JBlack Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Geh, jeg fikk en matteoppgave på sesjon som jeg ikke klarte å løse. Den lød som følger: A og B er 21 km fra hverandre. De begynner å bevege seg mot hverandre. A beveger seg mer 1.5 ganger så stor fart som B. B starter kl 16.54, men A starter kl 17.00. Når møtes de? Jeg husker bare 3 av de 5 svaralternativene: 17.03, 17.10, og 17.15. 8457677[/snapback] Her mangler opplysninger for at oppgaven skal kunne løses med et entydig svar. Endret 24. april 2007 av JBlack Lenke til kommentar
amod Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Her mangler opplysninger for at oppgaven skal kunne løses med et entydig svar. Ja man må ha noen opplysning som kan fortelle hvor fort de går. Sånn som det er nå kan de møtes når som helst. Ellers vil jeg anbefale forelesning.no til alle som skal ha matteeksamen på høyskole og videregående nivå. Amod Lenke til kommentar
Cucumber Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Her mangler opplysninger for at oppgaven skal kunne løses med et entydig svar. 8457945[/snapback] Jeg har sikkert glemt av en opplysning. Egentlig litt ergelig, fordi jeg vil vite om jeg tippet rett. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hvis B har en fart på 420 km/t, vil den være hos A iløpet av 3 minutter. Altså før A rekker å starte. Da hjelper det lite at A har 1,5 ganger så høy fart (630 km/t). Og det er ingen begrensninger i oppgaven som sier at B ikke kan ha en fart på 420 km/t. Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Har et bittelite fysikk spørsmål. Noe jeg har helt glemt: N = No * (1/2)^t/T En formel for halvveringstid, skal flytte t/T ned og husker hvordan formelen blir. N = No + t/t log 0.5 Det er noe sånt jeg skal fram til. Men husker det bare ikke. Noen som har peiling? Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 N = No * (1/2)^(t/T) lg(N) = Lg(No * (1/2) ^(t/T) lg(N) = lg(No) + lg((1/2)^(t/T) lg(a*b) = lg(a) + lg(b) lg(N) = lg(No) + (t/T) lg(1/2) lg (a/b) = lg(a) - lg(b) lg(N) = lg(No) -(t/T) lg(2) osv. Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 var ikke sånn læreren viste det. Han mekket bare noe tilsvarende det andre jeg skrev, men husker ikke helt hva han gjorde og har prøve i morgen, så får vel ikke spurt han. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Noen som kan vise utledinga til volum av de forskjellige fasongene, som kule, kjegle, pyramide osv? Og rakkerunge, blir det ikke - 1/10*(t/T)*Lg(2)? Endret 27. april 2007 av chokke Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Noen som kan vise utledinga til volum av de forskjellige fasongene, som kule, kjegle, pyramide osv?Og rakkerunge, blir det ikke - 1/10*(t/T)*Lg(2)? 8485069[/snapback] Her linker til noen : http://www.matematikk.net/ressurser/mattep...ght=volum++kule http://www.matematikk.net/ressurser/mattep...pic.php?t=11021 http://www.matematikk.net/ressurser/mattep...ht=volum+++kule Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 At m deler n betyr at n = m*k. <a> = G. G har orden n, så a^n = G. Videre har vi x^m = e, (a^r)^m = e, som gir r*m = s*n = s*m*k, som gir r = s*k. Da har vi a^k, a^(2k), ..., a^((m-1)k), a^mk = e, som er de m løsningene. Lenke til kommentar
jingt Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 http://blink.dagbladet.no/user/files/8/87/...el/image001.gif jeg skjønner det rett og slett ikke Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 http://blink.dagbladet.no/user/files/8/87/...el/image001.gif jeg skjønner det rett og slett ikke 8530153[/snapback] Hypotenusen i den øverste trekanten er svakt bøyd. Du ser det lett hvis du ser hvordan hypotenusen krysser strekene i rutenettet i bakgrunnen. Lenke til kommentar
jingt Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) http://blink.dagbladet.no/user/files/8/87/...el/image001.gif jeg skjønner det rett og slett ikke 8530153[/snapback] Hypotenusen i den øverste trekanten er svakt bøyd. Du ser det lett hvis du ser hvordan hypotenusen krysser strekene i rutenettet i bakgrunnen. 8530259[/snapback] fant ut noe tan(1)=2/5 er forskjellig fra tan(2)=3/8. tan(3) = 5/13 1=lille trekant 2= middels trekant 3= hele trekanten vinkel 1=21,8, vinkel 2=20,6.. dvs, de er ikke formlike! vinkel 3=21,0 Det vil gjøre at hyptotenusen på hele trekanten aldri blir rett, men vil bue seg. Avhengig av om det er den store eller lille trekanten vil den enten bue seg innover eller utover. Om den begynner med den store trekanten som i bildet 1, vil den starte med en liten vinkel, men for at den skap greie å ende på toppen, så må den bue innover, og arealet blir derfor mindre enn 13*5. I den andre trekanten vil den starte med en stor vinkel, og må derfor bue utoverfor å ende på toppen, og arealet blir derfor større enn 13*5. Det gjør plass til et hull i midten. alt er forskjøvet litt.. bra gjort å greie å skule det så godt--> synsbedrag edit, en liten forbedring av zillers photoshop.. det er de små tinga som teller, og selv om mellomromma kanskje ikke så ut til å bety så mye, gjør det det.. Endret 3. mai 2007 av venn Lenke til kommentar
E-wok Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Noen som kan lære meg algebra til imorgen? Takk. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 (endret) Jeg ble nettopp stilt overfor en oppgave som følger: Man har 3 eggeglass hvorav ett inneholder en stein (man vet ikke hvor steinen er). Et eggeglass fjernes, dette er tomt. Hvor stor er sannsynligheten for at steinen er i hvert av de to glassene som står igjen? Altså sannsynligheten for at steinen er i glass 1 og sannsynligheten for at steinen er i glass 2. Glass 3 er da tomt og ikke lenger med på leken. Edit: Skriv gjerne hvorfor du mener svaret blir som det blir. Endret 4. mai 2007 av Aldrack Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Det skjer ikke noe mer før du tar ut ett glass? Da har du 2 glass å velge ml. Gunstige/mulige utfall gir 50% på begge. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Oppgaven fremstilles vanligvis med en mulighet for å bytte glass, og spørsmålet er da om det er lurt. Oppgaven du beskrives er ser ikke ut til å være problematisk - om du tar vekk ett av to tomme glass er det ett tomt og ett ikke tomt glass igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå