thoering Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Som noen her nevner så blir det litt meningsløst med vifteløs PSU når man må ha kabinettvifter i stedet. Selv har jeg en vifteløs Yesico 350W PSU, og er svært godt fornøyd med resultatet. Luftstrømmen som er nødvendig er overdrevet, kabinettkjølingen min er en 120mm 19dB Papst som kjører 5V til utblås under PSU. I tillegg bruker jeg en 80mm 12dB Papst på 7V til innblås under mitt passivkjølte Radeon 9800 Pro. Disse to viftene lager mindre lyd enn mine to Barracuda-disker ved idle, med sin rotasjonshastighet på rundt 1000rpm. Kabinettet er et Antec Sonata. Min vifteløse Yesico trives godt inne i kabinettet, den har varselslys når den passerer 60c, denne lyser aldri med nåværende oppsett, samme om 3DMark looper hele natta (romtemp rundt 20). Så, min erfaring med vifteløs PSU er at det fungerer helt utmerket selv med minimal luftgjennomstrømming. PSU´en skal dessuten yte helt rått, ifølge Akiba PC :-) Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Dette ser ut som et bra produkt, men nok en gang en lite nyttig test av hardware.no. Hvorfor prøver dere ikke å bruke den til det den var skapt for i stedet for å stappe den i en vanlig boks med mange andre støyende komponenter. Hva er nå da vitsen? Da kan man like greit kjøpe seg en Fortron Source med 12cm vifte inni som knapt nok gir fra seg lyd og gir luftgjennomstrømning også (til 1/3 av prisen). Nei, jeg syntes dere skulle gjøre en grundig test hvor man bygger en skikkelig htpc med komponenter som man finner i diverse butikker. F.eks. kunne det vært fint å teste den i noe slikt: HT-400 fra vendur.no Så kan dere heller finne et passende hovedkort med passiv chipset kjøling, og bruke et skjermkort som egner seg til htpc med passiv kjøling (f.eks. med en saftig heatpipe ribbe fra Zalman). Sette i f.eks. en 2 1/2 disk som avgir mindre varme og støy enn en vanlig 3 1/2 disk, eller boote OS fra en 2 GB compact flash (eller noe annet spennende så vi får se alternativene til htpc bygging). Til slutt finne ut hvilken CPU man kan bruke som gir god nok htpc ytelse men samtidig ikke avgir så mye varme at man trenger noe mer enn en zalman flower kjøler og kanskje en 12cm papst vifte på lav hastighet. Da har dere oppskriften til en god test!!! Så kom igang! La oss se om det er nødvendig med en passiv kjølt PSU eller om man like greit bør ha passiv kjøling på alle andre komponenter og bruke en Fortron source PSU med 12cm vifte for å få nødvendig luftsirkulasjon. Hvis dere finner ut av disse tingene, da har dere en god test! Først og fremst er vi Overklokking.no ikke Hardware.no Grunnen til at testen er utført på samme hardware som ellers, er for å ha et sammenligningsgrunnlag mot de andre strømforsyninen jeg har tidliger testet. Testmaskinen er også rimelig støysvak etter en del modifikasjoner som jeg ikke orker å gå nærmere innpå her. En stor og flott test med strømforsyninger i et sikkelig HTPC miljø/kabinett etc hadde selvfølgelig vært veldig aktuelt og moro. Men dere må forstå en ting, bare på grunn at vi er en webside med en del lesere, betyr ikke det at produsenter hiver hardware og tilbehør etter oss. HTPC kabinetter er noe dyre og jeg kommer ikke til å gå til innkjøp av dette personlig i nærmeste framtid heller. Jeg har andre løsninger som fungere fint for meg til det bruket.(WLAN/Bærbar) Om det er nødvendig med en passiv strømforsyning er og blir en vurderingssak for vær enkelt. Og resultatene vil som sagt variere veldig etter kabinett/plassering og luftgjennomstrømning. Mange vil ikke oppleve problemer i det hele tatt, andre vil oppleve overoppheting, slik er det bare, og det må tas hensyn til. Klarer kabinettet å slippe ut varmen fra strømforsyningen uten bruk av vifter så er denne enheten ypperlig til den slags bruk, må du derimot bruke støyende vifter for å fjerne varmen er jeg enig i deg, det er lite vits å bruke 1600,- på noe som ikke vil hjelpe på det generelle støynivået. Endret 8. oktober 2004 av Pritorian Lenke til kommentar
johncl Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Først vil jeg beklage hvis jeg virket veeldig kritisk. Det var ikke meningen. Jeg savnet vel bare en mer inngående test her på hvordan man kan bygge et stille system med en slik PSU. Jeg har selv prøvd å modde systemet mitt for støy da det værste jeg vet er å sitte å jobbe foran en PC som suser. Med et par enkle grep og forsiktig valg av komponenter var det mulig å lage et nærmest stille system. Dette med å bruke PSU viften som en av hovedviftene for luftsirkulasjon ser ut til å fugere i systemer hvor man ikke har en for varm CPU og GPU. Fortron Source 350 watt PSUen er ganske stille og 12 cm viften ser ut til å ta unna mye uten at PSUen blir noe særlig varmere. Til GPU kjører jeg en Zalman heatpipe sak på en GeForce3 Ti500 (det var det råeste for 2 1/2 år siden når jeg bygget pcen). Har en 12 dba Papst kabinett vifte rett over som sikkert tar ut det meste av varmen fra GPU. CPUen (AMD XP 2100, type varmest) har en Mist twin vifte som er oppgitt til rundt 20 dba, men jeg tviler på det stemmer i og med at det er to vifter. Til slutt har jeg enda en 12 dba papst vifte i front av kabinettet. Har også som mål å bare ha 1 disk i systemet og heller putte flere i serveren som står i boden. En Barracuda V fungerte bra til det. På toppen av dette er PCen inne i et skap som også demper lyden noe. Alt i alt er det ganske stille. Et setup som er relativt billig å mekke. Etterhvert som denne PCen begynner å bli moden for oppgradering så tenkte jeg å bruke delene til en media-pc i noe ala det vendur.no kabinettet. Det jeg lurer på er da om de nye X800 skjermkortene lar seg passivt kjøle med en zalman heatpipe, eller er det å be for mye? Hva med en X600? Funker det? Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Som jeg forstår ble strømforskyningen testet i det faste testopsettet for å få et samenliknigsgrunnlag mot andre strømforskyninger med og uten vifter. Helt enig! Kjøling av PSU litt utenom det som er "standard" er vist et meget berørende tema hvor mange sier mye. Tror derfor noen ønsket en test med dette produktet i et tilnermet lydløst system eller en HTPC. Hvor mye kjøling du må ha for å ikke koke slik produkter eller andre komponenter i maskinen er veldig avhengi av svært mange faktorer, så det er litt vanskelig å trekke en konklusjon. Prisen er for meg litt høy, siden jeg heller kunne modifisert et liknende produkt. I de fleste konvensjonelle datakabinetter er det helt klart med dagens maskinvare nødvendig med minst en kabinettvifte for å bytte ut litt luft. Dermed vil de fleste spare en tusenlapp og ha denne viften i strømforslyningen. At denne strømforsyningen inneholder kavalitetskomponenter er for meg klart. Har ofte hørt BiZZZe lyden fra strømforskyninger hvor viften er fjernet. Var det peak effekt på 433Watt jeg hørte nevnt? For mange støyfiender er et slikt produkt sin verdi i gull! Lenke til kommentar
ting1 Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Jeg kjøpte denne for cirka en måned siden. Jeg vurderte lenge andre psuer. Jeg ville ha en med 120mm vifte, men alle virket til å være for bråkete, og jeg er ikke klar for å modde en helt ny PSU siden jeg har 12 tommeltotter Dessuten virker det som om de fleste strømforsyningene en eller annen gang, skrur opp vifta når det blir for varmt. Psuen sitter øverst, slik at det er der det blir varmest først. Så i stede for å stresse meg i hjel for å få det kaldt i toppen , brukte jeg 1500 på psu i stede for 750(enermax noisetaker, som jeg tror er den mest stille psuen tilgjengelig i norge). Jeg angrer ikke. Det mest bråkete i midt system er wd 74 raptor. Den er egentlig veldig søysvak(fluid dynamic bearing), slik at jeg har fått et system som er avhengig av total stilhet for å bli hørt. Vifter og kjøling Jeg bruker speedfan. Viftene skrur seg eksempelvis opp når jeg spiller spill eller lignende, jeg vet ikke hvor varme komponentene kan bli uten å lage problemer, da jeg ikke har hatt behov for å prøve. Pcen har vært på en dag eller noe, med litt spilling av H&D og nedlasting med emule. I skrivende stund er viftene mine umulig å høre. cpu vifte(92mm zalman):5-6V omtrent zmop1 zalman 80 mm : Det samme papst 120 mm bak hardiskene: 4v (459rpm) papst 120 mm på baksiden av kabinettet: 5-6v (650) Temperaturer: Jeg prøvde å sette en sånn temperatur måler inne i heatsinkene på etasisen sin underside, og fikk da i hovedsak mellom 35 og 40 grader. (har aldri sett noe rødt lys). Ellers er mine temperaturer i skrivende stund som følger: cpu: 43 hovedkortets temp måler : 39 En temperatur diode i heatsinken til zalman kjøleren: 36 (vga er klokket opp til XT nivå) wd raptor: 39 Fordelen med 433 watt peak tror jeg er at du kan ha mye mer greier i pcen så lenge det stabile forbruket av strøm ikke overgår ca. 275W eller noe. Når du starter pcen går det mest strøm samtidig siden alle komponentene fyrer. Dette skjer jo ikke når pcen er i bruk. (dette er jeg ikke helt stødig på, men jeg tror det er slik det funker). Altså skal det rimelig mye greier i pcen som krever mye strøm for at denne strømforsyningen ikke duger. Altså for de som har god råd og sarte ører anbefales denne psuen. Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) Godt med bruker erfaringer! Selv med meget stillegående vifter så må jeg jo si at du burde ha en rimelig god luftgjennomstrømmning i kabinettet ditt, og dermed burde det heller aldri være noen problemer Mitt eldre Lian Li var derimot en dårlig partner med denne strømforsyningen. Har nå også fått tid til å testet strømforsyningen i dette kabinettet uten varme problemer. Grunnen er jo selvfølgelig bedre lufting... Endret 10. oktober 2004 av Pritorian Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Godt med bruker erfaringer! Selv med meget stillegående vifter så må jeg jo si at du burde ha en rimelig god luftgjennomstrømmning i kabinettet ditt, og dermed burde det heller aldri være noen problemer Mitt eldre Lian Li var derimot en dårlig partner med denne strømforsyningen. Har nå også fått tid til å testet strømforsyningen i dette kabinettet uten varme problemer. Grunnen er jo selvfølgelig bedre lufting... Vil tro det. Når varmeproblemene meldte seg, var det da med tortur testing, dvs med lyspærer? Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Ja kun under tortur testing, strømforsyningen fungerte ellers meget bra. Det bli derimot til tider noe varmt, rundt 50C under normalt bruk var ikke uvanlig. Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Tror heller jeg ville hatt denne Thermaltake Silentpower 350w /w pfc Synd at det bare er Hattelco som selger den, så den er ikke tillgjenelig for vanlige folk enda, med mindre noen nettshoper tar den inn Jeg leste et eller annet sted at denne ga fra seg mye akkustisk støy i form av summing. Nesten mer enn en med vifte... Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Må bare si meg enig i ankepunktene mot testen her. Jeg har selv et vannkjølt system med minimalt av vifter. Kjøpte en SiletMaxx vifteløs strømforskyning. Ble så varm at den til slutt "brant opp" (klikka & ble totalt ustabil). Det samme skjedde med min. Sikkert en grunn til at den forsvant fra vareutvalget til microplex.... Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 (endret) ser ikke helt poenget med å lage en vifteløs når man er nødt om å ha kabinettvifter i tillegg. da er det jo ikke vifte løst lenger! ville da heller ha gått for den dere north-qen på 400watt. MEN noe som hadde vært kult: -Zalman heatpipe -chipsettet -CPU Endret 14. oktober 2004 av TrulZern Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 (endret) ser ikke helt poenget med å lage en vifteløs når man er nødt om å ha kabinettvifter i tillegg. da er det jo ikke vifte løst lenger!ville da heller ha gått for den dere north-qen på 400watt. MEN noe som hadde vært kult: -Zalman heatpipe -chipsettet -CPU http://www.silentmaxx.de/stp1.php Denne er ikke så dum hvis man skal kjøre 100% vifteløs med en rimelig ok overklokking. Og bra skjermkort. Jeg ville brukt vifteløs NCU-2000 heatlane istedet for den prosessorkjøleren du nevner forresten.. Har en liggende selv som jeg har tenkt å montere snart. Den har visst kommet bedre ut i tester. Det er bare en eneste vifte igjen i pc'en min, prosessorvifta som kjører på 900rpm. Har planer om å få denne vekk når jeg setter i NCU'en. Men litt usikker på om den har lav nok temperatur inni kabinettet til å funke bra. Raptoren inni harddiskkabinett produserer en del varme, i tillegg har jeg fyllt alle pcislotsene på Asus P4c800 hovedkortet. Så blir jo litt drøyt uten noen vifter. Men det fungerer altså sånn passe. Raptoren ligger på 57 grader. Det går vel bra. Og strømforsyninga (Etasis) klager heller ikke. Endret 14. oktober 2004 av krislarsen Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 ser ikke helt poenget med å lage en vifteløs når man er nødt om å ha kabinettvifter i tillegg. da er det jo ikke vifte løst lenger!ville da heller ha gått for den dere north-qen på 400watt. MEN noe som hadde vært kult: -Zalman heatpipe -chipsettet -CPU http://www.silentmaxx.de/stp1.php Denne er ikke så dum hvis man skal kjøre 100% vifteløs med en rimelig ok overklokking. Og bra skjermkort. og jeg syntes strømforsyningen var dyr Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 og jeg syntes strømforsyningen var dyr Hehe... Den er ikke billig nei. Men prisen er ikke helt vill heller. Sende den poste restante til svenskegrensa, så slipper du unna moms. Den er dessverre litt stor. Så jeg holder meg til lian li-kabinettet mitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå