karl-wilhelm Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) 2(x^2 - x - 12) / (x^2 + x - 6)= 2(x - 4)(x + 3) / (x - 2)(x + 3) = 2(x - 4) / (x - 2) = (2x - 8) / (x - 2) 8694978[/snapback] Det jeg trodde, men gjorde en liten fortegnsfeil på prøven, så får nok feil på den Vel kan vel egentlig ellers si at resten gikk fint. Takker for svar uansett. En ting jeg nettop kom på. Noen som kan hjelpe meg med en liten sak angående venndiagram? Jeg har helt glemt hvordan du skal kunne sette inn tall i et venndiagram. For eksempel: En klasse på 30 elever: 12 av elevene har fysikk, 10 har kjemi, men av disse er det 6 stk som har begge deler. I tillegg er det 8 stk som ikke har noen av fagene. Noen som kan fortelle meg letteste fremgangsmåte for å sette det inn i et venndiagram? (også en del av en oppgave på tentamen i dag) Forresten, endrebjorsvik, hva har du i matte? Ser du er ganske god i denne tråden her, så eneste jeg kan se for meg er at du går allmenn nå og har 6er i teoretisk matte 8695421[/snapback] Venndiagram blir ikke det noe slikt? Jeg har ikke kommet meg igjennom Sannsynelighets kapittelet ennå (Integrasjon lager fortsatt hell for meg), men husker sånn ca fra forelesninger. Sikkert noen her som kan verifisere om jeg er helt på jordet eller ikke. Endret 24. mai 2007 av karl-wilhelm Lenke til kommentar
trøls Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Sikker på at du ikke mener at det er 14 som ikke har noen av fagene? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Sikker på at du ikke mener at det er 14 som ikke har noen av fagene? 8704430[/snapback] Ja, det var 8 stk som ikke var i noen av klassene. Hva da? Lenke til kommentar
trøls Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Se litt på logikken. Hva skiller dem i det gule området fra dem i det rosa området? Lenke til kommentar
Hanska Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) Hei. Broder'n min har litt problemer med å sette opp en graf med 3 y-akser i Office Excel 07, så han spurte meg om hjelp. Etter en del prøving og feiling kom jeg fram til at engelsk-kunnskapene mine er litt for dårlige (har engelsk versjon av Excel) og at jeg burde spørre etter hjelp her. Er kanskje helt feilposta, men håper noen kan hjelpe meg Edit: La til et bilde av grafen. Håper det går an å se litt hvordan det skal være. Helt rævva kamera. Endret 26. mai 2007 av MrSkatun Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Jeg håper dere kan avse litt av deres tid for å hjelpe meg en oppgave jeg ikke helt greier å løse. Oppgaven dreier seg om å beregne ulike verdier knyttet til to sirkelobjekter, eksempelvis en satellitt og et prosjektil, i et todimensjonalt "ytre rom" og som dermed er nært sagt upåvirket av gravitasjon og luftmotstand. Sirklenes radius, originalposisjon, hastighet og vinkel (i henhold til enhetssirkelen) er kjent. Posisjonen til hver av objektene er derfor gitt (x_i + cos(r_i) * v_i * t, y_i + sin(r_i) * v_i * t). I første omgang skulle jeg finne tidspunktet disse to objektene er nærmest hverandre, først og fremst for å finne ut om de i det hele tatt kolliderer. Ettersom dette er når avstanden er mindre enn begge radianer, løste jeg dette ved å bruke lengden på vektoren mellom de to objektene, derivere denne og løse for t når den deriverte er null. Men nå står jeg fast på den andre delen av oppgaven - å finne den optimale vinkel til det andre objektet slik at tiden til kollisjon mellom de to er minst mulig. Etter mange mislykkede forsøk, blant annet å løse t når x0 = x1 og sette dette inn i y0 = y1 og løse for r_1, lurer jeg nesten på om dette i det hele lar seg gjøre. Er det noen som kan hjelpe meg i riktig retning? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Edit: La til et bilde av grafen. Håper det går an å se litt hvordan det skal være. Helt rævva kamera. 8708280[/snapback] Hm. Har du prøvd å skrive inn verdiene i hver sin kolonne, markere dem, velge Insert -> Chart -> Surface -> Next -> velge rad eller kolonne avhengig av hva som stemmer best og velge Next -> Next -> Finish? Jeg vet ikke helt om det er dette du er ute etter, men grafen plotter i hvert fall informasjonen i 3D. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Broder'n min har litt problemer med å sette opp en graf med 3 y-akser i Office Excel 07, så han spurte meg om hjelp.8708280[/snapback] Trist men sant: MS Excel har siden det ble populært midt på 90-tallet ikke utviklet seg noe særlig til tross for at det har blitt solgt med nytt navn og noen finpussinger et utall ganger. Det er fortsatt ikke mulighet for mer enn 2 Y-akser i diagrammer. Man stiller inn to akser ved å høyreklikke på en graf og velge at den skal presenteres på "sekundæraksen". Men en tredje Y-akse er ikke mulig. Da må du nesten gjøre noen store triks for å omgå problemet: Lage et diagram med de to første aksene, klone det (kopier lim inn), og endre klonen til å kun inneholde den siste grafen og den tilhørende aksen. Så knipser du et skjermbilde fra de to første grafene og legger det inn i paint. Deretter knipser du den siste grafen og limer det inn i et nytt paint-vindu. Til slutt markerer du grafen og aksen og kopierer det og limer det (tegn gjennomnsiktig) inn i det første paint-vinduet. Altså utrolig knotete om man bare har MS Office og Windows altså. (OpenOffice er forsåvidt like knotete på dette punktet). Det er nok langt bedre å bruke mer spesialisert programvare til det. (Jeg har ikke noen konkrete tips, men venter spent på andre som sikkert har det) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (OpenOffice er forsåvidt like knotete på dette punktet). 8709132[/snapback] I MS Office går det lynende kjapt å lage en sekundærakse i et diagram, men jeg brukte to-tre timer på å ikke finne noe som helst liknende i OpenOffice. Er du sikker på at det i det hele tatt finnes støtte for sekundærakse i OO? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) (OpenOffice er forsåvidt like knotete på dette punktet).8709132[/snapback] I MS Office går det lynende kjapt å lage en sekundærakse i et diagram, men jeg brukte to-tre timer på å ikke finne noe som helst liknende i OpenOffice. Er du sikker på at det i det hele tatt finnes støtte for sekundærakse i OO?8709161[/snapback] Det finnes ja. Du velger bare den aktuelle grafen, høyreklikker og trykker "objektegenskaper" og "innstillinger". Det er samme teknikk om det er graf eller søylediragram. Dette ligner svært mye på måten det gjøres på i MS Excel. Redigert: Dette er OpenOffice Calc v2.2.0 Endret 26. mai 2007 av Simen1 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Aha! Jeg må trykke på linjen/søylene først ja. Er vant med å høyreklikke på aksene i MS Office. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Sitter med en oppgave her hvor jeg blandt annet må finne ut: "Hvordan vet vi at trekantene er formlike?" Det var vel noe med at begge måtte ha en 90-graders vinkel og noe med vinkelrett på. Altså, noen som kan si meg "definisjonen" på hvordan vi vet at to trekanter er formlike? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Formlikhet forekommer når alle vinklene er like store/små. I en trekant er det selvsagt kun nødvendig at to av tre vinkler er kjente. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Ja, men hvis vi bare vet én vinkel da? Hva er "formelen" for å finne ut om to trekanter er formlike da? Eksempel: I trekanten ABC er vinkel C = 90 grader, og CD er normalen fra C og ned på AB. Vi setter AD=x, DB=y og CD=h. Ca. figur: Bruk formlikhet og vis at: h^2 = xy Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 x^2 + h^2 = |AC|^2 y^2 + h^2 = |BC|^2 |BC|^2 + |AC|^2 = (x+y)^2 (x^2 + h^2) + (y^2 + h^2) = (x+y)^2 = x^2 + 2xy + y^2 2h^2 = 2xy h^2 = xy Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Ja, det stemmer. Men finnes det en slags "formel" for hvordan vi vet at to trekanter er formlike når vi kun vet de opplysningene der (kun én vinkel)? Skal være noe med at begge må ha en 90-graders vinkel og noe med at de skal dele et vinkelbein eller at et vinkelbein skulle stå rett på et eller annet. Husker ikke helt, og har matte-eksamen i morgen så skulle likt å ha funnet det ut. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Ja, men hvis vi bare vet én vinkel da? Hva er "formelen" for å finne ut om to trekanter er formlike da? Du vet at alle trekantene i figuren er formlike fordi de deler vinkler OG inneholder en 90-graders-vinkel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Vinkel ACB = 90 grader Vinkel ABC = alfa (ukjent) Vinkel CAB = 90-alfa Vinkel ADC = 90 Vinkel ACD = vinkel ADC - vinkel CAB = alfa Ergo er trekanten ACD formlik ABC Vinkel CDB = 90 Vinkel DCB = vinkel CDB - vinkel ABC = 90 - alfa Ergo er trekanten CBD formlik ABC (med forbehold om jeg har holdt tunga rett i munnen nå) Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 2(x^2 - x - 12) / (x^2 + x - 6)= 2(x - 4)(x + 3) / (x - 2)(x + 3) = 2(x - 4) / (x - 2) = (2x - 8) / (x - 2) 8694978[/snapback] Det jeg trodde, men gjorde en liten fortegnsfeil på prøven, så får nok feil på den Vel kan vel egentlig ellers si at resten gikk fint. Takker for svar uansett. En ting jeg nettop kom på. Noen som kan hjelpe meg med en liten sak angående venndiagram? Jeg har helt glemt hvordan du skal kunne sette inn tall i et venndiagram. For eksempel: En klasse på 30 elever: 12 av elevene har fysikk, 10 har kjemi, men av disse er det 6 stk som har begge deler. I tillegg er det 8 stk som ikke har noen av fagene. Noen som kan fortelle meg letteste fremgangsmåte for å sette det inn i et venndiagram? (også en del av en oppgave på tentamen i dag) Forresten, endrebjorsvik, hva har du i matte? Ser du er ganske god i denne tråden her, så eneste jeg kan se for meg er at du går allmenn nå og har 6er i teoretisk matte 8695421[/snapback] Venndiagram blir ikke det noe slikt? Jeg har ikke kommet meg igjennom Sannsynelighets kapittelet ennå (Integrasjon lager fortsatt hell for meg), men husker sånn ca fra forelesninger. Sikkert noen her som kan verifisere om jeg er helt på jordet eller ikke. 8695940[/snapback] Det blir vel 14 stk som ikke har noen av fagene da 12+10-6 = 16 og 30-16 = 14. Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Holder dette beviset? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå