Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da ordet derivasjon ble nevnt, så tenkte jeg først og fremst på normalfordelingsfunksjonen selv, men den tilnærmingen er vel heller ikke helt bra når np og/eller n(1-p) er mindre enn 5 ... Men X er jo heltallig, så da er det jo greit å gjøre som haugsand sier.

Lenke til kommentar
Når vil ab dele (a+b)^2?

8606474[/snapback]

Læreren mente at jeg burde bevise det på denne måten:

Hvis vi sier at a = b (da blir m = 1), så vil (a² + b²)/ab bli 2a²/a² = 2, altså et fint helt tall. Og hvis vi sier at a != b, vil det ikke være mulig å forkorte den brøken til noe fint tall helt tall.

Lenke til kommentar

Karlsen/Endre:

Ang det beviset:

 

Greia var vel at m skulle være et positivt rasjonalt tall (Q), og med det vise at m+1/m er et heltall hvis og bare hvis m = 1.

 

Setter m = a/b, da er m + 1/m = a/b + 1/a/b = a/b + b/a = (a^2 + b^2)/ab, (utvider her med ab)

(a^2 + b^2)/ab = K, der K er et heltall (Z)

a^2 + b^2 = Kab

a^2 - Kab + b^2 = 0 "hvis og bare hvis" uttrykket kan faktoriseres. Bruker 2. kvadratsetn.: a^2 - 2ab - b^2 = (a-b)^2, da må Kab = 2ab, K = 2.

m + 1/m = 2 gir:

m^2 + 1 = 2m

m^2 - 2m + 1 = 0

(m - 1)^2 = 0

m = 1

 

Nå husker jeg ikke hva dere hadde kommet opp med, men dette ser vel rimelig greit ut i mine øyne vertfall.

Lenke til kommentar

Greit nok at jeg ikke kan få noe høyere karakter på matte-eksamen, men tentamen gikk strålende (og den var visstnok lang og vanskelig), og de eksamensoppgavene vi har fått utdelt som repitisjon har vært plankekjøring. Ergo vil eksamen mest sannsynlig bli en enkel og morsom affære, som heller ikke går utover noen karakterer (hvis jeg ikke er uheldig).

F.eks kunne tysk skriftlig ført til sanseløs drikking hele helgen for å døyve sorgene.

 

Eksamen pleier vel stort sett bare å være rett-frem-regning med standard løsningsmetoder som står beskrevet i boken (og ofte formelheftet). Sånn kjedelig matte der vi bare skal vise at vi kan bruke standard fremgangsmåter.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Greit nok at jeg ikke kan få noe høyere karakter på matte-eksamen, men tentamen gikk strålende (og den var visstnok lang og vanskelig), og de eksamensoppgavene vi har fått utdelt som repitisjon har vært plankekjøring. Ergo vil eksamen mest sannsynlig bli en enkel og morsom affære, som heller ikke går utover noen karakterer (hvis jeg ikke er uheldig).

F.eks kunne tysk skriftlig ført til sanseløs drikking hele helgen for å døyve sorgene.

 

Eksamen pleier vel stort sett bare å være rett-frem-regning med standard løsningsmetoder som står beskrevet i boken (og ofte formelheftet). Sånn kjedelig matte der vi bare skal vise at vi kan bruke standard fremgangsmåter.

8692445[/snapback]

 

Skulle ønske jeg forstod alle standard eksemplene i matte boka mi. Du er veldig heldig som har det så enkelt med matta. :thumbup:

Lenke til kommentar

Vi hadde tentamen i dag, og var en egentlig lett oppgave, men som jeg slet litt med å løse på en fin måte:

 

Vi fikk ikke lov å bruke kalkulator, men her er oppgaven:

 

Skriv så enkelt så mulig:

 

2x^2 - 2x -24

x^2 + x -6

 

(Det er altså en brøk)

 

Noen som gidder løse den, og se om dere kanskje får det samme som meg? :p

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
2(x^2 - x - 12) / (x^2 + x - 6)

= 2(x - 4)(x + 3) / (x - 2)(x + 3)

= 2(x - 4) / (x - 2)

= (2x - 8) / (x - 2)

8694978[/snapback]

 

Det jeg trodde, men gjorde en liten fortegnsfeil på prøven, så får nok feil på den :(

 

Vel kan vel egentlig ellers si at resten gikk fint. Takker for svar uansett. :thumbup:

 

En ting jeg nettop kom på. Noen som kan hjelpe meg med en liten sak angående venndiagram? Jeg har helt glemt hvordan du skal kunne sette inn tall i et venndiagram.

 

For eksempel:

 

En klasse på 30 elever: 12 av elevene har fysikk, 10 har kjemi, men av disse er det 6 stk som har begge deler. I tillegg er det 8 stk som ikke har noen av fagene. Noen som kan fortelle meg letteste fremgangsmåte for å sette det inn i et venndiagram? (også en del av en oppgave på tentamen i dag)

 

Forresten, endrebjorsvik, hva har du i matte? Ser du er ganske god i denne tråden her, så eneste jeg kan se for meg er at du går allmenn nå og har 6er i teoretisk matte :p

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...