Stage Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) InfoCare, for de som ikke vet det, er et service verksted som tar seg av returer på f.eks Sony og NEC skjermer. Om noe er feil med disse produktene skal man ta kontakt med InfoCare, og ikke de som solgte deg varen. Leser man på sidene deres ser man at de tilbyr enten reparasjon eller utbytting med et brukt og reparert produkt (i allefall for NEC monitorer). Dette er allerede et brudd på forbrukerkjøpsloven, som sier i kapittel 6, § 29, at "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). ", noe Forbrukerombudet videre forklarer som "Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen." - altså, at man har rett på et nytt tilsvarende produkt. I skrivende stund har jeg ventet 1 måned på et "utbytte" (dvs brukt og reparert) av skjerm fra InfoCare, da min nåværende er defekt. De har utsatt og utsatt utleveringsdatoen, som nå sitter på 26.10, men det er vel ikke noen grunn til å tro at den blir sittende der. Jeg har informert dem om forbrukerkjøpsloven, og fått svar tilbake om at de kun er et serviceverksted og må følge det produsentene sier. Forbrukerkjøpsloven kapittel 6, § 30 sier i tillegg at "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.", noe man kan vurdere om er enda en lov InfoCare har brutt. XD.no, som jeg kjøpte skjermen hos, har ikke vært noe bedre, og sendte heller hele saken tilbake til InfoCare. Som svar på en relativt lang og forklarende mail, sa de kun "Vennligst ta kontakt med:" og viste til informasjonssiden om NEC og InfoCare. Da XD.no faktisk er "selger", er det de som har ansvaret for defekte produkter, og ved å ikke ta dette ansvaret er dette også et brudd på norsk lov. Så neste gang dere handler, les returbetingelsene og unngå for all del InfoCare. (Det er sikkert noen som ikke måtte vente 2 måneder på dem, men det forandrer ikke at de ikke tilbyr nye produkter i bytte, og dermed bryter norsk lov. Når forhandler også kun sender saken i retur til nettopp InfoCare er det du som kunde som er satt i klemma.) Endret 8. oktober 2004 av Stage Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Det er ikke så lett å unngå Infocare. Grunnen til at dette firmaet blir brukt, er at produsentene outsourcer reperasjoner og support til Infocare for å slippe å ta den jobben selv. Det er rimelig mange som har en slik ordning, kan nevne noen: Expert, HP, dell ibm+ mange andre. Når det gjelder Død ved ankomst produkter skal du henvende deg til produsenten, ikke infocare. Har selv benyttet meg av infocare, da jeg hadde en defekt lcd, og var veldig fornøyd med servicen jeg fikk. Fikk faktisk ny skjerm, FØR jeg leverte min gamle. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 InfoCare, for de som ikke vet det, er et service verksted som tar seg av returer på f.eks Sony og NEC skjermer. Om noe er feil med disse produktene skal man ta kontakt med InfoCare, og ikke de som solgte deg varen. Leser man på sidene deres ser man at de tilbyr enten reparasjon eller utbytting med et brukt og reparert produkt (i allefall for NEC monitorer). Dette er allerede et brudd på forbrukerkjøpsloven, som sier i kapittel 6, § 29, at "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). ", noe Forbrukerombudet videre forklarer som "Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen." - altså, at man har rett på et nytt tilsvarende produkt. I skrivende stund har jeg ventet 1 måned på et "utbytte" (dvs brukt og reparert) av skjerm fra InfoCare, da min nåværende er defekt. De har utsatt og utsatt utleveringsdatoen, som nå sitter på 26.10, men det er vel ikke noen grunn til å tro at den blir sittende der. Jeg har informert dem om forbrukerkjøpsloven, og fått svar tilbake om at de kun er et serviceverksted og må følge det produsentene sier. Forbrukerkjøpsloven kapittel 6, § 30 sier i tillegg at "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.", noe man kan vurdere om er enda en lov InfoCare har brutt. XD.no, som jeg kjøpte skjermen hos, har ikke vært noe bedre, og sendte heller hele saken tilbake til InfoCare. Som svar på en relativt lang og forklarende mail, sa de kun "Vennligst ta kontakt med:" og viste til informasjonssiden om NEC og InfoCare. Da XD.no faktisk er "selger", er det de som har ansvaret for defekte produkter, og ved å ikke ta dette ansvaret er dette også et brudd på norsk lov. Så neste gang dere handler, les returbetingelsene og unngå for all del InfoCare. (Det er sikkert noen som ikke måtte vente 2 måneder på dem, men det forandrer ikke at de ikke tilbyr nye produkter i bytte, og dermed bryter norsk lov. Når forhandler også kun sender saken i retur til nettopp InfoCare er det du som kunde som er satt i klemma.) Dette er en sak mellom deg og XD.no, det er de som har solgt deg skjermen. At de bruker InfoCare som verksted er ikke ditt problem. InfoCare trenger ikke ta hensyn til forbrukerkjøpsloven; det er XD du må henvende deg til. Lenke til kommentar
Stage Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Helt enig, har informert XD.no om det allerede, men fram til nå har de bare sendt meg tilbake til InfoCare. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Reklamerer du er det XD som er din instans. Benytter du garanti er det InfoCare som blir din instans. Det kan se ut som XD prøver å unngå ansvar med å få deg til å ta det som en garantisak, noe jeg synes lukter svidd. Tar man kontakt med InfoCare direkte kan man fort bli stående med skjegget i postkassa siden disse ikke er bundet til forbrukerkjøpsloven, så det tryggeste er å kontakte selger. Dog frister det å benytte garanti av og til da dette ofte går fortere og mer smertefritt. Ulempen er at du ikke får fordelene loven gir (som rett på ny vare/heve kjøpet etter at samme feilen har oppstått 3 ganger). Jeg er ikke en advokat. Lenke til kommentar
Stage Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Oppdatering... Fikk selvfølgelig skjermen i dag ... vet ikke hvorfor de skrev 26.10. Men ... den "nye" skjermen er også defekt Alt på den venstre siden av skjermen krymper i bredden. F.eks er bokstaven "T" med størrelse 300pt skrevet i Photoshop 3.6 cm midt på bildet, men bare 3.2 cm på venstre side. Noen som har noen anbefalinger om hva jeg burde gjøre nå? Noen som har opplevd det samme med InfoCare? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 ring Infocare. be om å få snakke med en av de ansvarlige eller noen med myndighet. forklar hele historien og hva som nå har skjedd. be om at du får en rask løsning. vil egentlig tro at den nye kan regnes som DOA. Lenke til kommentar
Stage Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Marerittet fortsetter. Har nå hentet min ANDRE utbytteskjerm. Selvfølgelig er den også defekt. Det betyr at ikke bare var min originale skjerm defekt, men BEGGE utbytteskjermene de sendte var også defekte. "Vi kan dessverre ikke sende deg en helt ny skjerm - da må din opprinnelige skjerm kun være 14 dager." var svaret etter jeg mailet dem da den første utbytteskjermen var defekt. Antar jeg bare får prøve igjen... Noen som har noen som helst ide om hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Sikker på at ikke feilen skyldes lokale forhold? Altså strømkilder i nærheten av skjermen. Har vært ute for det selv, da med en strømforsyning til en gammel skriver. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Reklamerer du er det XD som er din instans.Benytter du garanti er det InfoCare som blir din instans. Det kan se ut som XD prøver å unngå ansvar med å få deg til å ta det som en garantisak, noe jeg synes lukter svidd. Dette syns jeg virker som en ekstremt merkelig praksis Både når det gjelder garanti og reklamasjon hos oss skal kunden ta kontakt med forhandler eller oss. Kunden skal ikke ta direkte kontakt med InfoCare selv. Dersom kunden går utenom både forhandler og oss som produsent, så får de heller ikke dekket noen reparasjon Dersom dette er en garantisak, sørg for at forhandler eller prousent ordner med bestilling av service. Om du gjør det selv, risikerer du å ende opp med regningen for alt sammen Og det er direkte svakt av XD og ikke ha orden i dette. Lenke til kommentar
Stage Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Helt sikker på at det er skjermene det er noe galt med. Problemene med den første skjermen begynte først etter ca. et år, og var helt forskjellige fra problemene med de andre. Derimot hadde begge utbytteskjermene et problem som var likt på begge. Den andre skjermen hadde i tillegg flere andre feil, de var faktisk så ille at jeg nå har satt tilbake den første utbytteskjermen. Har allerede mailet XD.no, svaret jeg fikk derifra var: Heisann! Vennligst ta kontakt med: Alle henvendelser vedrørende garanti eller service på NEC skjermer i Norge, skal rettes til Infocare AS. Ha følgende opplysninger tilgjengelig før du kontakter dem: Modell. Serienummer. Kjøpskvittering. Feilbeskrivelse. Registrer din forespørsel på følgende www adresse: http://www.infocare.no eller Servicetelefon: 38 06 60 00 For ytterligere informasjon besøk http://www.infocare.no Lenke til kommentar
TEE Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Dersom NEC bruker den prosedyren der, ville jeg heller reklamert på produktet. Det skal i så fall tas med XD. Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Hvis du gir meg aktivitetsnummeret, så skal jeg sjekke saken når jeg kommer på jobb på mandag. Jeg er utplassert hos InfoCare Sandnes. Lenke til kommentar
Stage Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Zoidman: Har InfoCare mulighet for å sende ut nye skjermer i det hele tatt, eller er dere kun et reperasjons-verksted? RMA #: 68876 Aktivitestsnummer 1 (originale skjerm): 263765 Aktivitestsnummer 2 (utbytteskjerm 1): 277445 Sendte ny mail, og de "Anbefaler at du returnerer den ene slik at vi kan ta en rask sjekk. Om mulig retter vi feilen og sende den tilbake som nytt utbytte." Høres ikke så kjempe lovende ut akkurat :/ Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Zoidman: Har InfoCare mulighet for å sende ut nye skjermer i det hele tatt, eller er dere kun et reperasjons-verksted? RMA #: 68876 Aktivitestsnummer 1 (originale skjerm): 263765 Aktivitestsnummer 2 (utbytteskjerm 1): 277445 Sendte ny mail, og de "Anbefaler at du returnerer den ene slik at vi kan ta en rask sjekk. Om mulig retter vi feilen og sende den tilbake som nytt utbytte." Høres ikke så kjempe lovende ut akkurat :/ Begynner å nærme seg reklamasjonssak dette her. Kjøpsloven gir butikken maks to forsøk på å rette samme feil. Ved tredje gangs feil av samme type, kan du kreve å få hevet kjøpet og få igjen ALLE pengene du har betalt for skjermen, inkl. porto alle veier. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Zoidman: Har InfoCare mulighet for å sende ut nye skjermer i det hele tatt, eller er dere kun et reperasjons-verksted? Er ikke Zoidman, men prøver meg på et svar allikevel Så vidt jeg vet er det ikke nye skjermer du får fra InfoCare, men en reparert skjerm av samme type. Vanlig praksis er vel at de tar inn din skjerm til reparasjon, og sender deg en som allerede har blitt fikset. Din skjerm blir så reparert og sendt ut til en annen kunde som skal ha reparasjon av samme type skjerm Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Zoidman: Har InfoCare mulighet for å sende ut nye skjermer i det hele tatt, eller er dere kun et reperasjons-verksted? Er ikke Zoidman, men prøver meg på et svar allikevel Så vidt jeg vet er det ikke nye skjermer du får fra InfoCare, men en reparert skjerm av samme type. Vanlig praksis er vel at de tar inn din skjerm til reparasjon, og sender deg en som allerede har blitt fikset. Din skjerm blir så reparert og sendt ut til en annen kunde som skal ha reparasjon av samme type skjerm Dette kan du velge selv. Hvis du vil ha din egen skjerm tilbake, så reparerer de den og sender den tilbake til deg. Da må du klare deg uten skjerm en liten stund, men jeg hadde ikke godtatt å få noen andres skjerm.. hvem vet hva den har vært igjennom? Lenke til kommentar
joebush Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Siden det er nå tredje gang du har en skjerm med problemer bør du ta kontakt med XD.no og heve kjøpet. Ikke en gang tenk på at de skal få mulighet til å endelig ordne opp selv ved å sende deg ny skjerm. Slike aktører må enten helt bort eller skjerpe seg fullstendig. Og du handler vel fra nå av hos en butikk som er kjent som serviceinnstilt? Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Dette stemmer, vet at f.eks Elkjøp har prøvd seg på å reparere mobiler til meg mer enn 3 ganger, MEN, i følge kjøpsloven (tror iallefall det er den) så har butikken kun lov til å forsøke å reparere produktet ditt 3 ganger, etter at dette er skjedd så har du krav på ett nytt tilsvarende produkt, hvis dette ikke kan fremskaffes så har du krav på refusjon av beløpet du betalte for produktet. Noen skyt meg hvis jeg skriver noe feil her, vet det er noen som er racere på lovdata på nettet, kasnkje de kan søke opp dette feltet. Så har du iallefall loven å henvise til, da kan du gå direkte til butikken. Så slipper du unna infocare. Lenke til kommentar
joebush Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Kunden har i grunn rett til å ha et nytt produkt med en gang, istedenfor å få den reparert. I tilfellerall der det er urimelig kostbart for butikken å fremskaffe dette produktet kan butikken velge å få varen reparert. Det er dette som står i loven. Et eksempel på dette kan være et produkt som ikke lenger produseres i stor grad, og er gått opp i pris som resultat. Da har butikken rett til å prøve å få varen reparert slik at de ikke opplever en urimelig kostnad pga situasjonen. Dersom kunden har krav om nytt 'tilsvande' produkt er et annet spørsmål. Jeg har ikke sett noen referanse til dette direkte, og må anta dette ikke er tilfelle. Noen butikker derimot er greie og tilbyr dette til kunder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå