DrKarlsen Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Du viser at det finnes en bijektiv funksjon fra A_n til O_n, og de har derfor like mange elementer, men hvordan kan du vaere sikker paa at A_n og O_n tilsammen danner hele S_n? (Det er selvsagt en bagatell.) Du viser ikke at A_n er en gruppe. Ellers ser det bra ut. Alternativt: Normalitet foelger trivielt; Alle permutasjonene i A_n er jevne, saa x*A_n gir ogsaa en mengde med jevne permutasjoner, saa x*A_n*x^(-1) ligger i A_n, saa den er normal. S_n har n! elementer. A_n har n!/2 elementer. Begge er endelige, saa S_n / A_n vil ha n! / n!/2 = 2 elementer. Vi tipper den er isomorf med Z_2. Se paa phi : S_n -> Z_2. Finn en slik phi som blir en homomorfi, slik at ker(phi) = A_n, du har da et teorem som sier at du er i maal. Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Siden ingen permutasjon i S_n kan skrives som både et produkt av et jevnt antall transposisjoner og et odde antall transposisjoner, må hver permutasjon i S_n enten være odd eller jevn, altså være i enten A_n eller O_n. Beviset for det er gitt i boka. Det skulle vel vise at A_n og O_n danner tilsammen S_n? At A_n er en gruppe antok jeg som kjent. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Ok, da vil jeg tro det ser relativt greit ut. Lenke til kommentar
Matias Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Kan noen forklare disse punktene? (1) = (2) = (3) Skjønner ikke helt hvorfor de plutselig skriver k=2? Noen som kan bevise dette? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (1) => (2): For k=1 blir det første leddet lik 0, så vi kan ignorere det, og ta summen fra k=2. (2) => (3): (2-1) + (3-1) + (4-1) + ... + (n-1) = 1 + 2 + 3 + ... + n-1. Bevis: 1 + 2 + 3 + ... + (n-2) + (n-1) + n = S n + (n-1) + (n-2) + ... + 3 + 2 + 1 = S Legg disse sammen. (n+1) + (n+1) + .... + (n+1) = 2S. n*(n+1) = 2S S = n/2 * (n+1). Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Induksjon er kanskje ikke det beste å bruke her, da man må anta at en formel er kjent fra før av. Lenke til kommentar
_hauken_ Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Induksjon er kanskje ikke det beste å bruke her, da man må anta at en formel er kjent fra før av. 8796410[/snapback] Ja der har du eit poeng. Det er jo eit fullgodt bevis for at formelen gjeld, men heller ikkje noko meir... Lenke til kommentar
Matias Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Selvfølgelig, DrKarlsen. Hauken: Var ute etter hvordan man kom fram til formelen, slik som DrKarlsen viste, men takk likevel. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Hvilken matematikk er det dere holder på med nå? Hvilket nivå? Lenke til kommentar
Matias Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) asdf Endret 8. mars 2013 av Matias Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Okei, hehe. Har noe å glede meg til da Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 For tiden går det vel mest i algebra og topologi. (Og en liten blanding.) Skal begynne på 3. året til høsten. Lenke til kommentar
Chao Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (10+y)m*100my=30m^3 (10+y)*100y=30m 1000y^2=30m y^2=30m/1000 y=[kvadratrot]0,03 y=0,173 Blei det riktig? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Du kan teste om det ble riktig selv. (10 + y)*100y = (10+0,173)*100*0,173 = 10,173*100*0,173 = 176 Mens det egentlig skulle blitt 30. Litt mer riktig: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor (10+y)*100y=301000y + 100y² = 30 100y² + 1000y - 30 = 0 y = 0,0299 eller y = -10,02 Lenke til kommentar
Chao Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Ja, det er parantes, stemmer. Fikk 0,0299 i stad. Greia var å finne ut hvor mye en ferge sank når en buss på 30 tonn kom ombord... Arkimedes lov, elns. lyser slik at, for at båten skal flyte må den fortrenge like mye vann som sin egen vekt, 30 tonn er da 30m^3 (vannats tetthet) Det var litt rar form på båten... Lenke til kommentar
chokke Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 :O . Mattelærern gjennomgikk 3MX pensum for derivasjon og integrasjon idag i 2MX timen. Og jeg må si det hjalp kraftig på forståelsen av derivasjon og integrasjon. Og forklaring på kjerneregelen var også bra Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Utrolig, en lærer som faktisk klarer å forklare kjerneregelen. That's a first. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Utrolig, en lærer som faktisk klarer å forklare kjerneregelen. That's a first. 8809388[/snapback] Utrolig, vanskelig å vite om folk er seriøse over internett eller ikke. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Jeg er faktisk seriøs. Jeg har aldri møtt en lærer på videregående som klarer å forklare den enkle regelen på en god og forståelig måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå