Keiseren av Grønland Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Jeg holder nå på å se etter maskinvare til en ny pc jeg skal bygge. Jeg har erfart at det vanskligste å se etter når det gjelder ny pc bygging er hovedkort og prosessor Så uansett, jeg har et par spørsmål som kanskje noen av dere som er litt flinkere enn meg kan svare på. Hovedkortet jeg har sett meg ut er et MSI K8T Master2-FAR Hovedkort Socket 940 KT800,Dual,SATA,GbLAN,ATX,DDR -Demo1 kort Altså dual prosessorer for amd. I det hovedkortet har jeg tenkt til å sette en AMD Athlon 64 FX-53 2.4 GHz Socket 939, 1 MB cache, BOXED Også lurer jeg, på spesifikasjonen av dette hovedkortet, står det at prosessorer støttet er Opteron 244, Opteron 246, Opteron Men den prosessoren jeg skal kjøpe er ikke en Opteron. Hardware.no så langt jeg har sett har ingen annmeldeser av opteron prosessorene. Men jeg har altså da lyst på AMD 64 FX prosessoren som har fått strålende kritikk og høres villt kraftig ut. Men vil hovedkortet støtte det? Så er det spørsmål nummer 2. Når jeg da kjøper et dual prosessor hovedkort, må jeg da ha 2 prosessorer i det for at det skal funke? For det har jeg ikke tenkt til å begynne med, det ser jeg heller på som en oppgraderingsmulighet og eventuelt da kjøpe en lik prosessor en annen gang. Vil det funke med kun en prosessor? Og spørsmål nummer 3. Når det gjelder strømforsyning/kabinett. Jeg har tenkt til å kjøpe et AOpen H600B "See Through " + CCFL kabinett. Men i Hardware.no's test av kabinettet står det at strømforsyningen er fin, hvis du ikke kjører dual prosessorer? Og selv om jeg kun har et hovedkort med 2 slots for prosessorer, men bare har en prosessor(når jeg går ut ifra at det funker) vil det da være for lite strømforsyning? Og den gangen jeg muligens setter inn prosessor nummer 2, vil det da være nok? Spørsmål nummer 4, rambrikke. Når det gjelder minnebrikke er kravet på hovedkortet at det skal være registrert, jeg har sett meg ut en minnebrikke jeg syntes høres fornuftig bra ut, men vet ikke om den er registrert/kompitabel med hovedkortet. Minnebrikken er en TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) Håper på svar Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Spørsmål 1: Et Socket 940 HK vil ikke støtte en 939 cpu. Spørsmål 2: Nei, du trenger ikke du prosessorer på et HK som støtter dual. Spørsmål 4: Den brikken er ikke registrert. Brikker som er merket REG eller ECC/REG er registrerte brikker. Mitt tips er at du heller kjøper et 939 HK og en 939 cpu. Da trenger du heller ikke registrert ram. Endret 8. oktober 2004 av Slettet+9817234daf Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) ahh, takk, glemte å se det as, 1 socket forskjell. Finnes det dual hovedkort med socket 939 da?*lete* btw, ville du heller ikke anbefalt, det hovedkortet der, med socket 940, og en opteron prosessor? Endret 8. oktober 2004 av Cetramarius Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Da tror jeg egentlig problemet er løst. Jeg satser ikke på dual hoved kort. Jeg kjøper da et socket 939 kort, som utfra det jeg ser i spesifikasjonene ikke krever registrert rambrikke, som da gjør kortet kompitabelt med min utvalgte rambrikke, og kompitabelt med prosessoren, og slipper å tenke på strømforsyning til 2 prosessorer. Jeg hadde forstatt satt pris på noen kommentar til dette, for er dual bedre? noen pluss med det? annet enn at det blir mer kraft? Hvertfall, da står jeg i et valg mellom 2 hovedkort her, lurer på hva jeg burde ta : MSI K8T NEO2 FIR Hovedkort for S939 K8T800PRO,SATA,GbLAN,ATX,Raid,Dual.CH og MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR Hva er forskjellen, og hvilken er best? Husk på å se på de delene jeg har listet opp fra før, som ram og se at det er den rambrikken jeg skal sette i en av dem. Jeg er forstatt veldig interresert i diskusjon mellom dual cpu og singel, ulemper og fordeler teknisk sett Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Forskjellen er brikkesettet (og naturlig nok layout) hvorav siste er mer min smak. Vet ikke hvordan VIA er på 939, men jeg har bare gode erfaringer med nForce. Lenke til kommentar
ShAvAnO Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Jeg er litt uenig i det som ble sagt her tidligere angående dual CPU. I de fleste tilfeller (dog ikke 3D-skytespill) vil et dual oppsett gi langt bedre ytelse enn et singel oppsett. Det kan absolutt lønne seg å gå for et dual oppsett, særlig hvis du ønsker å kjøre flere krevende prosesser samtidig (f.eks. videoenkoding og spill). Og ikke minst er dual både mer spennende og mer eksklusivt enn singel. Men du må selvsagt være oppmerksom på at dual koster en god del mer, både når det gjelder hovedkort, CPU og RAM. Ditt tidligste oppsett hadde en del åpenbare mangler. For det første er det hovedkortet du har valgt en temmelig low-end løsning når det gjelder dual. Hvis du ønsker et system som du nærmest kan bygge ut i det uendelige bør du heller gå for et iWill DK8N. Dette hovedkortet koster en god del mer enn det du opprinnelig hadde sett på, men så er det også i en helt annen klasse. Ikke bare bruker det nForce3 chipsettet, det har også alle high-end løsninger du normalt bør forvente av et dual-hovedkort. Du kan kjøpe dette kortet hos Pyton.no for ca 4000,-. Mitt forslag er at du tar litt penger fra CPU-budsjettet ditt (som ville ligget på i overkant av 7000,- med FX-53) og bruker på dette iWill hovedkortet. Så kjøper du en Opteron 246 CPU til ca 4500,-. Som nevnt tidligere i denne tråden kan du kjøre dette som singel-oppsett en stund, og senere bygge ut med en identisk CPU som da også garantert har falt en god del i pris. Dersom du ønsker et dual Opteron oppsett blir du nødt til å gå for registered RAM. Dette koster noe mer enn vanlig RAM, men det øker også stabiliteten på systemet. Registered RAM har et noe dårlig rykte på seg for å være tregt, en oppfatning som etter min mening er svært overdrevet. Men vil du ha det absolutt raskeste registered minnet på markedet kan du for eksempel gå for 2x Corsair XMS3200LL 512MB ECC/REG. Imidlertid vil du greie deg fint med 2x Crucial PC3200 512MB ECC/REG eller noe lignende. Men du bør gå for merkeminne, siden det både yter bedre og er mer stabilt enn billigminne. Altså gå for Corsair, Crucial, GeiL etc, ikke TwinMos. Og husk at du alltid må installere minnebrikkene parvis siden hovedkortet er dual channel (kjøp 2x512MB istedenfor 1x1GB). Edit: Glemte å nevne strømforsyningen. Den du har sett på er for svak til å kjøre dual. Du trenger minst 450W til et dual oppsett, og du må ha et kabinett som støtter E-ATX. Tagan 480-U01 er en strømforsyning som gir ekstremt bra ytelse for pengene, og den har kontakter spesialtilpasset dual-hovedkort (24-pin + 8-pin). Den har hele 28A på +12V, så her er det nok av kraft til å kjøre dual. Når det gjelder kabinett finnes det et stort utvalg som støtter E-ATX, jeg kan for eksempel nevne Lian Li PC73SLB (som jeg personlig ville valgt siden det er støydempet) og Cooler Master Stacker. Det finnes også billigere alternativer hvis du søker litt rundt på de ulike webshoppene. Endret 8. oktober 2004 av ShAvAnO Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Hei, jeg har fått vite at 64FX ikke kan kjøre dual. Det er vist bare opteron som kan det, og opteron er ment for servere. Det jeg nå har bestemt å kjøpe er : MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR Amd Athlon 64 FX og en spesiell pakke med twinmos ram. Lenke til kommentar
ShAvAnO Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Hei, jeg har fått vite at 64FX ikke kan kjøre dual. Det er vist bare opteron som kan det, og opteron er ment for servere. Nei nei, Opteron er ikke ment for servere. Opteron kan brukes på servere, akkurat som Athlon kan. Servere kjører ofte dual fordi de gjerne krever mye CPU-kraft, og fordi de ofte kjører mange prosesser samtidig. Men det er også mange som kjører dual på sin hjemmemaskin. Forskjellen på singel og dual er bare det at dual gir mer prosessorkraft. At FX ikke kan kjøre dual har allerede blitt fortalt deg flere ganger i denne tråden. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Men det er også mange som kjører dual på sin hjemmemaskin. Forskjellen på singel og dual er bare det at dual gir mer prosessorkraft. Definér mange.. Dual-oppsett koster gjerne mer enn det smaker (det gjør forsåvidt også Athlon FX) for forbrukere. Tror du skal være "over gjennomsnittet" interessert i dual-system for å spandere 4k på et hovedkort alene. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 (endret) Ok, vel som jeg sa har jeg funnet ut hva jeg skal kjøpe. Etter lang tid med pc bruk har jeg kommet fram til at å laste ned filer, drive med film rendering og spille videospill samtidig ikke er en lur ting å gjøre. Jeg ville fortsatt ikke gjort det hadde jeg hatt dual opteron. Dessuten, selv for de som har dual opteron prosessorer tror jeg skjeldent de gjør så mye at det krever all prosessorkraft mulig. Jeg kjøper meg en amd 64 FX og regner med at det blir en knallbra spill pc, når den også skal ha saphire radeon x800xt PE. Endret 9. oktober 2004 av Cetramarius Lenke til kommentar
chokke Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 budsjett? Måtte bare spørre Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 Mitt budsjett? Har rundt 17-18000 jeg skal invistere i en ny råkraftig spill pc. Når tiden er inne og pc'en er bestem skal jeg poste specs hvis du vil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå