Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Annen løsning:

1^k + 2^k+...+n^k = 0 (mod 1+2...+n)

1^k + 2^k+...+n^k = 0 (mod n(n+1)/2), som er ekvivalent med

2(1^k+...+n^k) = 0 (mod n(n+1)). Her er n og n+1 relativt primiske, så vi kan ta hver faktor for seg;

[1] 2(1^k+...+n^k) = 0 (mod n) og [2] 2(1^k+...+n^k) = 0 (mod n+1).

[1] 2(1^k+...+(n-1)^k+n^k) = 0 (mod n)

2(1^k+...+(-1)^k+0^k = 0 (mod n), hvert ledd vil nulle seg ut med et annet ledd, derfor, 2(1^k+...+n^k) = 0 (mod n).

[2] 2(1^k+...+n^k) = 0 (mod n+1). Det samme argumentet gjelder her som ovenfor, leddene vil nulle hverandre ut, og vi får 2(1^k+...+n^k) = 0 (mod n+1), noe som medfører 1^k+...n^k = 0 (mod n(n+1)/2).

Lenke til kommentar

Totalvolumet av objektet oppgir du til å være 2 pi r^3

Volumet av en kule er 4/3 pi r^3.

Volumet av halvkulen er da 2/3 pi r^3

Volumet av kjeglen er da totalvolumet minus halvkulen: 2 pi r^3 - 2/3 pi r^3 = 4/3 pi r^3.

Volumet av en kjegle er 1/3 pi r^2 h.

Snu på den så vi får høyden som funksjon av r og volumet: h = volumet / (1/3 pi r^2 )

Sett inn for volumet: h = (4/3 pi r^3) / (1/3 pi r^2 ) = 4r

Høyden av hele objektet inkludert den nedre halvkulen må da være r + 4r = 5r

Forresten, dette er jo noe som hører hjemme i matematikktråden. Jeg flytter spørsmålet og svaret fra "Snedige ting du lurer på" og dit.

Redigert: Jeg gjorde en feil som skal være rettet nå.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Så høyden er altså 5r?

Hvis radius = 3cm

Blir det da 3,0 + 81,0 (3,0^4) = 84cm?

Eller blir det 3,0 + 3,0 + 3,0 + 3,0 + 3,0 = 15cm?

Beklager hvis det blir dumme spørsmål, er ikke helt utlært i hvordan man skriver mattetegn og sånt på nettet.

Endret av Zappza
Lenke til kommentar

5r betyr bare 5 ganger r så hvis radiusen er 3 cm så er totalhøyden 15 cm.

^ brukes for potenser. Ellers så skrives det bare rett frem på nettet som man gjør på papiret. For å holde styr på brøker så bruker man oftere paranteser når man skriver på nettet.

Ellers så kan man bruke forkortelser for integraltegn, derivert, gradient osv på nettet. f.eks int (x) [-1, 2] dx, men det blir selvsagt penere og mer lettlest om man bruker et program for å skrive det i et bilde man kan legge ut.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner oppgaven helt, men hvis det bare er å finne ut hva tallene A og B er og så gange de sammen så kan du kanskje bruke linjal til å finne ut et anslag for tallene.

F.eks hvis det er 4 cm fra 0 til A og 10 cm fra 0 til 1 så vet du at verdien A er 4/10 = 0,4. Mål B på samme måte og gang ut.

Lenke til kommentar
Skal det være likt mellomrom mellom alle punktene på linjen?

8446072[/snapback]

Nei

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner oppgaven helt, men hvis det bare er å finne ut hva tallene A og B er og så gange de sammen så kan du kanskje bruke linjal til å finne ut et anslag for tallene.

F.eks hvis det er 4 cm fra 0 til A og 10 cm fra 0 til 1 så vet du at verdien A er 4/10 = 0,4. Mål B på samme måte og gang ut.

8446106[/snapback]

Skjønner heller ikke oppgaven helt.

Sånn jeg tenkte først, men lengden mellom 0,0 og 1,0 går ikke opp i noe tall.

Lengden mellom 0,0 og 1,0 er 7,2cm.

edit: Dumme meg.

Deler den bare i to. 3,6cm er midten.

Endret av Zappza
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...