espenfjo Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Jeg vil annbefale deg å velge Linux til server, for det første får du et stabilt, raskt og sikkert system. For det andre kommer du til å lære masse av det, det er jo fint. Å velge Mandrake tror jeg er et godt valg, de har masse grafiske konfigurasjons verktøy som hjelper deg med det meste, så du slipper å knote selv. Det er også veldig mange som bruker Mandrake, så å få hjelp er ikke noe problem. Du har jo f.eks. #linuxhelp.no #alinux.no #mandrake.no og www.mandrake.no www.linuxguiden.no Se spesielt på Linuxguiden.no den er meget fin, inneholder en del artikkler om bruk av Mandrake. Endret 8. oktober 2004 av espenfjo Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Så man mener at en som er vant til å jobbe med Mandrake 10 ikke vil ha noen problemer med å installere og konfigurere Smoothwall? Smoothwall er da ikke vanskelig, hvis man har rotet litt med linux må man da få den opp og gå på ti minutter. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Skal du kun ha mail, web og FTP er ClarkConect glimerende. Alt virker out-of-the-box, og den kan konfigureres i et behagelig web-grensesnitt. Edit: Leif Endret 8. oktober 2004 av muffe Lenke til kommentar
Greven22 Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Smoothwall er vel basert på en utgave av Red Hat Lenke til kommentar
espenfjo Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Smoothwall er vel basert på en utgave av Red Hat ClarckConnect er iallfall bassert på en utagave av RedHat. Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Neineinei Det er mindre forskjeller mellom linuxdistroer enn det er f.eks mellom Win 2000 og Win 98 Kan man en distro, så kan man mere enn nok for å klare en hvilken som helst annen distro. Så du mener at en som har lært seg å jobbe i Mandrake 10 ikke vil ha noen problemer med å installere og konfigurere Slackware? Det korte svaret : helt klart JA. Men det spørs jo helt på hvordan du velger å jobbe. Visst du har satt opp diverse services i Mandrake ved hjelp av å editere .conf filer (CLI), så vil det være 98% likt i Slackware. Men visst du har brukt jalla wizards til å sette opp MySQL, Apache, postfix, etc så er det nok forskellig fra distro til distro. Poenget mitt er at jeg kan gå inn på nesten hvilken som helst distro og sette services siden jeg har lært den lette måten (les : CLI) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Vel... det er ikke så enkelt. F.eks. oppstartsscriptene i Slackware skiller seg ut fra de fleste andre linux-distroene. Samtidig så er det faktisk litt forskjell i f.eks. .conf filer hvor du definerer diverse komponenter. Mens de fleste HOWTO's som følger med drivere sier at man skal gå inn i /etc/modules.conf og legge enheten inn der (insmod *navnet på modulen*), så må man i slackware gå inn i /etc/rc.d/rc.modules og legge til modulen her ved å skrive /sbin/modprobe *navnet på modulen*. Så Slackware skiller seg faktisk en del fra de andre linux-distroene. Pakkesystemet de bruker (tgz) er faktisk det samme som blir brukt i f.eks. FreeBSD. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Det korte svaret : helt klart JA. Men det spørs jo helt på hvordan du velger å jobbe. Visst du har satt opp diverse services i Mandrake ved hjelp av å editere .conf filer (CLI), så vil det være 98% likt i Slackware. Men visst du har brukt jalla wizards til å sette opp MySQL, Apache, postfix, etc så er det nok forskellig fra distro til distro. Poenget mitt er at jeg kan gå inn på nesten hvilken som helst distro og sette services siden jeg har lært den lette måten (les : CLI) Poenget er at de få største distroene nettopp baserer seg på slike "jalla wizards". Og det er de folk lærer seg å bruke. Så blir man plutselig overtalt til å bruke en distro uten wizards, fordi de visstnok er så mye bedre Dermed blir man først stående fast i installasjonen. Den ligner jo ikke forrige versjon man brukte i det hele tatt Så blir det tid for å konfigurere, og man blir stående fast igjen, fordi ingenting er likt forrige gang man gjorde det Når man så skal prøve å installere de nødvendige pakkene for å få satt opp seneste versjon av programvaren man skal bruke, må man plutselig finne ut alt dette selv, eller lære seg et helt nytt installasjonssystem Til slutt er man omsider klar til å begynne, men da har man mest lyst til å Jeg har prøvd ganske mange ulike distroer, og ser også ofte folk som møter nettopp disse frustrasjonene. Heldigvis, for min egen del, valgte jeg å begynne med Slackware som første distro, slik at jeg lærte meg å gjøre ting manuelt fra starten Men nå om dagen begynner de fleste med "jalla wizards", og forskjellen blir for stor mellom de ulike distroene Derfor har jeg endt opp med Windows XP Pro som favoritt på arbeidsstasjoner, og FreeBSD som server OS Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Neineinei Det er mindre forskjeller mellom linuxdistroer enn det er f.eks mellom Win 2000 og Win 98 Kan man en distro, så kan man mere enn nok for å klare en hvilken som helst annen distro. Så du mener at en som har lært seg å jobbe i Mandrake 10 ikke vil ha noen problemer med å installere og konfigurere Slackware? Les posten min over. Ok, kan modifisere meg litt da. Så man mener at en som er vant til å jobbe med Mandrake 10 ikke vil ha noen problemer med å installere og konfigurere Smoothwall? Ikke verre enn en som går fra windows 2000 til windows 98 "vant til å jobbe med" er en spesifikasjon like vag som et evt. svar jeg kunne gitt på ditt spørsmål. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Jeg har prøvd ganske mange ulike distroer, og ser også ofte folk som møter nettopp disse frustrasjonene. Heldigvis, for min egen del, valgte jeg å begynne med Slackware som første distro, slik at jeg lærte meg å gjøre ting manuelt fra starten Men nå om dagen begynner de fleste med "jalla wizards", og forskjellen blir for stor mellom de ulike distroene Det er nettopp det som er Slackware sin store styrke. Det er nok den aller reneste linux-distroen i dag. Man har ingen GUI til å hjelpe seg. Det finnes enkelte verktøy, men de er til gjengjeld svært gode å ha, om de i det hele tatt fins. Jeg hadde heldigvis Slackware som mitt første møte med Linux. I år trengte jeg en god linux-distro som jeg kunne kjøre min hovedmaskin på. Distroen måtte støtte komponentene i maskinen min (se profil). Jeg prøvde Fedora, men det fikk jeg ikke engang installert. Så prøvde jeg å se om jeg kunne laste ned SuSE i iso-filer. Det gikk ikke. Men jeg hadde prøvd Slackware før, så jeg bestemte meg for å prøve det igjen. Installasjonen av Slackware gikk på 10 minutter, og jeg fant også ut at Slackware støttet lydkortet mitt som bare det. På tirsdag fikk jeg endelig inn kjerne 2.6.7, og nå fungerer plutselig TV-kortet mitt. Det eneste jeg trenger nå, er gode skjermkort-drivere til mitt X800 Pro. Doom 3 fungerer nå i Linux, og er det flere spill som følger etter, kommer jeg til å fjerne WinXP fra maskinen helt. Jeg har nå Dual boot med Slackware og WinXP, bruker Slackware mest. Edit: det som ofte kan være litt vanskelig, er at de fleste programmer man skal installere, må kompileres fra kildekoden. Men da får man programmer som er 100% skreddersydd for den maskinvaren man har også. Endret 8. oktober 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
Doffar Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Jeg tenkte jeg skulle lære meg ASP.net med C#... Er det samme om jeg velger win eller linux da? Til web-server altså.. Endret 8. oktober 2004 av Doffar Lenke til kommentar
TEE Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Ikke verre enn en som går fra windows 2000 til windows 98 "vant til å jobbe med" er en spesifikasjon like vag som et evt. svar jeg kunne gitt på ditt spørsmål. Se på svaret mitt over, så ser du litt mer spesifikt hva jeg mener. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 windows har fjernet en rekke konfigurasjonsverktøy fra version 2000 til version XP, for ikke å snakke om hva som er med og hva som ikke er med i serverversjonene. Hvis ikke man ser fordeler for linux overfor windows som større enn problemet at forskjellige distroer har forskjellig utseende konfigurasjonsguier så kan det igrunn være det samme. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Det jeg beskrev er faktisk mer enn nok store problemer for en nybegynner. Dersom man ikke klarer å innse at en nybegynner vil forvirres av alle de ulike måtene å arbeide på, så bør man heller ikke komme råd til nybegynnere. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 serverdrift er ingenting for nybegynnere! Lenke til kommentar
whoi Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Men uansett så trenger man ikke å bruke flere distroer på en gang, og blir dermed ikke forvirra over at et par av de såkalte 350 andre distroene har andre kontrollpanel. Lenke til kommentar
Instict Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 bruk et unix basert os. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 serverdrift er ingenting for nybegynnere! Det kan du mene, men det var nå faktisk snakk om en nybegynner i denne tråden. Og man må faktisk begynne med serverdrift en gang også. Ingen blir født ferdig utlærte, selvom det finnes nok av de som tror de er det. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 ... og personen har flere ganger av meg og andre blitt advart mot dette. du må videre forklare hva du mener med "nybegynner". nybegynner i linux eller nybegynner i serverdrift? jeg ser ingenting iveien for å begynne med en enkel linuxdistro, og sette lære seg denne og sette opp en server med denne. mulig andre distroer har andre måter å gjøre dette på (andre guier), men hvordan skal så dette forvirre vår serverdrifter? og hvordan kan du mene at windows plutselig er bedre pga dette? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Skal man bruke linux skikkelig, og man skal sette opp en server, så er det faktisk lurt å begynne med Slackware. Da lærer man hvordan ting skal gjøres, og den distroen er mye raskere enn f.eks. Fedora. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå