Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er riktig at det ble spurt om man vil bytte glass. Men det har vel strengt tatt ingenting å si? Sannsynligheten for at hvert av glassene inneholder steinen er vel den sammen om man spør om man vil bytte eller ikke?

8540671[/snapback]

 

Den egentlige oppgaven skal være slik: Du har tre eggeglass og skal velge ett. Ett av de tre inneholder premie. Når du har valgt så er det to igjen. Den som gir deg oppgaven vet hvilke som ikke inneholder premie, og fjerner det ene av de to som er igjen og som er uten premie. Du vet fortsatt ikke hvilket av de to gjenværende som inneholder premien, men har valgt deg ut det ene. Deretter får du velge om du vil bytte eller ikke.

 

Sansynligheten er i utgangspunktet 1/3 på alle eggeglassene, men det at oppgavegiveren bryter inn endrer ting. Du kan si at det glasset du velger representerer 1/3 sjanse, mens de to øvrige representerer 2/3 sjanse. Hvis det feile av de to gjenværende alltid fjernes så vil du kunne velge mellom den opprinnelige 1/3 din og de 2/3 som er igjen. Altså 1/3 sjanse for å vinne ved å beholde det første eggeglasset og 2/3 sjanse for å vinne på det siste (= de to siste) eggeglassene. Moralen er: bytt, det dobler vinnersjansene.

Lenke til kommentar

Hvordan ser/kommer jeg frem til potensrekken til 1/(2-x)^2

 

Min første tanke var å starte med sigma x^n = 1/(1-x), ta denne og gange den med 1/2, for deretter å substituere x med t/2 og derivere denne funksjonen. Da sitter jeg igjen med 1/(2-t)^2. Det ligner, men har feil variabel. :p

 

Anyone?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Må nok en gang henvende meg til HW folket i håp om å løse en oppgave jeg ikke aner hvordan skal løses. Riktig nok bare en pusleoppgave lærerinna vår ga oss (bare for å være ond, det er jeg sikker på). I hvertfall irriterende å ikke få den til.

 

Veksten til et virus er gitt ved denne tallrekka:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1

4

4

12

4

12

12

36

4

12

12

36

12

36

36

108

4

12

12

36

12

36

36

108

12

36

36

108

36

108

108

324

4

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1

5

9

21

25

37

49

85

89

101

113

149

161

197

233

341

345

357

369

405

417

453

489

597

609

645

681

789

825

933

1041

1365

1369

 

Den første rekka er økning per dag, altså vokser viruset med '12' på den fjerde dagen. Den andre rekka viser samlet 'størrelse' på viruset etter n antall dager. Altså er 'størrelsen' på viruset den fjerde dagen 1+4+4+12 =21. Vi skal finne et utrykk som viser størrelsen på viruset etter n dager. Hun viste også hvordan viruset vokser ved å tegne på et ark, men det blir vanskelig å få til her.

 

Sikkert litt kronglete forklart, men håper noen skjønner hva jeg mener og gidder å prøve å hjelpe meg.

 

Må bare legge til at jeg går 2MX og aldri har sett noe lignende, mulig det blir forklart på noe vis videre i matten..

 

Prøver å forklare det bedre ved å vise hvordan lærerinna vår viste oss.

 

Viruset starter som ei rute på midten av et ark. Hver dag kan viruset spre seg en rute utover i alle retninger (altså 4 retninger ut i fra den ene startruta), men den kan ikke spre seg slik at en gren av viruset overlapper en annen. Sjekk gif'en:

viruset6.gif

Hver ny farge representerer en ny dag.

 

Vet dette ble veldig dårlig forklart, og jeg er ikke sikker på om jeg skjønte den helt når lærerinna vår forklarte den heller. Men for all del, prøv!

Endret av Lien-
Lenke til kommentar
Hvordan ser/kommer jeg frem til potensrekken til 1/(2-x)^2

 

Min første tanke var å starte med sigma x^n = 1/(1-x), ta denne og gange den med 1/2, for deretter å substituere x med t/2 og derivere denne funksjonen. Da sitter jeg igjen med 1/(2-t)^2. Det ligner, men har feil variabel. :p

 

Anyone?

8568094[/snapback]

 

 

Lars, du gjør helt riktig.

 

Begynner med 1/(1-t) = 2/2 * 1/(1-t) = 2 * 1/(2 - 2t).

Så setter du x = 2t og deler hele driten på 2, så er du i mål. (Nesten.)

Lenke til kommentar

Strevar litt med ei oppgåve om uniform kontinuitet:

 

Skal avgjere om funksjonen h(x) = exp(-x^2) er uniformt kontinuerleg på den reelle tallina. Reint intuitivt vil eg tru han er det, men det var dette å vise det...

 

 

Nokon som har tips?

 

 

Edit: Etter litt meir anstrengelsar ser eg at det forholdsvis greit kan visast at h'(x) er begrensa, og då følgjer uniform kontinuitet nærast av seg sjølv... Men kanskje fins det ei meir elegant løysing...?

Endret av _hauken_
Lenke til kommentar
Lars, du gjør helt riktig.

8571583[/snapback]

Hehe, fant ut det der i dag. Alt ble så meget mye lettere da jeg startet med t i stedet for x.

 

Steike, jeg har funnet ut at jeg elsker følger og rekker. Nå mangler det bare å lære seg kjeglesnittene litt bedre så bør Analyse II gå relativt greit. :)

Lenke til kommentar
Steike, jeg har funnet ut at jeg elsker følger og rekker.

8577276[/snapback]

 

Tenkte bare å quote deg på den før du tar til fornuft og fjerner det. Du gikk forresten glipp av burnen min i RPP (eller hevet deg over den?) :(

 

edit: Doktor, når skal vi pilse og diskutere fourier og laplace? Har funnet ut at de magiske tingene i matte 4 likevel var nødvendig å ha en viss forståelse for :(

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

I disse dager står jeg opp 6:30 og er i seng før 23:00, så det er forferdelig travelt. Jeg fant ut som deg, at disse fagene jeg nå tar faktisk ikke er så trivielle som jeg hadde trodd, og jeg ligger litt bakpå.

 

Hva med en herlig utepils hjemme i Stavanger? :p

 

(Forøvrig kan jeg ikke Laplace skikkelig, så det hadde blitt en rimelig tom diskusjon. Fourier er jeg nok også rimelig rusten på.)

Lenke til kommentar

Dæven, det hadde jeg aldri trodd om deg :) Er blitt rimelig flink selv nå, har menneskelig døgnrytme ca. annenhver dag. I dag har jeg fikset mye utenom skolen, og jeg tenkte å begynne skoledagen snart... lese litt fluidmekanikk.

 

Skal jobbe hele sommeren, i Oslo.... :/ Ser ut som det blir noen langhelger i Stavanger i det minste, og en utepils hadde ikke vært å forakte :)

Lenke til kommentar
Det er vel tilfeldigvis ikke noen som sitter på en formel for å regne ut lengde på noe som er rullet sammen?.

8581720[/snapback]

Der er vel hvertfall tykkelsen på det som er rullet sammen en parameter, sammen med total radius.. Hva vet du egentlig?

 

Kan noen hjelpe meg med å integrere e^x*cos x?

8581738[/snapback]

Høres ut som delvis integrasjon!

Lenke til kommentar
Der er vel hvertfall tykkelsen på det som er rullet sammen en parameter, sammen med total radius.. Hva vet du egentlig?

 

Det jeg vet er at tykkelsen på det jeg skal rullesammen er 2mm og radiusen er 75 mm.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...