audunr Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Det finnes mange andre brukeranmeldelser av T630, derfor skal jeg fokusere spesielt på et aspekt ved telefonen: bruk av blåtann (bluetooth) sammen med en Apple Powerbook. En T630 og en Powerbook med blåtann er i utgangspunktet de perfekte partnere. Du kan bruke iSync for å synkronisere kontakter og kalendere, og OS X har innebygd støtte for tilkobling til Internett via blåtann og overføring av filer. Så hvordan fungerer dette i praksis? Deler av denne brukeranmeldelsen er en howto, fordi enkelte av tingene er litt vanskelige å få til. Før du begynner med noe som helst, må du konfigurere telefonen for bruk med macen. Dette gjør du for eksempel under Bluetooth-menyen i Systemvalg, og er veldig enkelt. Tilkobling til nett med blåtann og GPRS Jeg er Chess-abonnent, og bruker Telenors nett. Jeg gikk til http://telenormobil.no/, og lastet ned alle de tre forskjellige GPRS-oppsettene, MMS, WAP og Internett. Det er Internett-oppsettet som skal brukes i dette tilfellet. Under Kommunikasjon->Datakomm.->Datakontoer på telefonen valgte jeg oppsettet GPRS Internett. På min telefon har dette oppsettet CID nummer 2. Dette var alt jeg trengte å gjøre på telefonen. Det finnes flere måter å stille inn macen, men dette er en av dem: Start Internet Connect, som du finner under Programmer. Velg Bluetooth, og skriv inn "*99***2#" som telefonnummer (uten hermetegn), der du bytter ut 2 med den CID som oppsettet GPRS Internett har hos deg. Kontonavn og Passord er begge "dj". Dersom du får spørsmål om å velge Bluetooth-modem, velg Ericsson Infrared. Vet ikke hvorfor det heter Infrared, men det oppsettet fungerer i alle fall for meg. Sørg for at blåtann er skrutt på på telefonen og macen, deretter trykker du på Koble til. Neste gang er det bare å velge Koble til fra menyen. Dette fungerer glimrende, og hastigheten er god nok til å lese epost og bruke Instant Messenging-tjenester. Hastigheten varierer, og etter min erfaring er den høyere ute på landet enn i byen. Jeg har brukt dette mens jeg satt på flytoget, uten problemer. Hvis du skal sende epost, så bruk smtp.online.no som utgående eposttjener. Synkronisering av kontakter og kalendere Om du oppdaterer et telefonnummer på telefonen, vil dette bli overført automatisk til iCal når du synkroniserer. I det hele tatt fungerer denne synkroniseringen glimrende. Dersom du oppdaterer en kontakt både på macen og telefonen, og disse endringene ikke stemmer overens, vil du få spørsmål om hvilken endring som er den riktige når du synkroniserer. Jeg bruker et program som heter BirthdayCal for å overføre bursdager fra Address Book til iCal. Disse blir lagt inn som heldagshendelser i en kalender som jeg har kalt Bursdager. For at disse skal overføres til telefonen, må du slå på synkronisering av heldagshendelser i iSync. Disse finner du under Valg når du velger telefonen i iSync. iSync overfører hendelser og avtaler opptil to måneder fram i tid på telefonen. Av en eller annen grunn blir avtalene lagt inn én time tidligere enn de egentlig er. Det er sikkert en måte å ordne dette på, men jeg har ikke klart det. Jeg bruker ikke alarmer, så for min del er ikke dette noe stort problem så lenge alle avtalene kommer én time tidligere. Overføring av filer Overføring av filer kan gjøres på flere måter. Under blåtann-menyen i OS X kan du velge Naviger på enhet for å bla deg gjennom katalogene på telefonen, og på telefonen kan du velge å sende filer via blåtann til maskinen. Hastigheten jeg får er 4 kilobyte i sekundet. Overføring av filer fungerer i det hele tatt glimrende. Oppsummering Jeg har nå brukt T630 sammen med Powerbooken min i noen uker. Med unntak for tidsforskyvingen i kalenderen på telefonen, har jeg ikke hatt noen problemer. Det som har imponert meg mest, er hvor godt disse to bærbare enhetene fungerer i lag uten at du trenger å installere noe programvare. Endret 12. oktober 2004 av audunr Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 finfint test! bra jobba man, litt greit og ha noe annet enn bare mobiler. Lenke til kommentar
Steelz Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) God test, men er det ikke litt lite minne på T630 til at det skal være noen "skikkelig" vits? ellers; Mac EDIT: Vil tro at det funker bedre med K700i da. Endret 27. oktober 2004 av Apple Ståle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå