Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkjøring i dypt vann

toyotaen

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel toyota. Veldig grei bil som aldri har hatt noen problemer med. Jeg bruker den daglig i jobben min, som innebærer mye kjøring. Derfor har den også blitt utsatt for litt av hvert. Her en dag regnet det noe helt vanvittig, og jeg når jeg skulle hjem om kvelden var undergangen jeg måtte forsere oversvømt. Uten å tenke meg om gav jeg gass ut i vannet, som viste seg å være dypere enn jeg trodde. Når vannet skvulpet i panserhøyde trodde jeg virkelig at jeg hadde problemer. Men, utrolig nok, bilen kom seg gjennom den 50 meter lange dammen uten av noe skjedde. Når jeg stoppet like etter for å sjekke bilen, traff jeg på noen anleggsarbeidere som fortalte av vanndybden var nesten en meter.

Så spør jeg meg selv. Er dette normalt? Skal man kunne kjøre i så dypt vann med en vanlig gammel personbil uten av noe skjer? Jeg kan nevne at bilen har vært på dypt vann før, men tror dette er forste gang halvmeteren passeres. Og jeg sitter igjen, ikke rent lite overrasket over denne mystiske motorvognen.

Er det andre her som har lignende opplevelser? Hvor dypt har du kjørt med bilen din? Og hvor dypt vann er det vanlig at personbiler tåler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var det en Diesel eller bensin-bil?

Så lenge tenningsdelene holder tett, og du ikke får vann over luft-inntaket så kan man vel gå temmelig dypt i kortere perioder.

Det var en helt vanlig toyota carina bensinbil. 87 modell eller der omkring.

Lenke til kommentar

Ja da skal det gå bra så lenge vannet holder seg unna luftinntak og fordeler/coil/etc.-forbindelser. Når du holder fart så vil vannet bli presset vekk av fronten på bilen sånn at vannet vil bli lavere i motorrommet. Om du hadde stoppa midt i der så er det ikke sikkert det hadde gått så bra.

Dieselbiler tåler en god del mere siden de ikke er avhengig av elektrisitet for å tenne. (Kanskje med unntak av nye dieselbiler med 10000 elektronisk styrte innsprøytningsventiler og duppeditter.

Lenke til kommentar

har kjørt gjennom dammer på 2-3 meter som har kommet dekker over frontlysa uten problemer , men stoppen fra 80 til neste 0 er utrolig brå

hadde en periode hjemme i fjord når det var mye sne og så begynte det og regne mye da ble det mange dype dammer enklte plasser på hovedveien.

mange var vell opp til en 1m dyp vil jeg tro , jeg stopper ikke før bilen stopper :mrgreen:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...