Tripex Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Kjøpte meg en Aspire 500w i gul utgave. Problemet mitt nå er at etter jeg satt denne i maskin har jeg har mye problemer. Så lurer på om det kan være strømforsyningen eller hovedkortet. Isåfall så har de siste 2 månedene etter jeg kjøpte denne har 4 western digital disker sluttet helt å funke, pluss at for ett par dager siden gikk hele secondary controlleren som er på hovedkortet. Så har bestilte meg nye disker nå og ett helt nytt hovedkort nå, men kommer ikke i posten for om 1 uke sånn ca. Sjekket nå i biosen målingene på strømmen som PSU'en gir. CPU Core Voltage Varrierer mellom 1.60 1.62V VCC Voltage (+2.5V) 2.63V I/O Voltage (+3.3V) 3.32V +5 4.:0V +12V 12.29V -12 Varrierer mellom -12.29 og12.37V -5V -5.20V 3.3V Dual Voltage 3.57V Standby Voltage (+5V) 5.46V CPU Temp 46*C System Temp 30*C CPUFAN 4166 RPM Som du ser så er det noe rart med +5V. Står kun 4.:0V på den i biosen. Får jo ikke opp nøykatig hva slags tall det er der siden tegnet : kommer der ett tall skal være. Så jeg lurer på om det er dette som kan ha skapt alle probleme på maskin min. For at det skal komme opp 4.:0 så koblet jeg inn 1 western digital disk, 1 DVDbrenner og 2 helt nye 200gb Seagate disker. Nå har jeg koblet ut den ene 200gb Seagate disken og strømmen står stabilt på 5.03V Testet med en annen strømforsying nå nettopp med samme antall enheter på i denne maskinen. Dette er en psu på 360V fra Q-TEC. Der fikk jeg 4.95V på +5. Noen andre som har opplevd at det kommer 4.:0V? Er dette en mulig årsak til at diskene mine bare sluttet å fungere? Jeg har en XP2600+ Barton, med PC3200 512mb ram brikke fra TwinMos og ett Abit NF7 hovedkort med Grafikkkort integrert men har satt ett Geforce FX5200 i maskin istedenfor. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Det var et rart problem, det første jeg tenker på er overvolting, men husker ikke helt om det er +12 +5 eller +3.3volt som er til hdd`er og slikt. Har en lignede psu selv(bare at det er 520w) og har ikke merket noe problemer. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Flyttes til kategori for PSU. Lenke til kommentar
Tripex Skrevet 4. november 2004 Forfatter Del Skrevet 4. november 2004 (endret) Fant ut hva problemet var. Western digital disker <--> Abit hovedkort med Nforce-2... Leste nå på databutikken.com dette: 4. Western Digitals harddisker virker ikke tilfredsstillende med hovedkort som har nForce2-chipsett. Dette feil viser seg på Western-disker med varierende firmware-versjon, det går derfor ikke å peke på spesifikke modeller. Det kan altså virke i noen tilfeller, men risikoen for at det ikke gjør det er for stor til at vi skal kunne anbefale denne kombinasjon. Ovenstående gjelder også hovedkort med VIA KT133A og 686B chipsett. Link : http://www.databutikken.com/no/page.php?ca...E%203.5%26quot; Jeg er ganske så sikker på at kombinasjon mellom hovedkortet og WD diskene ble helt feil og diskene ble ødelagte. Jeg har nå kjøpt meg nytt hovedkort med VIA-brikkesett. Funker alt der. Ingen problemer med strømmen heller, slik som før at den visste 4.:0V på +5V. Tviler på at jeg orker å kjøpe meg flere WD disker i fremtiden. Endret 4. november 2004 av Tripex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå