shagg0r Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Har en tabell som heter statestikk den ser slik ut: statsid kundenr timestamp ip agent Jeg ønsker å telle antall ganger det samme kundenr går igjen og så printe det ut i en tabell rangert i synkende rekkefølge. Hvordan blir spørringen? Drev med dette i access for noen år tilbake da husker jeg at jeg måtte lage et nytt felt i spørringen hvor jeg så brukte nyttfelt: count($kundenr). Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 heter tabellen statsid, eller er statsid primærnøkkel? uansett: select *,count(*) as antall from tabellnavn group by kundenr order by antall desc [limit 10] utfra dataenes natur kan det være hensiktsmessig å ha med limit Lenke til kommentar
shagg0r Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 hvorfor er det hensiktsmessig med limit 10? ønsker jo å telle antall ganger kundenret går igjen og det kommer helt sikkert til å gå igjen flere en 10 ganger. Foresten så angir man alltid primærnøkkel med underline så statsid er altså primærnøkkelen og tabelnavnet er som over statestikk Men takk skal du ha, prøver ut forslaget ditt med en gang Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 vanskelig å ha full kontroll over hvem som kan hva og hvorvidt disse kjenner standarden på forumet her Har du 200 unike brukere kan dette blir litt voldsomt, kan da være hensiktsmessig å få ut f.eks de 10 som forekommer flest ganger. Har du bare 3 forskjellige brukere, trenger du ingen limit. Lenke til kommentar
shagg0r Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 ok da skjønner jeg men! hvordan får jeg ut antall fra spørringen? Etter jeg har kjørt mysql_fetch_array($query) på spørringen din så får jeg undefined variabel når jeg prøver å hente ut "antall" Lenke til kommentar
shagg0r Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 glemt det:P jeg fant det ut <?php //Kopler til databasen include ('../genius_oppkopling_mysql.php'); //Spørringer $sp_statstopp = "select kundenr,count(*) as antall from statestikk group by kundenr order by antall desc;"; $res = mysql_query($sp_statstopp); while($utskrift = mysql_fetch_array($res)) { print("$utskrift[kundenr]"); print("$utskrift[antall]"); print("<br> \n"); } //Kople fra databasen mysql_close($connection); ?> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå