Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Laaang TP kabel (200 meter?)

Anbefalte innlegg

Grunnen til at maks lengde på en cat5 kabel i ethernet er 100m kommer at at den kjører CSMA/CD over kablelen.

Hentet fra en powerpoint slide fra forelesning:

Hvorfor må rammestørrelsen i Ethernet være minst 64 bytes?

Svaret finner vi når vi ser på MAC-protokollen: CSMA/CD.

Vi ønsker at kollisjoner skal bli oppdaget mens ramma fremdeles er under sending, dvs mens den sendende stasjonen lytter på kabelen.

For at en kollisjon skal bli oppdaget må den sendende stasjonen motta det ødelagte signalet (i Ethernet vil den stasjonen som først oppdager kollisjonen sende ut 48 bit med støy).

Tiden det tar for ramma å propagere fram og tilbake gjennom 2.5 km kabler (og opptill fire repeatere) er ca 50 mikrosekunder.

Derfor må minimumsramma være minst så lang at den fremdeles er under sending når det ødelagte signalet mottas.

På hastigheten 10 Mbit/s tar en bit 100 nanosekunder å sende, noe som gir ei minum rammestørrelse på 500 bit.

Ut i fra dette kan vi se at senderen lytter på kabelen under sending. Den lytter etter støy noen millisekunder. Avstanden frem til første repeater kan dermed ikke være lenger enn at signalene rekker å komme frem før sender har sluttet å lytte. I ethernet satte man grensen på 100m. Eksempelet over er ikke helt konkret når det gjelder akkurat frem til første repeater (Eller Hub/Switch).

Hvis det brukes en switch eller router i begge ender er sjangsene for kollisjon mindre, noen kollisjoner kan oppdages med de som skjer for sent vil ikke. Dermed får du packetloss.

Håper det klarnet opp litt. (Litt sent for meg å skrive om sånt nå.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er vell 100M som er den fysiske grensen på en tp kable , etter det hvil signaler bli svakere for hver meter , og på avstander over 100m er det anbefalt med en signalforsterker (hub eller switch funker)

så det at en kabl på 200-300m skulle funke ser jeg på som en umulighet

tøv, det er ingen fysisk grense. ;)

Men i sendestyrken på nettverkskort og signaltap per meter pluss eventuell elektromagnetisk støy fra omgivelsene, så er grensen for "garantert" lengde satt til 100 meter..

under optimale forhold og med bruk av skjermet kablen har jeg selv støtt på strekk som har vært 160 meter lange, det har fungert utmerket.

så hvis du skal ha lange strekk, prøv deg frem og legg kabeln lengst mulig

unna strømførende ledninger.

og vær nøye med kontaktene også, du kan tape mye på dårlig krymping av plugger.

Lenke til kommentar

Jeg kan garantere dere at jeg hadde kopla kabelen riktig. Jeg sammenligna med andre kabler (som fungerte), sjekka med en lokaldatasjappe, flere steder på nettet etter å ha søkt på google, samt på dette forumet. Det eneste jeg kunne konkludere med var at kabelen var av Jallakvalitet. Den var forresten ikke engang merket med kategori. Uten bruk av "kveilemetoden" fikk jeg ingen kabler til å funke hvis de var over ca. 10-12 meter.

Lenke til kommentar
Grunnen til at maks lengde på en cat5 kabel i ethernet er 100m kommer at at den kjører CSMA/CD over kablelen.

Hentet fra en powerpoint slide fra forelesning:

Hvorfor må rammestørrelsen i Ethernet være minst 64 bytes?

Svaret finner vi når vi ser på MAC-protokollen: CSMA/CD.

Vi ønsker at kollisjoner skal bli oppdaget mens ramma fremdeles er under sending, dvs mens den sendende stasjonen lytter på kabelen.

For at en kollisjon skal bli oppdaget må den sendende stasjonen motta det ødelagte signalet (i Ethernet vil den stasjonen som først oppdager kollisjonen sende ut 48 bit med støy).

Tiden det tar for ramma å propagere fram og tilbake gjennom 2.5 km kabler (og opptill fire repeatere) er ca 50 mikrosekunder.

Derfor må minimumsramma være minst så lang at den fremdeles er under sending når det ødelagte signalet mottas.

På hastigheten 10 Mbit/s tar en bit 100 nanosekunder å sende, noe som gir ei minum rammestørrelse på 500 bit.

Ut i fra dette kan vi se at senderen lytter på kabelen under sending. Den lytter etter støy noen millisekunder. Avstanden frem til første repeater kan dermed ikke være lenger enn at signalene rekker å komme frem før sender har sluttet å lytte. I ethernet satte man grensen på 100m. Eksempelet over er ikke helt konkret når det gjelder akkurat frem til første repeater (Eller Hub/Switch).

Hvis det brukes en switch eller router i begge ender er sjangsene for kollisjon mindre, noen kollisjoner kan oppdages med de som skjer for sent vil ikke. Dermed får du packetloss.

Håper det klarnet opp litt. (Litt sent for meg å skrive om sånt nå.)

Hmmm.. Mulig jeg bare er overtrøtt nå, men det virker mer sannsynlig at 100 meters lengden har med egenskaper som gjør det vanskelig å garantere at signalet kan rekonstruertes på mye lenger strekk ved bruk av kabel teknologien som var da standarden ble laget. En meter med cat5 kabel har vel maks ca 1,11 bit-tider forsinkning(ved 100Mbps). Det skulle vel si man måtte ha over 460 meter(512bit-tider(de første 64bytes)/1,11bit-tider pr meter=461,26 meter) med kabel før forsinkningen kan bli ett problem, og signal nivået er nok for dårlig før den tid, selv på cat5e.

Helswitchede nett har ikke disse problemene i noen særlig grad, siden man har mikrosegmentering og linkene vil sannsynligvis være full dupleks(På full dupleks brukes selvsagt ikke CSMA/CD).

Dersom man har ett hubbet nett tilkoblet en switch vil den, som du sier, kunne oppdage kollisjoner slik at de ikke forwardes til andre segment, men det avhenger litt av hvilken type switching som foregår. De fleste små switcher kjører nok store and forward(leser inn hele framen i minnet før den switches), og skal da teoretisk kunne oppdage de fleste kollisjoner, siden de sjekker CRCen i frame check seqence feltet av framen, men dette har jo mer forsinkning enn cut-through(begynner å switche så snart den mottar mottaker adresse) og fragment-free(switcher først etter å ha mottatt de første 64bytes, de fleste kollisjoner oppstår innenfor dette, det er også grunnen til at man har minimum 64bytes i en frame, som du skrev litt om i innlegget ditt)

Lenke til kommentar
Oki, da er jeg med. Måtte tenke lit på den. :hmm: Men skal no godt gjøres å være så fargeblind at du bytter blå og grønn. Men det går ann. Ikke gjort akkurat den feilen, men har byttet på en del a-greiner og snudd par.

Nei, men det er veldig fort gjort å montere

orange/hvit

orange

blå/hvit

blå

grønn/hvit

grønn

brun/hvit

brun

eller

orange/hvit

orange

grønn/hvit

grønn

blå/hvit

blå

brun/hvit

brun

i steden for

orange/hvit

orange

grønn/hvit

blå

blå/hvit

grønn

brun/hvit

brun

Ved første øyekaste er det vanskelig å oppdage at lederne 3 og 5 eller 4 og 6, avhengig av om man blir mest tiltrukket av hele eller halve farger.

(Da jeg skrev denne lista oppdaget jeg at det er like lett å bytte om 3 og 5 som 4 og 6 som tidligere omtalt. Effekten blir den samme.)

Når kabelen ikke er merket cat5e, cat6 eller cat7 skal det ikke lange strekket til for at den ikke fungerer med 100mbit.

Lenke til kommentar

No har kabelen ligget ute ei stund ( dvs opppå hustak, gjennom epletrær og på bakken)

men samme feil enda... slik

Pakker: sendt = 10859, mottatt = 10816, tapt = 43 (0% tap)

43 pakker kan kanskje ikkje virke så masse, men faller av irc, downloads stoppper, og online spel henger i fleire sekunder (ikkje akkurat optimalt i fps spel)

Da er det vel kun routern som kan være øydelagd/halv-defekt da? Sida det er routern som ikkje svarer på ping?

Lenke til kommentar
Hvordan kjører du en slik ping-test over natten? Jeg anntar det er noe slags parametre til vanlig ping. Jeg her også en meget lang (dog ikke fullt 100 meter) kabel hjemme, som jeg gjerne ville testet packetloss på.

WinXP: ping -n 5 192.168.1.1 > c:\test.txt

Denne gjør at du får lagret ping testen i en fil der -n står for antall ping den skal utføre.

Linux(Slackware): ping -c 5 192.168.1.8 > test.txt

Samme greiene som over.

Lenke til kommentar
Tror nok ikke det er routern som det er noe feil på, er nok heller pakketap i kabelen på grunn av lengden, forstyrrelser osv.

Har du lest heile tråden? Nei.

Kabelen er testa... Den fungerer.

Routern er gammal trur eg, er ein Dlink router.

Og i går falt internet ut... reboota min router så virka det igjen. Men kunne da heile tida pinge 192.168.0.1 (den andre routern)

Internet --> Dlink router --> laaang kabel (ca 160-170) ---> min router m/ wireless --> Min pc | Laptop på wireless

Min router = 192.168.1.1 med wireless i seg (derfor eg bruker den og til laptopen

Min pc = vanlig pc tilkobla min router med kabel

Dlink = 192.168.0.1 (denne er ikkje min) eg veit ikkje kva nummer som er på den.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Tror nok ikke det er routern som det er noe feil på, er nok heller pakketap i kabelen på grunn av lengden, forstyrrelser osv.

Har du lest heile tråden? Nei.

Kabelen er testa... Den fungerer.

Routern er gammal trur eg, er ein Dlink router.

Og i går falt internet ut... reboota min router så virka det igjen. Men kunne da heile tida pinge 192.168.0.1 (den andre routern)

Internet --> Dlink router --> laaang kabel (ca 160-170) ---> min router m/ wireless --> Min pc | Laptop på wireless

Min router = 192.168.1.1 med wireless i seg (derfor eg bruker den og til laptopen

Min pc = vanlig pc tilkobla min router med kabel

Dlink = 192.168.0.1 (denne er ikkje min) eg veit ikkje kva nummer som er på den.

Blei ikke kabelen testa mens den var kveila opp da? Det blir jo ikke det samme som når den ligger rett ut. Har lest endel i denne tråden serru...

Lenke til kommentar
Hvordan kjører du en slik ping-test over natten? Jeg anntar det er noe slags parametre til vanlig ping. Jeg her også en meget lang (dog ikke fullt 100 meter) kabel hjemme, som jeg gjerne ville testet packetloss på.

-Stigma

Kjør en ping -t x.x.x.x >ping.txt hvor t "looper" pingen, da kjører ping til du abryter med "CTRL+C" f.eks.

EDIT: En ting trådstarter bør tenke på er om denne kabelen skal vare, da MÅ den i rør/slange slik at den ligger tørrt, da denne kabelen er beregnet for innebruk er det slettes ikke sikkert at den er 100% vanntett. Men dersom det er en midlertidig kabel som ikke skal vare i 20år plus :thumbup: Vil tippe på at dene kabelen varer i et par år.

Endret av okidoki
Lenke til kommentar

Rør/slange vil hjelpe en stund men uansett så vil det komme kondens i røret/slangen slik at kobberet vil ære (tror det staves slik ;P). Men det beste er en Cat 5e ute kabel som inneholder vaselin. Vaselinet inne i kabelen gjør at kabelen blir vannavtøtende. Og event. kjøp en med bærevaier viss du skal feste det mellom 2 hus.

Lenke til kommentar
Den blei testa utkveila også.

Dessuten er det ingen fordel at den er sammen kveila kom vi/noken fram til.

For da fungerte den som ein spole, og bremsa signala... osv...

Det er nok ikke helt det samme...

En av de største grunnene til signaltap er forstyrrelser, f.eks. fra annet elektrisk utstyr i huset ditt. Deter klart at det er mye mindre sjanse for at det var noen støykilde i nærheten når alt lå i en enkelt spole enn når den er strukket ut.

Altså, om du har mange støykilder i huset, så er det veldig stor forskjell. Hvis du har få eller ingen der kabelen går, så vil det ikke ha noe å si om den var kveilet sammen.

-Stigma

Lenke til kommentar

Vet ingen vanlige shopper som selger slikt. Men det kan skaffes gjennom en montør firma som driver med svaktstrøm/sterkstrøm. Siden de kan skaffe det hos grossisten sin.

Men det er ikke til å anbefale å koble opp på så langt strekk. Da ville jeg ha brukt andre typer kabler og utstyr. Eks. trådløs, fiber eller koax (litt usikker på koax men mener at den har lengre rekkevidde). Billigste ville jeg ha satset på trådløse utstyr og med peileantenne.

Lenke til kommentar

Til min store overraskelse er det min nye router som er problemet trur eg..

Internet døde her idag.

Da tenkte eg at eg skulle teste noke nytt..

Interne ---> router 1 --> laaang kabel --> switch --> min pc.

Da var altså min router ute av drift... og da fungerte nettet!

Kobla så til min router i switchen og da fungerte nettet ikkje.

Tok strømmen på routern og da virka internet på min router igjen.

Eg har tatt strømmen på den ein gang før internet var nede også.

Men det rare er at eg heile tida kunne pinge 192.168.0.1 igjennom min router. (når internet ikkje virka)

Noke klikkis inni den routern. Det er kommet ny firmware, men den vil ikkje legge seg inn.

Routern min er ein SMC 2804WBR (med wireless digns inni).

Skal bort no og kjem ikkje igjen før etter helga, kan sette på ein ping på begge maskinene, 1 på min router og ein uten routern min... så får vi sjå om det er den som er syndebukken..

Ser bra ut så langt

Ping-statistikker for 192.168.0.1:

Pakker: sendt = 1330, mottatt = 1330, tapt = 0 (0% tap)

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...