Gå til innhold

æ, ø og å virker ikke helt..


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har installert "Linux From Scratch", og etter en del uker med eksperimentering fungerer nå det meste som det skal.

 

Har imidlertid litt problemer med bokstavene æ,ø og å. I alle programmer med grafisk grensesnitt fungerer de fint. Men i konsollet og xterm kommer f.eks. "370" når jeg taster "ø".

 

Har rotet masse med kommandoer som "setfont" og "loadkeys". Nå virker æ,ø og å i f.eks. emacs og vi (med tekstbasert grensesnitt altså), men fortsatt ikke i konsollet og xterm. Fungerer heller ikke i programmer som mutt og mutella.

 

Noen som har erfaring med problemet? Den informasjonen jeg hittil har funnet har ihvertfall ikke løst problemet.

 

LeD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-16 10:15, jean skrev:

Har dessverre ingen løsning til problemet ditt, men kan du si meg hvem distro du bygde lfs systemet ditt på?


 

Bygget LFS fra en RedHat 7.1 installasjon.

 

Har nå prøvd dusinvis av HOWTO'er for norsk/dansk tastatur uten hell. Er skikkelig merkelig altså. Er bare i prompten at æøå ikke virker.

 

--------------------

 

login: æææøøøååå <- virker her!

Password:

 

~ $ 346370345

bash: æøå: command not found

 

--------------------

 

I tillegg er det altså samme problemet i enkelte programmer (mutt, mutella,...). Ellers hadde jeg vel kunne levet med det.

 

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...