Gå til innhold

RAID 5

Anbefalte innlegg

Tenker litt paa aa sette opp ett RAID 5 sett.

Har fra foer KT7A hovedkort med stoette for 0 og 1, samt 0+1( tror jeg ).

Lurer da paa om noen har erfaringer med rimelig RAID 5 implementasjon, enten med hardware eller sw-emulering( hvis det gaar da ).

Samme for meg om det blir RAID 5 paa linux eller WinDoze.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du skal vere god viss du klarer å sette opp raid 5 på den innebygde raid kontrolerne i KT7A

raid 5 er kun på scsi og må ha minst 3 disker (det koster ein del) raid 5 er forhaldvis treig det er rasker med ein disk, men det som er bra med det er at det er sikkert har partier oppleg på alle disken så viss ein disk ryker så skal du berre skifte ut den disken mends maksin sår på (hot swape han) og så bygger systeme opp dataene som var på den gamle disken på den nye disken.

brukes vel berre i servere som må ha stor oppe tid og for sikring av data

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-16 19:43, Borf skrev:

raid 5 er kun på scsi og må ha minst 3 disker (det koster ein del)

Selvsagt er det ikke kun for scsi - men det er selvfølgelig en fordel.

Komplett selger f.eks. 5-kanalers Raid for IDE med 0, 1, 0+1, 3, 5, and JBOD. link.

Lenke til kommentar

SCSI er ikke alene om å støtte RAID 5. Jeg kjører selv 6 stk Western Digital 120 GB IDE/ATA-100 disker på en Promise SuperTrax SX6000-kontroller, med full støtte for RAID 5 og hot spare disk.

Den man skal være vár på, er at hastigheten er utrolig mye dårligere enn i en SCSI-basert løsning, faktisk helt elendig på skriving.

Anbefaler deg også å skille mellom boot-diskene og datadiskene, kjør gjerne RAID 1 på boot og RAID 5 på data.

Promise-kontrolleren får du for rundt 4.500-5.000, ta kontakt med Multimediaexpress (www.multimediaexpress.no) for å komme i kontakt med forhandlere av Promise-kontrolleren. For mer info om Promise, se http://www.promise.com.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker for god hjelp folkens, tror jeg skal soeke litt mer paa nettet foer jeg spoer om andre ting.

Litt festlig den engelske setninga paa Komplott.no:

"previously found only in expensive, complex SCSI RAID environments at a far lower price point".

Altsaa, "heng ham ikke vent til jeg kommer".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...