Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Laaang TP kabel (200 meter?)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom man skal legge en kabel fra A til B over et lengre strekk så husk at denne godt kan fange opp lyn selv om den ikke får et direkte lynnedslag. Har mistet endel utstyr engang fordi det slo ned litt lengre bort i gata og jeg hadde et 50m luftstrekk mellom meg og en nabo... Switcher og nettverkskort smalt skikkelig...

Lenke til kommentar
Dersom man skal legge en kabel fra A til B over et lengre strekk så husk at denne godt kan fange opp lyn selv om den ikke får et direkte lynnedslag. Har mistet endel utstyr engang fordi det slo ned litt lengre bort i gata og jeg hadde et 50m luftstrekk mellom meg og en nabo... Switcher og nettverkskort smalt skikkelig...

Har erfart det ja, eller naboen har.

Nettverkskortet og skjermen hans gjikk til helvete.

Men eg skal ta med mitt lynværn ja!

Lenke til kommentar
Når kabelen ligger slik som på bildet vil den (kansje?) få elektriske egenskaper som en spole, noe som gjør den tilsynelatende bedre en den egentlig er.

En spole (induktans) sperrer (demper) høyfrekvens, så ved å legge ut kabelen skal det bare bli bedre.

Jeg tviler på om den kabelen er så veldig mye lenger enn 100m siden det går så bra med 100Mb/s

Men siden du skal bruke den til 700kb/s internett så kan du jo sette nettverkskortet til fast 10Mb/s full duplex. Da går det fint iallefall 300m i cat-5 kabel! det har jeg klart selv uten pakketap. Standarden tillater jo hele 100Mb/s 100 meter.

Lenke til kommentar
Hvordan beskytte mot lyn? Om alt utstyret som er koblet til kabelen ikke har kontakt med jord er man vel rimelig trygg?

Vel, Det har nok lite å si om du har kontakt med jord eller ikke. Jeg ville tro det faktisk kunne være en fordel med jordete enheter, siden det er større sjanse for å begrense omfanget av skadene hvis lynet har en lett vei til jord(det kan feks sprette over mellom kontaktpunktene i enheten eller til metallet rundt...).

Direkte lynnedslag i en kabel er ganske skummelt, for et slikt nedslag er ikke vanlige overspenningsvern til å stole på, lynet har lite problemer med å svi av dem også. Men det er ganske usannsynlig at man får et slikt nedslag, det er mye mer sannsynlig at lynet slår ned i nærheten men at kabelen ligger innenfor spenningsfeltet eller får magnetisk induserte spenninger. Det er nok slikt overspenningsvern er laget for å minske skadene av(minske er et viktig ord i denne sammenhengen, det er ikke praktisk å beskytte seg 100%).

Hmmm... Jeg ville tro lyn kan lage RF pulser også(tidlige radiosendere var jo basert på at gnister sender ut slik stråling), så det kan jo hende slikt kan skade følsome enheter i nærheten også...

Lyn slår over store avstander, og har nok lite problemer med å finne sin egen vei til jord over de få centimeter til meter man finner nær bakken, og det kan være ønskelig at lynet spretter over inne i switchen din enn å hoppe via PCen(og brukeren) til jord feks...

Lenke til kommentar
En spole (induktans) sperrer (demper) høyfrekvens, så ved å legge ut kabelen skal det bare bli bedre.

Sikkert i teorien, men i praksis kan masse rart skje. Har selv prøvd med en lang jallawalla-biltemakabel på 30 meter. Var KUL umulig å få kontakt mellom 2 maskiner (switch i mellom) så lenge kabelen var strekt ut. Kveila jeg den sammen fikk jeg kontakt, men massivt pakketap. Kveila jeg den enda tettere i sammen så funka den greit.

PC1 --- 30mBiltemaKabel --- switch --- 1,5mCat5eKabel --- PC2

Edit: Var kabel i "løsvekt". Ikke "ferdig-kabel".

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Sikkert i teorien, men i praksis kan masse rart skje. Har selv prøvd med en lang jallawalla-biltemakabel på 30 meter. Var KUL umulig å få kontakt mellom 2 maskiner (switch i mellom) så lenge kabelen var strekt ut. Kveila jeg den sammen fikk jeg kontakt, men massivt pakketap. Kveila jeg den enda tettere i sammen så funka den greit.

Det høres nesten ut som du gjorde en feil i monteringa av pluggene - sansynligvis den vanlige feilen å bytte om leder 4 og 6. Da vil kabelen fungere, men lar seg lett forstyrre av omliggende elektronikk / magnetfelt. Med å kveile den sammen oppnår man noe av samme effekten som oppnås med å tvinne trådpar - forstyrrelse forstyrrer begge veier, og vil i stor grad oppveie seg selv.

(Kabler fra BlueCom kommer ferdiglaget med denne feilen, og bluecom påstår hardnakket at det ikke er feil, selv om kablene ikke fungerer. Selv ikke bluecoms utsendte montør var i stand til å lokalisere feilen selv om han på forhånd ble fortalt hva som var feil, og hadde riktig montert kabel til disposisjon!)

Lenke til kommentar

Kabellengda var rundt 180 meter.

Litt vansklig og måle, for kabelen går bak hytter, oppå eit tak, igjennom epletrer osv... 180-185 meter.

Men trur ikkje det er kabeln som er dårlig, trur det er routern som er herpa litt. Kabelen fungerer jo fint når eg har den mellom 2 maskiner og switch.

Lenke til kommentar

Kjøper kabler på den lokale elektrosjappa, kjenner fyren der og får det billig. Sitter hjemme oppkoblet til en kamerat med +/- 40m lang kabel (Cat 5e), og det går som smurt. :)

Lenke til kommentar

Det høres nesten ut som du gjorde en feil i monteringa av pluggene - sansynligvis den vanlige feilen å bytte om leder 4 og 6. Da vil kabelen fungere, men lar seg lett forstyrre av omliggende elektronikk / magnetfelt. Med å kveile den sammen oppnår man noe av samme effekten som oppnås med å tvinne trådpar - forstyrrelse forstyrrer begge veier, og vil i stor grad oppveie seg selv.

(Kabler fra BlueCom kommer ferdiglaget med denne feilen, og bluecom påstår hardnakket at det ikke er feil, selv om kablene ikke fungerer. Selv ikke bluecoms utsendte montør var i stand til å lokalisere feilen selv om han på forhånd ble fortalt hva som var feil, og hadde riktig montert kabel til disposisjon!)

Dette høres kjent ut, det er en standard for hvilke ledere som skal hvor på en TP kabel. Dette er jo for at forstyrrelser skal utligne hverandre. Hvis man ikke gjør det etter standarden vil ikke forstyrrelsene utligne hverandre og man får en kabel som ikke tåler forstyrrelser.

Lenke til kommentar

Når dere snakker om en makslengde på 100m må dere huske på at dette er maksimall lengde med "garanti" mot pakketap. Ingen ting i veien for at en kabel kan være 200 meter, men dette er ikke "garantert" å fungere. Det er ingen fysisk lov som sier at akkurat ved 100-metersmerket slutter kablen å fungere! Er det så urimelig?

Lenke til kommentar
Det er ingen fysisk lov som sier at akkurat ved 100-metersmerket slutter kablen å fungere! Er det så urimelig?

Nei, det er akkurat det jeg mener også. Ved en viss lengde blir vel kabelen så lang at tapet er så stort at ingen pakker kommer helskinnet igjennom, men jeg vil gjette på at da må man opp i ganske stor kabellengde.

Lenke til kommentar
Det høres nesten ut som du gjorde en feil i monteringa av pluggene - sansynligvis den vanlige feilen å bytte om leder 4 og 6.

Byttet om 4 og 6? :hmm: Data som sendes på cat5 og cat 5e sendes på leder 1,2,3,6. Skal jo ikke virke i det hele tatt med bytte mellom 4 og 6 da! Ikke studert kablene bluecom sender ut så veldig nøye. Har altid gått ut i fra at de er i orden, og har aldri hatt problemer med dem heller!

Lenke til kommentar
Det høres nesten ut som du gjorde en feil i monteringa av pluggene - sansynligvis den vanlige feilen å bytte om leder 4 og 6.

Byttet om 4 og 6? :hmm: Data som sendes på cat5 og cat 5e sendes på leder 1,2,3,6. Skal jo ikke virke i det hele tatt med bytte mellom 4 og 6 da! Ikke studert kablene bluecom sender ut så veldig nøye. Har altid gått ut i fra at de er i orden, og har aldri hatt problemer med dem heller!

Leder i nr 6 skal være tvunnet med nr 3. Dersom nr 4 og 6 er byttet om - som er den vanligste feilen - vil nr3 være tvunnet med nr 4 (som ikke er i bruk) og nr 6 være tvunnet med nr 5 (som heller ikke er i bruk). I praksis medfører det at nr 3 og nr 6 blir på en måte paralelle i steden for tvunnet. Dermed blir kabelen følsom for forstyrrelser.

Lenke til kommentar
Leder i nr 6 skal være tvunnet med nr 3. Dersom nr 4 og 6 er byttet om - som er den vanligste feilen - vil nr3 være tvunnet med nr 4 (som ikke er i bruk) og nr 6 være tvunnet med nr 5 (som heller ikke er i bruk). I praksis medfører det at nr 3 og nr 6 blir på en måte paralelle i steden for tvunnet. Dermed blir kabelen følsom for forstyrrelser.

Oki, da er jeg med. Måtte tenke lit på den. :hmm: Men skal no godt gjøres å være så fargeblind at du bytter blå og grønn. Men det går ann. Ikke gjort akkurat den feilen, men har byttet på en del a-greiner og snudd par.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...