Thlom Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Selvfølgelig er det innvandrere som oppfører seg slik du beskriver. Det er naivt å påstå noe annet. Poenget er at de aller aller fleste innvandrere ikke oppfører seg slik. Ja å hele poenget mitt er at ANDELEN av utlendinger som oppfører seg sånn er mye høyere enn nordmen som oppfører seg sånn Jada, vi vet det. Men kan ikke du bruke hjernekapasiteten din på å prøve å finne ut HVORFOR istedenfor å syte og klage? Lenke til kommentar
chil Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Selvfølgelig er det innvandrere som oppfører seg slik du beskriver. Det er naivt å påstå noe annet. Poenget er at de aller aller fleste innvandrere ikke oppfører seg slik. Ja å hele poenget mitt er at ANDELEN av utlendinger som oppfører seg sånn er mye høyere enn nordmen som oppfører seg sånn Jada, vi vet det. Men kan ikke du bruke hjernekapasiteten din på å prøve å finne ut HVORFOR istedenfor å syte og klage? men da er jo meg å olsen egentlig helt enige Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Vi er delvis enig i faktagrunnlaget, men desverre bruker du heller hjernekapasiteten din til å syte og klage og rope etter utkastelser eller på å finne årsaken til at det er slik. Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Ekstremt godt skrevet. Hvis du sjekker litt opp om utlenningene i f.eks kristiansand, så ser du hvor stor nytte de er for dagens samfunn. Dessverre har vi små kiddies fra 14-16 år som finner på mye tull Jeg vil tro at mange av de som skriver ondt om utlendinger i denne tråden befinner seg i den aldersgruppen og har muligens, som mange har sagt, fått trøbbel med en mørkhudet. Det er der alt starter og fortsetter del letteste veien : naivitet og hat. Desverre. Sant nok, er nok slik begge veier, for hvem har vel ikke vært 14 år og full av faen ? (beklager språket) Det er nok noen få som har vært inne en god del, også kjent som nerder eller datafolk, og noen av de sitter her på hw.no og noen av de skriver i denne tråden om den ene dagen de skulle gå forbi busstopp hvor det sto flere utlendinger på en gang med øyene i deres retning. Oh-noes 11oneelvleen1oo1llonlohn omgomg !! <---totally off topic og kan gjerne oversees. Tipper det er meg du snakker om? Ja, hver dag jeg går på skolen står det en hel haug med invandrere å glaner. Glaner som om vi var laget av gull. Og alle vet hvor de skal. De tar bussen til et kjøpesenter, og står og spiller på automater dag inn og dag ut. De har ikke bare øynene i vår retning. De glor på oss en kilometer før vi paserer dem. Vitsen med de 11oneeleven greiene var? Bevise hvor dum du er? Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 syns denne debatten har tatt litt av, altså jeg er ikke rasist jeg mener ikke av vi HVITE! er bedre en dere SVARTE! Det som er ekkelt er at du sier "Vi hvite" og "Dere svarte". Du har satt meg i èn bås og deg selv i en annen. Jeg er ikke pirkete, bare synes det er ekkelt at du putter folkegrupper i båser. Lenke til kommentar
chil Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 syns denne debatten har tatt litt av, altså jeg er ikke rasist jeg mener ikke av vi HVITE! er bedre en dere SVARTE! Det som er ekkelt er at du sier "Vi hvite" og "Dere svarte". Du har satt meg i èn bås og deg selv i en annen. Jeg er ikke pirkete, bare synes det er ekkelt at du putter folkegrupper i båser. altså hvis du ikke skjønte det, var det meningen. Hmm jeg gjorde det siden jeg VET folk syns det er ekkelt men jeg skjønner ikke HVORFOR! jeg beskriver jo bare åssen en person ser ut, en neger er jo svart. Det er jo ikke rasistisk det er fakta. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 De har ikke bare øynene i vår retning. De glor på oss en kilometer før vi paserer dem. Folk kan vel ha øynene hvor de vil? At du føler du er utsatt for mobbing er da ikke et innvandrerproblem? Lenke til kommentar
nixtus Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 syns denne debatten har tatt litt av, altså jeg er ikke rasist jeg mener ikke av vi HVITE! er bedre en dere SVARTE! Det som er ekkelt er at du sier "Vi hvite" og "Dere svarte". Du har satt meg i èn bås og deg selv i en annen. Jeg er ikke pirkete, bare synes det er ekkelt at du putter folkegrupper i båser. altså hvis du ikke skjønte det, var det meningen. Hmm jeg gjorde det siden jeg VET folk syns det er ekkelt men jeg skjønner ikke HVORFOR! jeg beskriver jo bare åssen en person ser ut, en neger er jo svart. Det er jo ikke rasistisk det er fakta. Da jeg ble født, var jeg svart. Når jeg fryser, er jeg svart. Når jeg er varm, er jeg svart. Når jeg er syk, er jeg svart. Når jeg er redd, er jeg svart. Når jeg er død, er jeg svart. Da du ble født, var du rosa. Når du fryser, er du blå. Når du er varm, er du rød. Når du er syk, er du grønn. Når du er redd, er du hvit. Når du dør, er du lilla. Og du kaller meg farget. Synes den er genial jeg jeg er heller ikke 'svart', men er fortsatt utlending. så å dele folk i svarte og hvite mennesker er ikke bra Lenke til kommentar
chil Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 syns denne debatten har tatt litt av, altså jeg er ikke rasist jeg mener ikke av vi HVITE! er bedre en dere SVARTE! Det som er ekkelt er at du sier "Vi hvite" og "Dere svarte". Du har satt meg i èn bås og deg selv i en annen. Jeg er ikke pirkete, bare synes det er ekkelt at du putter folkegrupper i båser. altså hvis du ikke skjønte det, var det meningen. Hmm jeg gjorde det siden jeg VET folk syns det er ekkelt men jeg skjønner ikke HVORFOR! jeg beskriver jo bare åssen en person ser ut, en neger er jo svart. Det er jo ikke rasistisk det er fakta. Da jeg ble født, var jeg svart. Når jeg fryser, er jeg svart. Når jeg er varm, er jeg svart. Når jeg er syk, er jeg svart. Når jeg er redd, er jeg svart. Når jeg er død, er jeg svart. Da du ble født, var du rosa. Når du fryser, er du blå. Når du er varm, er du rød. Når du er syk, er du grønn. Når du er redd, er du hvit. Når du dør, er du lilla. Og du kaller meg farget. Synes den er genial jeg jeg er heller ikke 'svart', men er fortsatt utlending. så å dele folk i svarte og hvite mennesker er ikke bra hva er galt med å beskrive en svart person som en svart person skammer negere seg over at de er svarte i huden? er det et tabu å si åssen farge man har? sykt! hvis ikke DET er rasisme så vet da faen jeg Lenke til kommentar
nixtus Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 hva er galt med å beskrive en svart person som en svart person skammer negere seg over at de er svarte i huden? er det et tabu å si åssen farge man har? sykt! hvis ikke DET er rasisme så vet da faen jeg Sier ikke at det er rasistisk, men at det er feil å si at en neger er svart. Jeg ville ihvertfall ikke likt at du kalte meg for en svarting eller noe i den duren, men om du kalte meg for Albaner så ville det vært mye greiere. Det viser ihvertfall at jeg har en nasjonalitet og ikke bare en farge ! Lenke til kommentar
chil Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 hva er galt med å beskrive en svart person som en svart person skammer negere seg over at de er svarte i huden? er det et tabu å si åssen farge man har? sykt! hvis ikke DET er rasisme så vet da faen jeg Sier ikke at det er rasistisk, men at det er feil å si at en neger er svart. Jeg ville ihvertfall ikke likt at du kalte meg for en svarting eller noe i den duren, men om du kalte meg for Albaner så ville det vært mye greiere. Det viser ihvertfall at jeg har en nasjonalitet og ikke bare en farge ! er det feil? hvordan ellers vil du beskrive fargen til en neger? eller til en oprinnelig nordmann?..altså det er INGEN ting feil med å si Svart å hvit Lenke til kommentar
Jeremy Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Og jeg som er gul da, hvilken side faller jeg inn på? Virker som det bare finnes hvit/svart (=resten) for deg Endret 13. oktober 2004 av Jerre Lenke til kommentar
salte aper Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 synes kriminelle utlendinger skal bli utvist! men syns alle som virkelig må flykte fra hjemmelandet sitt kan være velkommen til Norge men vis de får noe på rullebladet så er det rett ut ja vet det blir litt kaos vis alle er velkommen da men..... Det jeg prøver å si er at utlendinger som lærer seg norsk og jobber og som har ren rulleblad kan føle seg hjemme her i Norge resten kan dra tilbake der dem kom fra! Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 hva er galt med å beskrive en svart person som en svart person skammer negere seg over at de er svarte i huden? er det et tabu å si åssen farge man har? sykt! hvis ikke DET er rasisme så vet da faen jeg Sier ikke at det er rasistisk, men at det er feil å si at en neger er svart. Jeg ville ihvertfall ikke likt at du kalte meg for en svarting eller noe i den duren, men om du kalte meg for Albaner så ville det vært mye greiere. Det viser ihvertfall at jeg har en nasjonalitet og ikke bare en farge ! er det feil? hvordan ellers vil du beskrive fargen til en neger? eller til en oprinnelig nordmann?..altså det er INGEN ting feil med å si Svart å hvit Hvis du er stygg, har du noe i mot at jeg kaller deg styggen? Forskjellen på svarting og hviting er at svarting har vært og blir fremdeles brukt som ett skjellsord og ett nedsettende ord. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=308863&st=40 Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Stian, du VET hva han mener. Om man er svart eller hvit har ingenting med om man er stygg å gjøre. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 (endret) litt offtopic, men syns dette diktet av Hans Børli er ganske bra jeg: Ser du alle de hvite hendene, Satchmo? De klapper. Hender som slo, hender som hengte hender som splittet et mildt, groende mørke med hatets brennende kors. Nå klapper de. Og du spiller, gamle. Og synger Uncle Satchmo`s Lullaby. Svetten pipler, brystet hiver. En sol sitter fast i trompetens skinnende svelg. Som gråten i en strupe. Hvor ditt arrete smil gjør meg skamfull over mitt eget stengte ansikt, mitt knefall for skyggene. Jeg spør deg: Hvor hentet du kraften til ditt opprør uten hat? Din skinnende tone av lys som gjennomstråler negernatta? Svar meg, hvor stor sorg skal til..... hvor stor sorg skal til for å nære en ren glede? Og trompeten svarer langt borte fra, en røk av sølv: EDIT : Satchmo var kallenavnet til Louis Armstrong for de som ikke visste det Endret 14. oktober 2004 av dga01 Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 hva er galt med å beskrive en svart person som en svart person skammer negere seg over at de er svarte i huden? er det et tabu å si åssen farge man har? sykt! hvis ikke DET er rasisme så vet da faen jeg Sier ikke at det er rasistisk, men at det er feil å si at en neger er svart. Jeg ville ihvertfall ikke likt at du kalte meg for en svarting eller noe i den duren, men om du kalte meg for Albaner så ville det vært mye greiere. Det viser ihvertfall at jeg har en nasjonalitet og ikke bare en farge ! PS: Å kalle noen for "svarting" er noe ganske anderledes enn å beskive noen som "svart"... I dagens verden hvor mennesker skifter nasjonalitet raskere enn de bytter sokker, så er det "litt" vanskelig å kalle noen for albaner M.M. Kunne jo tenkes at han var serber, eller krotater, eller noe annet i den duren. Kan du til eksempel se forskjell på en som kommer fra Nigeria, og en som er fra Sudan. jeg kan ikke... Mennesker har en lei tendens til å generalisere ting, sette det i sammenheng, og plassere ting i grupper. Dette trenger ikke nødvendighvis å være negativt, men blir fort et problem om man legger noe negativt til en spesell gruppe. Viss man fremhever forskjellene, og det unike med forskjellige mennesker, og verdsetter dem for hva de er, så tror jeg personlig alle vil få det bedre. For hvorfor MÅ en somalier forNorskes. Det er vel ingen ting galt med ham. Synes personlig den Norske kulturen suuger, og vi har ingen rett til å si at vår kultur er så mye bedre enn noen annens... Vår kultur er greit nok for oss, mener vi, og da mener jeg at folk skal få velge selv hva de mener er rett for dem. Finn forkjellene, verdsett dem, og bevar det unike mennesket Lenke til kommentar
chil Skrevet 14. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2004 hva er galt med å beskrive en svart person som en svart person skammer negere seg over at de er svarte i huden? er det et tabu å si åssen farge man har? sykt! hvis ikke DET er rasisme så vet da faen jeg Sier ikke at det er rasistisk, men at det er feil å si at en neger er svart. Jeg ville ihvertfall ikke likt at du kalte meg for en svarting eller noe i den duren, men om du kalte meg for Albaner så ville det vært mye greiere. Det viser ihvertfall at jeg har en nasjonalitet og ikke bare en farge ! PS: Å kalle noen for "svarting" er noe ganske anderledes enn å beskive noen som "svart"... I dagens verden hvor mennesker skifter nasjonalitet raskere enn de bytter sokker, så er det "litt" vanskelig å kalle noen for albaner M.M. Kunne jo tenkes at han var serber, eller krotater, eller noe annet i den duren. Kan du til eksempel se forskjell på en som kommer fra Nigeria, og en som er fra Sudan. jeg kan ikke... Mennesker har en lei tendens til å generalisere ting, sette det i sammenheng, og plassere ting i grupper. Dette trenger ikke nødvendighvis å være negativt, men blir fort et problem om man legger noe negativt til en spesell gruppe. Viss man fremhever forskjellene, og det unike med forskjellige mennesker, og verdsetter dem for hva de er, så tror jeg personlig alle vil få det bedre. For hvorfor MÅ en somalier forNorskes. Det er vel ingen ting galt med ham. Synes personlig den Norske kulturen suuger, og vi har ingen rett til å si at vår kultur er så mye bedre enn noen annens... Vår kultur er greit nok for oss, mener vi, og da mener jeg at folk skal få velge selv hva de mener er rett for dem. Finn forkjellene, verdsett dem, og bevar det unike mennesket verdsett vold? Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 (endret) verdsett vold? *UGH* Mulig jeg var litt missvisende, men man skal da ikke utøve vold mot andre mennesker ut i fra deres kulturelle eller biologiske bakgrunn.. At alle mennesker er unike, og at vi bør verdsette dette faktum, er langt i fra det samme som at vi banke dem opp på bagrunn av dette... Liker du det du da eller? EDIT: ikke kan jeg skrive heller Endret 14. oktober 2004 av HeAtHeN Lenke til kommentar
apoxdigital Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 (endret) Grunnen med 11oneoneoleleven11oneo1oo1lol greiene var at en kompis sa jeg måtte skrive det, hviket navn utelates Uansett, : For hvorfor MÅ en somalier forNorskes.Det er vel ingen ting galt med ham. Ifølge den vanlige norske kultrur ER det noe galt med ham. Desverre er det slikt i Norge at ting blir ofte satt i bås og sett på fra ett standpunkt (det vanlige norske), istedet for å forstå. Akkurat som mange av mine røde kompiser hater Bush istedet for å si slikt : "Masse han gjør er galt, men jeg hater han ikke for det, jeg prøver heller å forstå han". Jeg mener akkurat det jeg sa nettopp og jeg står mer mot den røde siden, eller rettere midt i mellom. Bedre å forstå enn å hate. Den som hater er enten dum og naiv, eller _EKSTREMT_ smart, som det er _ekstremt_ få av i dette tilfellet. Endret 14. oktober 2004 av apoxdigital Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå