notnA Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Viftestyring!!! Har btw den PAPST vifta... bråker litt, men langt fra hvinete skjermkortvifter. Men som sagt. Det kommer an på øret som hører.... Lenke til kommentar
delling81 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Min papst på 26 var det jeg hørte. Men nå er den langt fra så ille. Men da var også den ikke festet med noe strikk eller gummi, bare rett i veggen på mitt aopen H600b Ned på 7volt er den langt mer behagelig men pc'en støyer fremdeles langt mer enn det er behagelig at den gjør, den står 2 meter unna, og jeg vil sove. Skal derfor lage meg et stille kabinett. Lenke til kommentar
Sir_cruz Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 29 db er ikke mye, ikke sånn at du får øresus Skal du ha noe å gå på så kjøp en Delta vifte, 323m³/time, 59 dB(A) Den bråker endel Men så flytter den jo 323m³ luft i timen.. Edit: Skrivefeil vel -Lasse delta linken din er et Raidmax kabinett :/ og jeg har 1x 120mm delta og 2x80mm deltaer Så husker jeg hadde alle de på full guffe før , hehe det var tider jeg ikke brydde meg om støy Men nå skal allt holde seg under 20db Psu = 14db kabinettvifter 2x 25db (bytte ut snart) boxed p4 vifte veldig støyete men jeg skal støy dempe kabinettet etter vært og da blir det nok mye bedre 29 er en del vis du skal ha det i døre osv. du vill høre det godt Lenke til kommentar
PrayingMantis Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 SilenX my friend, SilenX Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Det anbefales å ikkje ha høgre lydnivå enn 27 db. Edit: leif Endret 30. desember 2004 av zefler Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Vifte på 26 dB kan være lite og mye støy. Du hører nesten ikke viften om dagen med trafikk utenfor, familien bråker, en radio står på et sted. Men sent om kvelden når alle andre sover og alt annet er stilt. Du sitter der og surfer og vil ha en stille stund. Eller du skal sove og PCen står på nedlasting hele natten like ved siden av sengen. Da kan du irritere deg grønn. Det hele er ganske subjektivt. Noe lyder hater du og noen merker du knapt. Og noen er som musikk i dine ører. Lyden av nabobarna, en V8er, to timer med påhengsmotor, en snekke som tøffer ut fjorden, en kald "brus" som jekkes opp... Vannkjøling med stor radiator derimot, er stillere enn et pust i sivet Endret 30. desember 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Klikker man på vifte-kategorien på Microplex.no, finnes det lydopptak av de enkelte viftene de har. Hør heller på dem istedenfor å spørre folk hva de mener 26dB høres ut som. Folk oppfatter ting ganske forskjellig. Hvor høyt volum skal jeg sette på? ca 1000? Edit: Jeg tror opptakene er for å sammenligne vifter med andre vifter. Du får vel en viss oppfattning av hvor høy lyden er når du hører opptakene.. Min volum-bryter står på null nå. Er alle viftene helt lydløse? Det fikk jeg nemlig en oppfatning av. Som jeg sa: "Jeg tror opptakene er for å sammenligne vifter med andre vifter." Herregud, det står på Microplex sine sider at volum må stå på fullt, og du må bruke headsett rett fra PCen. Lenke til kommentar
SpecialUnit69 Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) 26dB er vel ca så høyt: BzZzZzZzZzZzZzZ..... EDIT: teit innlegg...trøtt Endret 30. desember 2004 av SpecialUnit69 Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Herregud, det står på Microplex sine sider at volum må stå på fullt, og du må bruke headsett rett fra PCen. På høyeste volum bråker den første viften (15 db) tre ganger så mye som maskinen min .. Min maskin bråker nok et par hakk mer enn 15 db. Lenke til kommentar
moray Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hvis man skal få noe ut av de lyttetestene er man nødt til å ha noen referanser, spør du meg. F.eks. å vite hovedfrekvensområdet til en 80 mm vifte og en 120mm vifte. Man vil få et visst innblikk i forskjellen på støyen på de respektive viftene, og det er det. Men det vil i mange tilfeller være verdifullt nok. Har selv to stk. 26dB Papst som kjøler en radiator i bunnen av et støydempet kabinett, og jeg vil anslå at ved ca 7V hører jeg de ikke. HD bråker mer, og er den mest støyende komponenten. Har viftene gående på en Fanmate, og kan stille opp turtallet en del fra laveste mulig turtall før de bråker mer enn HD (WD) Godt nyttår! Lenke til kommentar
toretors Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Min papst (120mm) er så godt som lydløs ved 900-1000rpm, dvs. at jeg ikke klarer å skille den ut fra de andre støykildene i kabinettet. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 lydtrykk måles i forhold til en referanse. Referansen er vanligvis normalverdien for nedre hørbare terskel som er 10^-12 W/m^2. Hvis støykilden gir 10^-12 w/m^2 er den altså 0 dB og skal i prinsippet akkurat være hørbar i et støyfritt, ekkofritt rom. lydtrykk er målt i en gitt avstand i et ekkofritt rom. Derfor gir det ikke mening å snakke om dB-verdier som om de var absolutter nå vifter blir installert i kabinetter og forskjellige rom... K. Lenke til kommentar
geiroles Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Mener å huske at for hver fjerde db så blir lyden dobbel så høy, altså er 28 db dobbelt så støyende som 24 db feks....... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 +3db = dobling i lydstyrken (skalaen er ikke lineær) +10db = dobling i lydstyrken subjektivt (øret er ikke lineært) SilenX vifter har betydlig bedre db/cfm tall enn alle andre vifter jeg har sett. Hvis lite støy er viktig for deg burde du kjøpe SilenX vifter. Hvis du søker litt på forumet/nett burde du finne den norske forhandleren. Noe mer enn 20db er ikke stille synes jeg personlig... Lenke til kommentar
Hypie Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Vendur.no forhandler silenx-vifter Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 må si meg enig i ett av innleggene over. Jeg hadde en papst 120mm vifte på vannkjølinga mi. når musikk og tv var på var ikke støyen noe å bry seg om, men derimot når jeg måtte konse litt på programmeringa, eller vill bare ha det stille var støyen for mye. finn vifter som ligger på 20-21 db og ikke mer. Da er maskinen så stille at åpner du døra på soverommet/kontoret vil du lure på om maskinen er på eller ikke. Den 26db papst viften er glimrende til å sette på 7 volt. DA er den stille da. 2 slike på en radiator og du har ypperlig kjøling med minimalt med støy. Temperaturen jeg hadde i min maskin var ikke stor nok til at jeg kjørte min ene vifte på full fres. virka som at radiatoren virka best når luften ikke ble så "pressa" gjennom radiatoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå