Gå til innhold

Maskinen restarter i boot-sekvens!

Anbefalte innlegg

jeg har aldri hatt problemer tidligere med dette, men i dag når jeg skulle slå på maskinen, starter den på nytt rett før den skal inn på windows. rett før maskinen går inn i windows xp, restartes maskinen og det samme skjer. slik kan den holde på i det uendelige(tipper jeg). har aldri hatt dette problemet tidligere og så sent som i går kveld funket alt helt fint. noen som har peiling på hva som er galt?

prøvde sikker modus, har samme problemet. kommer ikke inn på selve windows xp.

jeg vil helst ikke formatere harddisken, da det er en del data der jeg ikke vil miste.

ps.

var usikker hvor jeg skulle poste dette, da jeg ikke vet hva som er feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de såkalte datanørdene glimrer i sitt fravær; skuffende...

har en amd2600+

et geforce 4 128 mb grafikkort(husker ikke hvilket)

win xp pro

1024 mb ram

kom med tips! jeg vil helst ikke formatere harddisken, da det er en del data på maskinen som jeg vil beholde.

ps.

noen som vet hvordan jeg kan ta ut noen viktige filer fra maskinen, når jeg ikke kommer meg inn på windows? filene er små, så de kan lagres på diskett.

:hmm:

Lenke til kommentar

det du kan gjøre er at du kan ta og instaler windows xp uten og formatere...

når du velger hvilken hardisk den skall liger på så trykker du bare på sån at du kan velge hvor du skall instaler windows xp så for eks C:\newfolder\windows ,,hvis du bare instael xp på c uten og gjøre det instaler du windows xp oppå de gamle og da går det klikk...

ganske vanskelig og forkaler sry lenge siden jeg har gjort det...

Men hadde jeg hvert deg hadde jeg delt opp hardisken i 2 partiosjoner sån at du har en med windows og en annen med allt annent :D

Lenke til kommentar

tja, jeg har en gammel maskin stående hos mine foreldre. problemet er at der bruker jeg win 98, mens på min maskin bruker jeg win xp. er det noe forskjell på filformatene? her jeg bor nå, har jeg tilgang på en bærbar maskin. er det noen måte å koble min harddisk til den?

til aadna:

jeg hadde ikke så mye plass på harddisken; maks 3-4 gb. mener du at jeg skal installere win xp på nytt på c:? til tross for at jeg allerede har win xp under c:\win...?

Lenke til kommentar

du kan prøve å boote fra XP cd'en og kjøre reparer istedet for installer...

Og hvis du kjører ntfs på XP disken din kan du ikke kjøre den på en win98 maskin da den bruker FAT filsystem.

(Jeg har hørt om noen lignende tilfeller før hvor det har vært problemer med minne, prøv med annen RAM eller i en annen slot.

Andre har hatt problemer med at cpukjøler løsnet og forårsaket at cpu er på god vei til å ta kvelden...men heller tvilsomt at det har skjedd hos deg da.)

Lenke til kommentar
du kan prøve å boote fra XP cd'en og kjøre reparer istedet for installer...

Og hvis du kjører ntfs på XP disken din kan du ikke kjøre den på en win98 maskin da den bruker FAT filsystem.

(Jeg har hørt om noen lignende tilfeller før hvor det har vært problemer med minne, prøv med annen RAM eller i en annen slot.

Andre har hatt problemer med at cpukjøler løsnet og forårsaket at cpu er på god vei til å ta kvelden...men heller tvilsomt at det har skjedd hos deg da.)

prøvde det, men det fungerte ikke. fikk en feilmelding etter ca 4%; husker ikke helt nøyaktig hva det stod, men det var i hvert fall en fil som ikke ble funnet.

Lenke til kommentar

du kan ta å starte opp med XP cd.

ett sted får du beskjed om du vil reparere XP eller ei, da velger du nei. etter det vil den søke etter eldre versjon av XP.

da den finner denne, velger du "reparer" da.

da vil den legge XP over den gamle, og beholde de gamle programmene og instillingene.

Lenke til kommentar
hmm

du vet ikke hvilken fil?

ikke si pci.sys

wintrust.dll.

nå slettet jeg win xp; prøvde å installere windows på nytt over den samme katalogen, men altså ikke denne filen.

jaja, jeg får bare koble harddisken til en maskin og ta ut de filene jeg trenger. så får jeg sende maskinen inn til reperasjon; dette er jo helt latterlig. plutselig fungerer ikke maskinen; har aldri hatt dette problemet. maskinen har fungert helt fint i ett år nå.

Lenke til kommentar

det står at jeg maskinen ikke kan kopiere wintrust.dll(og flere av de neste filene; jeg prøvde å ignorere flere på rad).

jeg skal prøve å koble harddisken til en annen maskin og ta ut de viktigste filene. må jeg da formatere harddisken på nytt for å legge inn win xp? jeg får som sagt feilmeldinger når jeg prøver å legge inn xp over det gamle(som nå er slettet. prøvde også å legge inn på nytt - får samme feil).

Lenke til kommentar
altså, disken kan ikke nekte en spesiell fil å legge seg der, høres mer ut som om plata di er ødelagt

hvilken plate? den på selve harddisken?

det som er rart, er jo at jeg ikke får lov til å installere win xp på nytt. det står bare at maskinen ikke kan kopiere en del filer inn fra cd'n. en cd jeg vet virker, fordi den fungerte på en annen maskin fem minutter tidligere.

Lenke til kommentar
har hatt lignende problem med noen andre filer, fant ut at det var cd romen.

dette var ikke random filer, men spesifikke filer i installeringen.

prøv med en annen cd rom

dette var liksom en ny løsning, siden jeg sier jeg har opplevd det samme som deg med spesifikke filer, og løsningen for meg var en annen cd rom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...