 8820647[/snapback] Hehe, funksjonen d skal ikke undervurderes! Kan jo selvsagt ta det klassiske trikset med å stryke funksjonen over og under brøkstreket, da ... Lenke til kommentar
chokke Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Hvis han lærte dere å skrive d(f(x))/d(x) tror jeg du bør holde deg til boken din fremover. 8820647[/snapback] OK? Det ga mening for meg i alle fall. Lenke til kommentar
Matias Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Det skrives dX/dY, så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Det skrives dX/dY, så vidt jeg vet. 8825720[/snapback] ååh, var det på grunn av parantesene i d(x) dere var vittige? dx da, bedre? Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Noen som vet hvordan jeg kan finne lengden på "x" her? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg tror ikke det er mulig. Du mangler litt info. Lenke til kommentar
Matias Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 ååh, var det på grunn av parantesene i d(x) dere var vittige? dx da, bedre? Dette er vel ikke det samme, uavhengig av parentesene: d(f(x))/d(x) dX/dY Lenke til kommentar
chokke Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 ååh, var det på grunn av parantesene i d(x) dere var vittige? dx da, bedre? Dette er vel ikke det samme, uavhengig av parentesene: d(f(x))/d(x) dX/dY 8826137[/snapback] Ok, da skjønner jeg ikke hva du snakker om... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Noen som vet hvordan jeg kan finne lengden på "x" her?8826078[/snapback] Du mangler litt info ja. F.eks vinkelen på taket eller lengden på den lengste kortsiden (Den til høyre på tegningen), eller lengden på den midterste tverrgående gulvbjelken. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 ååh, var det på grunn av parantesene i d(x) dere var vittige? dx da, bedre? Dette er vel ikke det samme, uavhengig av parentesene: d(f(x))/d(x) dX/dY 8826137[/snapback] Man bruker f(x) som "Y" og (x) som "X". Noe nytt dem begynte med i år tror jeg. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 ååh, var det på grunn av parantesene i d(x) dere var vittige? dx da, bedre? Dette er vel ikke det samme, uavhengig av parentesene: d(f(x))/d(x) dX/dY 8826137[/snapback] Man bruker f(x) som "Y" og (x) som "X". Noe nytt dem begynte med i år tror jeg. 8826759[/snapback] Jeg går 2MX jeg, så kommer akkurat med den gamle reformen Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 ååh, var det på grunn av parantesene i d(x) dere var vittige? dx da, bedre? Dette er vel ikke det samme, uavhengig av parentesene: d(f(x))/d(x) dX/dY 8826137[/snapback] Man bruker f(x) som "Y" og (x) som "X". Noe nytt dem begynte med i år tror jeg. 8826759[/snapback] De finner ikke på noen ny notasjon helt plutselig. d/dx er en operator som anvender en derivasjon på en funksjon som man ofte skriver som y eller f(x). For å betegne derivasjon av y eller f(x) skriver man df(x)/dx, dy/dx, d/dx f(x) eller noe slik. Merk at d/dx i seg selv ikke er en brøk, men et symbol. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå