finfyr Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 (endret) Sitter og arkiverer gamle bilder på DVD plater. Vil gjerne lage skikkelige cover i Photoshop CS. Hvor store skal bildene være? Noen som har .psd filer som er akkurat laget for cd-cover? Både front and back. Evt. vet akkurat hvor mange pixler som er det rette? Edit: fant ingen bedre kategori å poste dette. Endret 7. oktober 2004 av and_mit Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Forsiden er 12x12cm, 300 DPI. Baksiden med "flapper" er 12x15cm, 300 DPI. Det var iallefall det jeg fant på noen CD-covere jeg laget i mine yngre dager, og de passet visst utmerket godt. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2004 Såpass "unøyaktig" ja. Om du sier det funker så takk takk Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Ah, vent. På DVD-cover har jeg ikke peiling. Siden du skrev CD-cover i tittelen, regnet jeg med at det var det du skulle ha. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2004 Ja, er cd cover jeg skal ha. Kjøper tross alt ikke dvd plater med cover heller da, får være måte på. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 Dere, snille dere. Hadde noen giddet laget en psd fil av bakdelen til et CD cover... Har størrelsen, men får ikke til å lage kanter... Dermed blir det vanskelig å klippe ut. Vil gjerne ha slik at de feltene på kantene er som firkanter som en lett kan se:) Håper noen kan hjelpe. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 and mit: Er det du eller jeg som er fullstendig på jordet nå?? For fire-fem poster siden så spurte jeg om dette og la ut PS link. Er det ikke dette du har bruk for da?? Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 Heisann. Joda, jeg har lest den linken din. Men forstår virkelig ikke så mye av det opplegget... Fatter ikke hvordan jeg kan bruke den på en enkel måte i PS for å få til greie cover. Husker da jeg brukte CorelDRAW til dette, det var tider det Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Altså det er jo bare å måle med en linjal hvor stort et innlegg i et CD/DVD-cover er da. Og så velge den størrelsen når du lager en ny fil i Photoshop - du får bestandig opp spørsmål om hvor stor den skal være det når du velger fil -> ny. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Heisann. Joda, jeg har lest den linken din. Men forstår virkelig ikke så mye av det opplegget... Fatter ikke hvordan jeg kan bruke den på en enkel måte i PS for å få til greie cover. Husker da jeg brukte CorelDRAW til dette, det var tider det Er enig med deg når det gjelder Coreldraw, men synes det var veldig greit med den PS malen jeg: Du lager en ny layer, tegner/limer inn bilde i det og når du kjører det til utskrift vil du få front- og bak-cover som passer som CD-innlegg. Den litt rare plasseringen skyldes at den er beregnet for pre-perforarte maler, men du kan like godt klippe langs kanten. Det jeg slet med den malen var mulighet til å justere feltene fordi skriveren min tydeligvis ikke var nøyaktig justert (i alle fall printet det ut med en offsett på 3-4 mm). Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 Joda, såpass forstår selv jeg. Det jeg kunne tenkt meg, var noe slikt som på bildet under. Som en psd fil, der jeg bare kan gå inn og fikse egne cover... OG at kantene blir printet ut, så jeg kan klippe og brette langs de... See? Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 I see. Prøvde å Google litt (for deg). På Adobe studio har de noen maler (søkte på Photoshop og CD cover templates). Problemet var at jeg ikke fikk logget meg inn (kanskje noe med min nett-tilkobling, vet ikke). Men du kunne jo prøve å se om noen av de malene kan brukes? Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Har størrelsen, men får ikke til å lage kanter... CTRL-A (for å velge hele) Edit -> Stroke -> Width 2px -> Inside Sånn - da har du laget en kant som du kan klippe etter. Hvis du i tillegg lager den på et nytt lag (Layer -> New Layer) før du gjør det som jeg beskriver ovenfor unngår du at den klusser til eventuelt andre ting. Lenke til kommentar
Gasolgrill Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Joda, såpass forstår selv jeg. Det jeg kunne tenkt meg, var noe slikt som på bildet under. Som en psd fil, der jeg bare kan gå inn og fikse egne cover... OG at kantene blir printet ut, så jeg kan klippe og brette langs de... Är detta noet att ha? CD-Mall Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) Skjæremerker etc setter du i print-dialog. File -> Print with preview Huk av for 'Show more options' Velg 'Output' i dropdown-boks (Med 'Border' setter du hel kant rundt hele dokument, noe som er helt unødvendig) Huk av for 'Corner Crop Marks' og 'Center Crop Marks' Print Bruk linjal og kniv til å skjære ut cover, klipping med saks blir aldri 100% Endret 22. desember 2004 av kvikks Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Kvikks, lærerikt, men jeg skjønner ikke hvordan man plasserer "corner crop marks" og "center crop marks". Kan du forklare? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) CD-cover i psd-format finner du bl.a her: http://noshadow.cnc.net/cd_cover/CD_Cover-psd.zip Ser ut til at du må trykke "refresh" etter at linken har kommet opp, får bare "HTTP Error 403 - Forbidden - Internet Explorer" på første forsøk. Endret 23. desember 2004 av Pingla Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Kvikks,lærerikt, men jeg skjønner ikke hvordan man plasserer "corner crop marks" og "center crop marks". Kan du forklare? Disse settes inn av seg selv, du vil se det på preview i Print with preview. NB! Husk å rotere/velge print format som er stort nok. På cd-cover blir det landscape i A4 som er mest naturlig for heimebrukere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå