HolgerL Skrevet 14. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2004 12,16 cm med et areal på 64 cm². 64 = x*sin(60)*x/2 (Grunnflate ganger høyde delt på 2 er formelen for areal av trekant. Sidene er x, vinkelen er 60 grader pga at den er likesidet) X² = 64/(sin(60)/2) = 128/sin(60) X = +/- SQR(128/sin(60)) = +/- 12,16 Siden et negativt svar er urealistisk for en praktisk trekant er svaret 12,16 cm Lenke til kommentar
solar_panel+ Skrevet 14. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2004 Har et spørsmål her.Den deriverte til en funksjon beskriver hvor bratt den stiger eller synker, den dobbeltderiverte beskriver hvor fort stigningen endrer seg. Den integrerte beskriver arealet under en graf, men hva beskriver den dobbelt-integrerte? Om noe i det hele tatt. I tillegg er det jo sånn at for f(x)=sinx + cosx så er den dobbeltderiverte = den dobbeltintegrerte. Hvordan forklares dette ut fra betydningen av dobbeltintegrert. -Zlatzman Den dobbelt integrerte (vi har trippel også) kan du bruke til å finne spennende ting som volum av omdreiningslegemer, areal av litt rare figurer, vektoranalyse m.m Sp+ Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 15. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2004 No offense, men vi bør kanskje holde litt nivå her, så tråden ikke blir kjedelig og jattete? De er mordere, de drepte tråden Lenke til kommentar
gspr Skrevet 15. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2004 No offense, men vi bør kanskje holde litt nivå her, så tråden ikke blir kjedelig og jattete? De er mordere, de drepte tråden Mm. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 15. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2004 2+2=4 Hvem drepte tråden? Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 15. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2004 2+2=4 Hvem drepte tråden? OWNED... kan man godt si. I begynnelsen syntes jeg det var en litt tåpelig tråd, særlig på grunn av at trådstarter ikke hadde et mattestykke han lurte på. Jeg endret mening ganske snart.... Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 15. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) Den dobbelt integrerte (vi har trippel også) kan du bruke til å finne spennende ting som volum av omdreiningslegemer, areal av litt rare figurer, vektoranalyse m.m Sp+ Takker. Hvilke omdreiningslegemer brukes dobbelt integrert på? Jeg har selv om omdreiningslegemer på skolen akkurat nå, men vi har ikke brukt dobbelt integrert. Går bare 3MX da, så det kan jo være derfor. Vi bruker pi * int: [(f(x))^2] . Gleder meg til jeg kommer videre i matte, virker som om det er mye spennende å lære! -Zlatzman Edit: Ser ut til at jeg tenkte litt feil her.. Ignorer min inkompetanse. Endret 15. desember 2004 av ZLatzman Lenke til kommentar
solar_panel+ Skrevet 15. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2004 Brukes til å finne omdreningslegemet som lages av en graf. (Har ikke matteboken foran meg, bare formelsamlingen ) Hvis du er interesert kan du se på denne Ntnu linken Det er et løsningsforslag på en eller annen oppgave. (Nope, jeg går ikke på Ntnu. Var den beste linken jeg fant) I oppgave 1 brukes trippelt-integralet for å finne volumet som er avgrenset av sylinderen og de to planene. I oppgave 3 brukes dobbelt integralet for å finne arealet avgrenset av de to grafene Oppgave 4 er arealet av en kule, gitt i kulekoordinater (radius + to vinkler) Deretter følger enda flere volumer og arealer avgrenset av diverse figurer. Så kan du se hva du har i vente Multiple integraler pleier å være pensum i Matte3 på høyskole (sånn ca) aner ikke hvordan det er på universitet. Her er fagbeskrivelsen for Matte3 ved HiB. Kan også anbefale Mathworld. Har hjulpet meg ut av mange utrivelige oppgaver. Sp+ Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 15. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) I en trapes ABCD er AB parallell med CD. Vektor AB = Vektor a og Vektor AD = Vektor b. Vinkel DAB er 60*. Lengde vektor a = 6 Lengde vektor b = 4 Lengde vektor DC = 3 Finn vektor AC, vektor DC og vektor BC uttrykt ved a og b. Finn a^2, b^2 og a * b . Finn deretter lengden av BC og vinkel ABC. Jeg sliter med den oppgaven. Endret 15. desember 2004 av morningstar665 Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 16. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2004 (endret) I paralellogrammer er to og to sider like lange og paralelle. Altså har du alle lengdene. Vektorkoordinatene til de motstående sidene er altså like. Da BØR det ikke være vanskelig å gjøre resten. Edit: Paralellogrammer, vektorer, hvem bryr seg? Endret 16. desember 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 16. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2004 Multiple integraler pleier å være pensum i Matte3 på høyskole (sånn ca) aner ikke hvordan det er på universitet. På NTNU lærer man dobble og triple integral i matte 2. Det er da i andre semester. (Etter jul første året.) Som vil si at jeg skal lære ganske snart.... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 16. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2004 Jepp, det står da i samme bok som vi hadde i Matte 1. Ser ikke SÅ vanskelig ut... Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 16. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2004 (blabla...)Finn vektor AC, vektor DC og vektor BC uttrykt ved a og b. Finn a^2, b^2 og a * b . Finn deretter lengden av BC og vinkel ABC. Hm, nøyaktig samme oppgaven jeg hadde på tentamen i går det. 3MX?2MX. Tegn opp trapeset, så er det ganske lett å se hvordan du kan skrive vektor AC, DC og BC. Vektor DC = 1/2vektor a osv... a^2 og b^2 er jo bare 6*6*1 og 4*4*1, og a*b er 6*4*cos60. Finne vinkel ABC rota jeg med ganske lenge. Fikk et svar da, men ble sikkert feil. :/ Får se. Lenke til kommentar
simes Skrevet 16. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2004 I vektorer er to og to sider like lange og paralelle. Merkelige vektorer du regner med gitt.. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 16. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2004 I vektorer er to og to sider like lange og paralelle. Merkelige vektorer du regner med gitt.. Han mente sikkert paralellogram. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 18. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 18. desember 2004 Men var det ikke snakk om et trapes her, og ikke et paralellogram? Lenke til kommentar
robgar Skrevet 18. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 18. desember 2004 Jeg har et lite spørsmål. Er det mulig å lage en funksjon som runder et tall ned til nærmeste hundre? eks1: f(23088) = 23000 eks2: f(342001) = 342000 Om ja, hvordan kan den funksjonen bli laget? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå