Gå til innhold

NEC ND-3500a mot Aopen DUW-1608

bengh

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte en NEC ND-3500 hos PS Data for en uke siden. Er ikke helt fornøyd med den - synes blandt annet at den bråker mye. Vurderer derfor å bytte den inn mot en Aopen DUW-1608. Stort sett er spec'n til Nec og Aopen like, men jeg lurer bl.a på om Aopen rapportere PI-feil etc noe som Nec ikke gjør. Støy er også viktig.

Er det noen som har testet Aopen DUW-1608 og har noen erfaringer med den ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som har testet Aopen brenneren ?

Den fikk ganske gode resultater i PCWorld - raskere enn Benq 1600, men firmware var litt uferdig så det var så det var dårlig med støtte for DL når den ble testet. Men det er en god stund siden nå så ?

Lenke til kommentar

Har fra før en LiteON 851s som fungerer greit men den er litt kresen på plater og ikke av de raskeste. Skaffet med derfor en NEC 3500a da jeg også trenger en brenner på jobb også (Hvis Nec'n var bra kunne jeg kanskje beholde Nec'n hjemme og bruke LiteON på....).

Imidlertid var Nec'n en nedtur av flere årsaker:

- Fryktelig kjedelig utseende. LiteON har større diode som indikerer om du leser (grønn) eller skriver (rød). Nec'n har kun en liten grønn diode.

- LiteON har mange egenskaper som Nec'n ikke har som Bitsetting og feilrapportering. Noe av dette kan sikkert endres ved firmware men ikke feilrapportering tror jeg.

- Hastigheten på CD brenning var dårligere i Nec'n enn LiteON - 32x mot 40x på plextor CD og kvaliteten på brenningen var ikke like god i Nec'n. Ble bedre etter oppgradering til Firmware 2.17.

-Og det største ankepunktet er støyen i Nec'n. Den støyer mye mer en LiteON spesielt der den ikke trenger å spinne fort som f.eks. ved avspilling av *.avi filmer el liknende. Hjelper ikke med stille PC vis Nec'n bråker like mye som når du kopierer filer, og du må skru opp lyden....!

Det er mulig at der er feil på min Nec men jeg har en kamerat som sier at hans er like dan :thumbdown:

Lenke til kommentar
Vurderer derfor å bytte den inn mot en Aopen DUW-1608.

Mener jeg så et sted at denne er basert på Ricoh MP5316DA, som visstnok skal bli Ricohs retur til egne brennere etter en liten runde med NEC-OEM, men det er vel ingen som har testet denne ennå heller. Firmwaren har i alle fall Ricoh skrevet, bokstavlig talt, over hele seg.

Lenke til kommentar
- Hastigheten på CD brenning var dårligere i Nec'n enn LiteON - 32x mot 40x på plextor CD og kvaliteten på brenningen var ikke like god i Nec'n. Ble bedre etter oppgradering til Firmware 2.17.

Har 32x på min 2510A, 3500A skal ha 48x på CD-R.... :dontgetit:

Nec'n sin CD brenner er nok ikke så bra som de skryter av siden de i sin Firmware har begrenset hasigheten på skriving av Plextor CD-plater (Taiyo Yuden) som er noe av det beste du få av CD plater, til 32X. Det går ikke å velge større hastighet.

Leser også at flere har måtte sette ned skrivehasigheten til 16x for å få bra resultat. Min LiteON 851S klarte grei 40X på samme plater. Tror NEC har spart litt for mye når de kom med ND-3500a,

Nei, jeg er rett og slett lei hele Nec'n og tror jeg også dropper hel DL grei og bytter den inn i en Plextor PX-712A. Noen som har erfaringer med denne ? PCWorld har alltid vært begeister for Plextor men er den så bra som de skryter av ? OC-Freak liker den ikke har jeg forstått ?

Lenke til kommentar
Kan noen svare meg på hvordan NEC ND-3500 er på kresenhet på skiver? 1300A`en itl dama gir mag magasår for den er så *selv-sensur er bra :yes:* kresen på skivene..

Den er ikke spesielt kresen. Men vær også på at en del 16x plater (f.eks ritek og philips 16x +R) IKKE virker på 16x, noen 12x (blant annet Verbatim 12x +R) virker ikke på 12x, og noen 8x (f.eks ritek 8x +R) virker ikke på 8x osv.

Min fovoritt er BenQ DW1620 - så lange jeg bruker +R plater spiser den ALT på rett hastighet og vel så det....... på -R har den problemer med 1x/2x plater. Men 4x og bedre virker stort sett bra.

Lenke til kommentar

Bengh:

NEC ND-3500A støtter kun ritek og Mitsubishi (verbatim) CD-R på 48x. De aller fleste andre inkludert Taiyo Yuden! (Plextor) virker kun på 32x ja.

Lite-On lager noen av de beste CD-Brennerene og ingen andre merker/Brennere kan måle seg med disse på brennekvalitet/Hastighet - så det stemmer. (Aller beste CD-Brenneren jeg har hatt og enda har er Lite-On LTR-52327S).

Lite-On er mer stillegående ja - men den er heller ikke så rask på lesing/brenning som NEC ND-3500A.

Jepp Lite-On støtte mer finesser enn NEC - det er helt klart.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg tror jeg beholder Nec'n alikevel. Årsaken er at jeg har kurert støyproblemet. Løsningen er genial - Nero Drivespeed :thumbup: - at jeg ikke tenket på dette før! Hvis man f.eks setter ned hastigheten fra 18x som er standard ved datafiler til 9x får man en lydløs drive. Man trenger ikke mer speed når man brenner på 8X max og ser *.avi filmer og spiller MP3 musikk. Hater støy !

En annen ting er at Nec'n brenner Samsung 8X (optodisk.or8) meget bra. Kjøpte noen pakker med disse når jeg handlet driven. PIerror er av1.4/max10 og PIfailure er 0.03/max10 mot LiteON 7.4/72 og 1.2/28 - noe kryptisk dette men har ikke funnet noen måte å legge ut kurvene. Noen som har tips - å vedlegge fil funker ikke !

I Nec'n brenner Samsung platene mao like bra som Ricohjpn01 og Werbatim, som jeg også har testet. Men så var det det med levetiden da - men der er det ingen som vet enda !

Benq 1620 hadde nok vært det beste alternativet til Nec 3500 etter at jeg ser at også Plextor 712a sliter en del: http://club.cdfreaks.com/forumdisplay.php?f=43

Da PS data ikke har Benq tror jeg ikke jeg gidder alt styret med å returner og handle et annet sted.

Takker for alle konstruktive tilbakemeldinger !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...