Gå til innhold

Størrelse på CD cover?

Anbefalte innlegg

Sitter og arkiverer gamle bilder på DVD plater. Vil gjerne lage skikkelige cover i Photoshop CS. Hvor store skal bildene være? Noen som har .psd filer som er akkurat laget for cd-cover? Både front and back. Evt. vet akkurat hvor mange pixler som er det rette?

Edit: fant ingen bedre kategori å poste dette.

Endret av and_mit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Dere, snille dere. Hadde noen giddet laget en psd fil av bakdelen til et CD cover... Har størrelsen, men får ikke til å lage kanter... Dermed blir det vanskelig å klippe ut. Vil gjerne ha slik at de feltene på kantene er som firkanter som en lett kan se:) Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Heisann. Joda, jeg har lest den linken din. Men forstår virkelig ikke så mye av det opplegget... Fatter ikke hvordan jeg kan bruke den på en enkel måte i PS for å få til greie cover.

Husker da jeg brukte CorelDRAW til dette, det var tider det :)

Er enig med deg når det gjelder Coreldraw, men synes det var veldig greit med den PS malen jeg:

Du lager en ny layer, tegner/limer inn bilde i det og når du kjører det til utskrift vil du få front- og bak-cover som passer som CD-innlegg.

Den litt rare plasseringen skyldes at den er beregnet for pre-perforarte maler, men du kan like godt klippe langs kanten.

Det jeg slet med den malen var mulighet til å justere feltene fordi skriveren min tydeligvis ikke var nøyaktig justert (i alle fall printet det ut med en offsett på 3-4 mm).

Lenke til kommentar
Har størrelsen, men får ikke til å lage kanter...

CTRL-A (for å velge hele)

Edit -> Stroke -> Width 2px -> Inside

Sånn - da har du laget en kant som du kan klippe etter.

Hvis du i tillegg lager den på et nytt lag (Layer -> New Layer) før du gjør det som jeg beskriver ovenfor unngår du at den klusser til eventuelt andre ting.

Lenke til kommentar

Skjæremerker etc setter du i print-dialog.

File -> Print with preview

Huk av for 'Show more options'

Velg 'Output' i dropdown-boks

(Med 'Border' setter du hel kant rundt hele dokument, noe som er helt unødvendig)

Huk av for 'Corner Crop Marks' og 'Center Crop Marks'

Print

Bruk linjal og kniv til å skjære ut cover, klipping med saks blir aldri 100%

Endret av kvikks
Lenke til kommentar
Kvikks,

lærerikt, men jeg skjønner ikke hvordan man plasserer "corner crop marks" og "center crop marks". Kan du forklare?

Disse settes inn av seg selv, du vil se det på preview i Print with preview.

NB! Husk å rotere/velge print format som er stort nok. På cd-cover blir

det landscape i A4 som er mest naturlig for heimebrukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...