Sica Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Heisann. Har et Soltek Nforce2 Ultra 400 (SL-75FRN2-RL) hovedkort med en XP2500+ Barton CPU og 512 pc3200 (geil) RAM. Ettersom høsten står for døren, og mange spillekvelder fremover, kjøpte jeg 512 til. Har nå altså 2*512 PC3200, og tenkte jeg skulle kjøre 400HMz FSB. Men når jeg velger 400Mhz i bios og restarter, sier den plutselig at jeg har en XP3200, og kræsjer ved xp oppstart. Hvorfor? Har ikke overklokka cpuen, og selv om jeg kan stille på Mhz og volt direkte i bios, står alle settings på auto. Sjekka også at jeg har satt i brikkene i rett slot. Noen som har en ide hva som fixer dette? Vil jo gjerne ha 400Mhz fbs... På forhånd takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 du har ikke overklokka cpu nei? hehe det er akkurat det du har gjordt sett fsb ned til 333 igjen du. og du vil få mindre ytelse ved å bare ha rammen på 400mhz, fordi på nforce 2 hovedkort er best med synkron ram/cpu det du eventulet kan gjøre, for å få 400mhz, er å sette opp volten på cpu til 1,75 og se om det hjelper. de aller fleste xp2500+ klarer dette uten problemer Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Erm... Det var noe med å lese litt før man går igang... Du har bomma og satt FSB til 400MHz og det blir *helt feil*! FSBen din skal være på 166MHz (tror jeg). Minnehastigheten er noe helt annet og det skal på en måte maskina finne ut av selv... Skal ikke rote i BIOS for denne innstillingen (med mindre du skal klokke)... *Tronaldo* EDIT: DOH! For sen Endret 8. oktober 2004 av *Tronaldo* Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 det du eventulet kan gjøre, for å få 400mhz, er å sette opp volten på cpu til 1,75 og se om det hjelper. de aller fleste xp2500+ klarer dette uten problemer Hmmm.... Hvilken hastighet vil den kjøre da? og Dette vil gjøre den varmere, sant? *Tronaldo* Lenke til kommentar
spetter Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) FSB 166= 333 MHz (pc2700) FSB 200 = 400 MHz (pc3200) edit: som sagt så kande aller flest XP2500 cpuene kjøre på XP3200 hastighet uten å øke cpu volt, forutsatt at du har en ulåst cpu.. (200fsbx11MP = 2200MHz = XP3200 ) (200fsbx2=400MHz = PC3200 ram = synkront med ram ) Endret 8. oktober 2004 av spetter Lenke til kommentar
Sica Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Erm... Det var noe med å lese litt før man går igang... Du har bomma og satt FSB til 400MHz og det blir *helt feil*! FSBen din skal være på 166MHz (tror jeg). Minnehastigheten er noe helt annet og det skal på en måte maskina finne ut av selv... Skal ikke rote i BIOS for denne innstillingen (med mindre du skal klokke)... *Tronaldo* EDIT: DOH! For sen Så det du sier i praksis er at det ikke er mulig å kjøre 400Mhz på en XP2500+ uten å sette opp volten? Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Så det du sier i praksis er at det ikke er mulig å kjøre 400Mhz på en XP2500+ uten å sette opp volten? Ble litt usikker selv jeg nå. Hør med gutta som er innom denne tråden, mange her som har bedre peiling på dette enn meg! PS. Jeg kjører rammen i dual mode på 400MHz på en Barton 2500XP EDIT: Skriver som en tulling i dag Endret 8. oktober 2004 av *Tronaldo* Lenke til kommentar
sfg Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Hei! Selv om du har PC3200 (400 MHz) minne, så er minnebuss-hastigheten (FSB) på denne prosessoren bare 333 MHz. Du vil derfor ikke få den til å kjøre stabilt på disse hastighetene. Grunnen til at den plutselig oppgir at du har en 3200, er at det er et fast forhold mellom minnefrekvens og prosessorfrekvens, slik at når du øker minnefrekvensen øker prosessoren også. FSB skal nok være 166 (Eller 333 hvis man oppgir det i "effektive" DDR-MHz). Alt over det er overklokking på dette systemet. Vennlig hilen Stig Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 I praksis så må du nok øke volten litt ja, kan godt være at du trenger bare 1.7, men det beste er selvsagt 1.75 pga svingninger og det gir som regel bedre stabilitet. Om du har en bra kjøleløsning skal dette gå problemfritt, men sjekk gjerne temperatur, er den over 50C er det tegn på en dårlig kjøleribbe og da bør du enten ordne annen kjøleløsning eller være forsiktig. Bruk gjerne prime95 til å teste med. Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 I praksis så må du nok øke volten litt ja, kan godt være at du trenger bare 1.7, men det beste er selvsagt 1.75 pga svingninger og det gir som regel bedre stabilitet. Om du har en bra kjøleløsning skal dette gå problemfritt, men sjekk gjerne temperatur, er den over 50C er det tegn på en dårlig kjøleribbe og da bør du enten ordne annen kjøleløsning eller være forsiktig. Bruk gjerne prime95 til å teste med. Men hva skjer dersom man fikler med volten og setter den for høyt? Kan man svi noen komponenter? Kan jeg i det heletatt prøve dette med mitt MSI DELTA ILSR kort? Har hørt at det ikke egner seg til klokking, uten at jeg vet hvorfor det ikke skal funke... Lenke til kommentar
Sica Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Hei! Selv om du har PC3200 (400 MHz) minne, så er minnebuss-hastigheten (FSB) på denne prosessoren bare 333 MHz. Du vil derfor ikke få den til å kjøre stabilt på disse hastighetene. Grunnen til at den plutselig oppgir at du har en 3200, er at det er et fast forhold mellom minnefrekvens og prosessorfrekvens, slik at når du øker minnefrekvensen øker prosessoren også. FSB skal nok være 166 (Eller 333 hvis man oppgir det i "effektive" DDR-MHz). Alt over det er overklokking på dette systemet. Vennlig hilen Stig Takk for hjelpen stig, du kom med akkurat den enkle og greie forklaringen jeg var ute etter. Har vært å handla extra kabinettvifte nå, satser på å øke volten litt. Wish me luck. Hva er forresten temperaturgrensa for en 2500 barton? Her mener jeg ikke akkurat ved smertegrensa,men etter 2-3 hefting doom3 spilling bør ikke prosessoren være varmere enn hva? Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) prime95 er helt kurant til å teste med ja 50 grader er ikke så falli, når det krabber mot 60 er det litt værre noen må øke volt på sin xp2500+ andre ikke, jeg måtte øke til 1,75 og du trenger ikke en ulåst cpu for å øke fsb, det er MP du må ha ulåst for å endre til stig aka sfg: velkommen hit til forumet alt du sier er korrekt bortsett fra det med at man ikke får den stabil på xp3200, (200*11) med volt økning skulle det være null problem. det finnes riktignok unntak da...men med den cpu'en der å er de få og skjeldne til trådstarter: sett fsb til 200, sett vcore til 1,75 (og vdimm/ramvolt til 2,7 for sikkerhetsskyld) så skulle du nok merke litt forbedring i systemet ditt tror jeg Endret 8. oktober 2004 av Spirre Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Hva er forresten temperaturgrensa for en 2500 barton? Her mener jeg ikke akkurat ved smertegrensa,men etter 2-3 hefting doom3 spilling bør ikke prosessoren være varmere enn hva? 55+ grader er ikke anbefalt i lenga, men teknisk sett så er det ikke så nøye så lenge alt er stabilt Lenke til kommentar
sfg Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Hei igjen Spirre: Joda, det er mulig den lar seg kjøre sånn, men poenget mitt er at 333 MHz er standard minnehastighet for denne prosessoren. Alt utover det er overklokking, og ikke noe man kan garantere vil fungere.. Hilsen Stig (Som ikke overklokker) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå