Lufen Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 loven er egentlig ganske grei hvis man sender inn en vare 2. ganger for samme feil eks en mobil som ikke lader og feilen er den samme, da kan man ved 3. gangs innsending krever pengen tilbake eller nytt produkt Lenke til kommentar
1955 Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 (endret) Har desverre hatt med Infocare å gjøre. Pga. endel poster her på forumet var jeg skeptisk. "Skepsis'n" burde vært byttet med "angst". Reklamasjon på Q17S/3 års på stedet garanti ga meg 3mnd. ubehag (Infocare). Det var som å orientere seg i tåka uten hjelpemidler. Den lokale selger måtte til slutt skaffe helt ny skjerm.(AR Data = god servis) . Nå ser jeg at Infocare skal ha 3år på stedet garanti på Komplett sin nye Notebook 410 serie. Dersom det er slik at Komplett i tillegg til sine litt høye priser skal bruke Infocare er det for mitt vedkommende slutt på å bruke Komplett. Det kommer aldri på tale frivillig å bli innvolvert i kundeservis på det nivået Infocare representerer. Endret 30. oktober 2004 av 1955 Lenke til kommentar
Stage Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 Problemet er vel at dette ikke har vært en reklamasjonssak, men en garantisak, siden jeg benyttet InfoCare. Jeg har ikke engang den originale skjermen lenger. Lenke til kommentar
joebush Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Det har heldigvis ingenting med saken å gjøre. Da det er XD.no som direkte ber deg ta kontakt med Infocare når du FØRST hendvendte deg til dem, har de gitt signal om at du skulle handle med Infocare. Det må i så fall behandles på samme måte som om skjermen hadde blitt levert direkte til XD.no. Det er ikke ditt problem at de prøver å stå ved sidelinja. Lenke til kommentar
Stage Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 (endret) Sendte til InfoCare før jeg tok kontakt med XD. Hadde ingen anelse om at det da ble en garantisak og ikke en reklamasjonssak. På XD sine sider står blandt annet: Noen av produsentene ønsker å håndtere service og retur direkte siden de har et eget servicesystem. Derunder står skjermprodusenten, NEC, og jeg antok da at det rett og slett var InfoCare som var ansvarlig for all "service og retur". Endret 30. oktober 2004 av Stage Lenke til kommentar
TEE Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Du kan uansett henvende deg til XD og si at du ønsker å reklamere, da det har tatt alt for lang tid å få fikset skjermen din. Lenke til kommentar
joebush Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Jepp, det er klart at de har gitt beskjed (skriftlig) om "service og retur" av det produktet du har. Man skulle nesten tro med det at reklamasjon skal via Infocare også. Ta kontakt med XD.no. Det er i tillegg XD.no som sitter som ansvarlig for garantisaker på lik linje som reklamasjonssaker. Når de henviser videre til Infocare er det likevel XD.no sitt ansvar. Bare hør med XD.no. Det ordner seg nok. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Jepp, det er klart at de har gitt beskjed (skriftlig) om "service og retur" av det produktet du har. Man skulle nesten tro med det at reklamasjon skal via Infocare også. Ta kontakt med XD.no. Det er i tillegg XD.no som sitter som ansvarlig for garantisaker på lik linje som reklamasjonssaker. Når de henviser videre til Infocare er det likevel XD.no sitt ansvar. Bare hør med XD.no. Det ordner seg nok. Det er valgfritt for kunden om han vil ta reklamasjon med forhandler eller produsent. XD.no kan ikke nekte kunden å ta reklamasjon via dem. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Jepp, det er klart at de har gitt beskjed (skriftlig) om "service og retur" av det produktet du har. Man skulle nesten tro med det at reklamasjon skal via Infocare også. Ta kontakt med XD.no. Det er i tillegg XD.no som sitter som ansvarlig for garantisaker på lik linje som reklamasjonssaker. Når de henviser videre til Infocare er det likevel XD.no sitt ansvar. Bare hør med XD.no. Det ordner seg nok. Det er valgfritt for kunden om han vil ta reklamasjon med forhandler eller produsent. XD.no kan ikke nekte kunden å ta reklamasjon via dem. Hvor har du dette fra? Reklamasjon skal tas med selger! Produsent har _intet_ ansvar for reklamasjonssaker. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Hvor har du dette fra? Reklamasjon skal tas med selger! Produsent har _intet_ ansvar for reklamasjonssaker. http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...3964913.16#rekl Klager Hvis du skal klage på en feil, må klagen rettes mot den eller de personer/firmaer du vil stille ansvarlig. Dette vil normalt være selgeren, men det er ikke noe i veien for at du også henvender deg til produsenten eller importøren. Dette stemmer også godt overens med min hverdag som ansatt hos en produsent, hvor vi mottar reklamasjoner både fra sluttbrukere, og forhandlere på vegne av sluttbrukere. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Klager Hvis du skal klage på en feil, må klagen rettes mot den eller de personer/firmaer du vil stille ansvarlig. Dette vil normalt være selgeren, men det er ikke noe i veien for at du også henvender deg til produsenten eller importøren. Dette stemmer også godt overens med min hverdag som ansatt hos en produsent, hvor vi mottar reklamasjoner både fra sluttbrukere, og forhandlere på vegne av sluttbrukere. Vel, hvis du ser på lovdata, står det ingenting om produsent der. Kun selger. § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Velger å rangere Norges Lover over forbrukerrådet ihvertfall... Lenke til kommentar
TEE Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Vel, hvis du ser på lovdata, står det ingenting om produsent der. Kun selger. § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Velger å rangere Norges Lover over forbrukerrådet ihvertfall... Ja, norsk lov rangerer nok høyere. Men nå har det jo vært en del saker på dette, og avgjørelsene har gått til det at kundene kan ta direkte kontakt med produsent. Vi pleier å henvise til forhandler, da det er en del feilsøking som skal gjennomføres før reklamasjon godkjennes dersom det ikke er helt åpenbare produksjonsfeil. Men, bottom line, kunden står fritt til å velge hvem de vil kontakte. Rettskraftige avgjørelser gjelder som lov i Norge, og frem til en domstol sier noe annet, har kunden rett til å ta reklamasjon direkte med produsent. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Men, bottom line, kunden står fritt til å velge hvem de vil kontakte. Rettskraftige avgjørelser gjelder som lov i Norge, og frem til en domstol sier noe annet, har kunden rett til å ta reklamasjon direkte med produsent. Det hjelper uansett lite, da det finnes svært få produsenter av datautstyr i Norge.. Et utenlandsk selskap vil nok uansett nekte reklamasjon blankt. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Det hjelper uansett lite, da det finnes svært få produsenter av datautstyr i Norge.. Et utenlandsk selskap vil nok uansett nekte reklamasjon blankt. Om du har en IBM PC, kan du f.eks. kontakte IBM kundeservice/support for reklamasjon. For HP/Compaq kan du kontakte deres support. Mest sannsynlig vil du bli anmodet om å ta det via forhandler, men de kan ikke nekte deg å ta feilsøking og reklamasjonsrutinene med dem direkte. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Det hjelper uansett lite, da det finnes svært få produsenter av datautstyr i Norge.. Et utenlandsk selskap vil nok uansett nekte reklamasjon blankt. Om du har en IBM PC, kan du f.eks. kontakte IBM kundeservice/support for reklamasjon. For HP/Compaq kan du kontakte deres support. Mest sannsynlig vil du bli anmodet om å ta det via forhandler, men de kan ikke nekte deg å ta feilsøking og reklamasjonsrutinene med dem direkte. Hvorfor ikke? HP har _solgt_ en vare til en forhandler, mens forhandleren selger den videre til en sluttbruker. Det naturlige er at man tar kontakt men den man kjøpte varen av. Men hvis du kan henvise til noen domsavsigelser på dette, er det selvsagt interessant. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Hvorfor ikke? HP har _solgt_ en vare til en forhandler, mens forhandleren selger den videre til en sluttbruker. Det naturlige er at man tar kontakt men den man kjøpte varen av. Men hvis du kan henvise til noen domsavsigelser på dette, er det selvsagt interessant. Har vært gjennom dette i flere tråder her nå. Nei, jeg har ikke noen domsavsigelser å vise til, og anser det ikke som min oppgave å søke gjennom lovdatas domssamlinger for andre som måtte være interessert i dette. Jeg kan kun henvise til hva som er faktisk praksis på området. For HP sin del, så kan du som sluttkunde ta kontakt og kjøre gjennom reklamasjonsprosessen. Dette tas først med teknisk avdeling som står for feilsøking, og så tas det videre med reklamasjons-/klageavdelingen. Det samme gjelder for de andre store produsentene. For deg som kunde vil det være enklest å ta reklamasjonen med forhandler, men ingen kan nekte deg å ta det med produsenten selv. Jeg sier ikke at du skal ta det med produsenten, men dersom du ønsker det er det fullt mulig for deg og gjøre det. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Hvorfor ikke? HP har _solgt_ en vare til en forhandler, mens forhandleren selger den videre til en sluttbruker. Det naturlige er at man tar kontakt men den man kjøpte varen av. Men hvis du kan henvise til noen domsavsigelser på dette, er det selvsagt interessant. Har vært gjennom dette i flere tråder her nå. Nei, jeg har ikke noen domsavsigelser å vise til, og anser det ikke som min oppgave å søke gjennom lovdatas domssamlinger for andre som måtte være interessert i dette. Jeg kan kun henvise til hva som er faktisk praksis på området. For HP sin del, så kan du som sluttkunde ta kontakt og kjøre gjennom reklamasjonsprosessen. Dette tas først med teknisk avdeling som står for feilsøking, og så tas det videre med reklamasjons-/klageavdelingen. Det samme gjelder for de andre store produsentene. For deg som kunde vil det være enklest å ta reklamasjonen med forhandler, men ingen kan nekte deg å ta det med produsenten selv. Jeg sier ikke at du skal ta det med produsenten, men dersom du ønsker det er det fullt mulig for deg og gjøre det. Jeg jobber selv i butikk som selger HP, og som du kanskje vet har HP kun 1 års garanti. Kommer du drassende til HP med en 4,5 år gammel bærbar som har konka ut tror jeg du vil slite med å få den reparert gratis. Men du har kanskje andre erfaringer? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Jeg jobber selv i butikk som selger HP, og som du kanskje vet har HP kun 1 års garanti. Kommer du drassende til HP med en 4,5 år gammel bærbar som har konka ut tror jeg du vil slite med å få den reparert gratis. Men du har kanskje andre erfaringer? Vel, du vil nok slite litt, men umulig er det nok ikke. Du har jo faktisk 5 års reklamasjonsrett på en laptop, noe HP fastslo i VG for en stund siden Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Vel, du vil nok slite litt, men umulig er det nok ikke. Du har jo faktisk 5 års reklamasjonsrett på en laptop, noe HP fastslo i VG for en stund siden Det er jeg enig i, men jeg mener fortsatt at kjøpsloven er klar på at det er selger av varen som sitter med ansvaret ved en reklamasjon. At HP tar denne kostnaden er jo selvsagt flott for forhandler (og også enklere for kunde i en del tilfeller). Lenke til kommentar
Jan Roger Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Selvsagt er det produsent/leverandør som har ansvaret ved en evt. reklamasjon. Selgeren har jo kjøpt produktet av de, der gjelder den vanlige Kjøpsloven. Den gir deg de samme reklamasjonsrettighetene som forbrukere har i Forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå