JBlack Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Jeg har et av disse fancy tastaturene med masse ræl (ekstra knapper) plassert rundt omkring. Er det noen som vet hvordan man mapper disse til appliaksjoner i KDE? Om noen kjører en distro der dette gjøres automagisk, har noen en xmodmap eller xorg.conf å poste? Noen websider som har info om dette? Min beste venn (google) kunne ikke hjelpe meg. Jeg lagde min egen xmodmap og fikk mappa en av disse tastene til en bokstav, men samtidig forsvant ctrl+alt+F-tastenes mulighet til å bytte skjermer/tty. Jeg setter pris på alle tanker, idéer og innspill. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 LinEAK er et program som har innebygd støtte for massevis av tastatur med mange ekstra-knapper. Søk på LinEAK på Google. Kan brukest til å starte program, styre volum osv osv. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 LinEAK er en daemon som du kan kjøre i bakgrunnen. Ganske bra greier da dette gjør funksjonstastene uavhengige av vindushåndtereren. Hvis du velger å droppe LinEAK (eller programmet ikke støtter ditt tastatur og du er nødt til å hente keycodene til ditt tastatur) kan du fint finne keycodene til funksjonstastene med programmet xev. Dette programmet tar imot "events" fra mus og tastatur, og vil gi deg en keycode for hver tast du trykker på. Når du vet hvilken keycode som tilsvarer de ulike funksjonstastene kan du bruke xmodmap til å "mappe" scancodene til f.eks F20->, og bruke vindushåndtererens verktøy (finnes iallfall i KDE) til å kjøre kommandoer/programmer når du har det gøy med alle de fancy knappene. Likevel er det ikke sikkert at alle knappene genererer en keycode. Du vil derimot finne en feilmelding med dmesg. Jeg tok meg aldri tid til å rote mer med dette, men jeg skulle tro at du basert på denne informasjonen skal kunne legge til de manglende "tastene" til keymapet du bruker (husk bare å gunzip'e filen først ). Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 XHkeys er en sak jeg benytter. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Masse bra tips her. Skal prøve 'the hard way' først ved å mappe alle tastetrykk til ... hmm ... 'scancoder'. Kan man lage sine egne, eller er disse innebygde? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå