Gå til innhold

Den store Rome Total War tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja det er et par factions man ikke kan spille som, unntatt rebels. Kommer ikke på dem i farta, men tenker det er de "beste" factionene, sånn at de ikke skal ha for stort overtak i MP. Men det går an å edite ei text fil så kan man spille som dem også.

kult... :hmm:

 

har netopp utsletta greece... har prøvd de litt, og fannt ut at det er litt kjedelig å så godt som bare ha phalanx(ikke at de er dålige) og hester, dårlige hester.

 

nesten bare en ting å gjøre med greece, det er å fronte med phalanx og flanke ut fienden med kavaleri.

Endret av Imposter
Lenke til kommentar

Jeg er general i Brutii familien. Min slekt har vært i krig i mange generasjoner. Vi gjør det for henne, Roma.

 

Vi har nettopp satt opp en leir for natten. Ute biter kulda, mine soldater er sultne og fryser. 1500 mann har vi igjen. Vi har mistet 2/3 av hæren bare for å komme oss dit vi er nå, et lite stykke unna Sparta. I morgen må vi angripe. Det er snart slutt på maten, forsterkningene ble hindret av uvær...

 

Jeg våkner tidlig, med en god følelse. I dag skal det skje, i dag skal vi angripe Sparta.

 

 

Mine soldater står i posisjon. Jeg kan se dem skjelve, men er usikker på om dette skyldes kulda eller redsel....

 

"Jeg har sett at motstanderne er i flertall. De har 5000 mann, vi er 1500. Men dere er de beste, romerrikets stolthet! I denne kampen vil strategi og mot være avgjørende. Dere fryser. Sloss dere varme. Ta over Sparta. Gjør det for henne, gjør det for verdens hovedstad, gjør det for Roma."

 

Jeg har sett at motstanderne har sine bueskyttere på toppen av murene.

Jeg sender inn infanteriet i håp om å lure fiendens bueskyttere til å bruke opp sin ammunisjon. De begynner å skyte, mitt infanteri stiller seg tett intill hverandre og beskytter hverandre med sine skjold.

Det funket. Alle de 400 bueskytterne som fienden har er uten ammunisjon. De er sårbare oppe på murene, så jeg beordrer mine menn til å komme seg opp på murene. Vi har ingen store krigsmaskiner, så her må stiger tas i bruk.

 

Deres bueskyttere er en lett match for mitt infanteri. Omsider har jeg omplassert hele min tropp og vi står på fiendens murer. Jeg beordrer mine bueskyttere til å skyte vilt på alt av fiender. Det er kaos inne i byen. Mitt infanteri gjør en god jobb med å beskytte bueskytternes flanker på murerne.

 

Utenfor murene står jeg sammen med vår kavaleri-tropp. Jeg kan høre brøl idet motstanderne får ordre om å gjenerobre murene. Nå er mine 300 bueskyttere, 200 spydmenn og 700 infanterister i stor fare. Alene mot 4600 mann.

 

Jeg beordrer raskt mine menn på murene til å prøve å få opp byens dører, de lykkes. Idet motstandernes infanteri er på tur mot trappene for å komme seg opp på murene, stormer mitt kavaleri inn i byen. Det er et blodbad. Hestene tråkker ned hundrevis av menn, og mine ryttere svinger sine sverd, nesten i takt med hestenes hover som treffer bakken. Jeg beordrer dem til å ri videre, jeg vil splitte fiendens tropp.

 

Vi lykkes. Fiendens kavaleri oppdager oss for sent, men er på tur imot oss. Mine ryttere snur raskt, og rir atter en gang igjennom fiendens infanteri. Jeg beordrer at fiendens kavaleri skal spiddes, og nesten momentant svever et par hundre spyd igjennom luften.

 

En av mennene på hesteryggen, blir truffet av et spyd. Han går rett i bakken. Fienden innser at de har mistet sin konge. Panikken i deres tropper begynner å spre seg. Men, de har fortsatt 1500 mann, vi har rundt 1200. Mine bueskyttere er i ferd med å bruke sine siste piler, og vi har ikke flere spyd.

 

Jeg sender alle mine menn i angrep. Kavaleriet rir atter en gang igjennom fiendens tropper, vi omringer dem. Fienden har panikk. Noen er sluttet å sloss i fordel for å komme seg ut av knipa, men forgjeves. Det gjør bare saken enklere for mine menn.

 

Stillheten inntar byen. Fiendens menn er døde. Sparta inngår nå i det romerske riket.

Lenke til kommentar

Trenger en strategi som hjelper mot spearmen, driver og slåss mot germania og de har en hær basert nesten utelukkende på folk med lange spyd, mens jeg har masse kavaleri.

 

Det jeg har funnet ut er:

 

Første slag: Charge et kavaleri inn i en spydmur, så dør det. :cry:

 

Andre slag: Når spydfolk løper, kan du trampe de ned, like lett som annet infanteri. Problemet her er at du trenger andre styrker til å jage de på flukt med først :hmm:

 

Lurer dessuten på om døtrene kan gifte seg på nytt, dersom mannen dør. I min campaign mistet en datter husbonden i en alder av 16, jeg synes hun snart kan slutte og sørge og finne seg en ny mann (hun er 24).

 

Og ja, RTW er det beste strategispillet jeg har spilt på år og dag. :thumbup:

Endret av Munch
Lenke til kommentar

hvilken faction er du?

 

er du så heldig at du har elefanter er det veldig fine å bruke på det meste.

 

har jeg elefanter sender jeg dem rett inn i findens hær, det blir det forvira og sender alle de har på dem, de omringer elefantene, og alle spydene peker inn over mot elefantene, da sender man de mest hevy kavaleriet man har, og når de har gjort mye skade sender man de hjem, før pikemennene får omgrupert seg, og så fort hestene er borte sender du in infanteriet som du sakte med sikkert har sent nærmere og nærmere finden. gjør man dette riktig skal man aldrig miste mer en 10% av hæren din, mens finden skal være opp om 100%

Lenke til kommentar

Måten jeg tar spydfolk, er å sende vanlig fot grunts inn i kamp med dem først, og sende ryttere rundt som tar dem i ryggen.

Sånn generelt går alle mine taktikker ut på først å bruke avstandsvåpen, så fotgrunts inn i nærkamp, og hestene rundt så de kommer fra siden eller bakfra. Det fungerer stort sett bra.

Når jeg angriper byer passer jeg på å sende spydfolkene helt opp til muren så de kan bombandere de på andre siden med spyd. Buefolkene må stå litt lenger unna så de får skutt

Lenke til kommentar

for å ta en hær med bare phalanx formasjoner, når man selv bruker kavaleri, må du nok prøve å ta ut ditt lette kavaleri, deretter ri de langs fiendens formasjoner. for å forhåpentligvis bryte opp fiendens formasjoner så de jager ditt lette kavaleri.

 

hvis dette går er saken nesten biff. ri det du måtte ha igjen av hester inn i ryggen på forfølgerne, det vil nok ta de.

 

siden helt sikkert ikke alle formasjonene vil følge ditt kavaleri, tar du nå det du har igjen av hseter å omringer de så godt du kan, flanker ut phalanxene, og angriper fra sidene, mens spydene peker vekk fra angriperne.

 

hvis du klarer å time dette riktig, vil nok felttoget gå greit nok, men frøv å få opp litt infanteri til å heade phalanxene.

 

det beste (synes jeg) er bare å fronte med infanteri, deretter å flanke ut med kavaleri.

 

(dette er i hvertfall noe som virker for meg)

 

lykke til :thumbup:

 

Edit:

har sittet å ''forsket'' litt på alternative måter å knuse hester med annet infanteri enn phalax formasjon.

 

etter mine forsøk kan jeg konkludere med at den beste(som jeg kom fram til) er å bruke testodle(!) eller skilpaddeformasjon. dette funket best i slag der det er nesten utelukkende hester mot 'skilpadder'.

 

det neste er å bruke infanteri uten testodle, men med spyd. sett spyd på autocast, men skru det av etter et kast, da rekker de å komme i forsvar posisjon igjen med skjoldene sine opp... når en skur med spyd har truffet hesteformasjonen fikk dette en effekt som gjorde hestene sine formasjoner ustabile, og infanteriet får en enklere jobb med å hakke de opp. hvis du bruker denne taktiken kan det være best å ha dobble linjer sjå du får kastet litt med spyd.

Endret av Imposter
Lenke til kommentar

Slag mot romerne som Macedon, drepte dem til siste mann...

 

År 248 BC, Scipii invaderer den greske halvøya og tar Appolonia(?) før de marsjerer videre mot Macedonia. Jeg blir nødt til å stoppe dem og sender en av mine generaler med rundt 350 tropper til den trange dalen de må igjennom og venter til neste turn for at romerne skal bli angripere. Romerne er 600 men deres hær er mest bygd opp av principes og velites, plus litt cav.

 

Jeg gjemmer to grupper light lancers i skogen rett ved hæren min, slik at de kan falle fienden i ryggen når de står og prøver å hakke seg igjennom phalanxene mine. To grupper Macedon cavalry er klar synlig på den andre flanken min.

Likevel, romerne utfører en typisk canae feil, de sender alt de har mot phalanxene mine, jeg sender ut thracian mercenaries til å forhindre dem å flanke phalanxene, samtidig som jeg faller dem i ryggen og sidene med kavaleri. Deretter bestemmer jeg meg for å drepe dem til siste mann ettersom de er omringet. Enkelte overlever omringen og flykter i små grupper men dem tar generalene seg av. Det var en slakt...

Lenke til kommentar
Første slag: Charge et kavaleri inn i en spydmur, så dør det.

 

Har du ikke sett Braveheart? :p

 

Imposter, romerne har ikke phalanx så vidt jeg vet, men triarii funker helt fint :)

det har jeg vel heller ikke skrevet har jeg??

 

uannsett så vet jeg det, og triariai funker supert(enig)

 

men han som spute om hvordan drepe phalanx(sånn tolket jeg det) med hester.

Lenke til kommentar

Virker som jeg spiller dette spillet på en litt annen måte enn mange andre her...

 

Nesten alle innlegg jeg har lest om dette spillet på gamer.no forumet er kun fokusert på selve slaget, altså 3d sekvensen med slåssing og greier. For min del er dette mersom en pause fra den virkelige krigen som etter min mening utspiller seg nesten fullt og helt på det strategiske kartet. Det var vel Sun Tzu som sa noe slikt som at slaget alltid er avgjort lenge før slåssingen begynner. Ettersom ingen har kranglet på det utsagnet de siste 2000 år så tenkte jeg at fyren hadde sikkert et poeng.

 

Oppskriften på suksess er penger, logistikk, informasjon og bra generaler. Sørg for å tjen mer penger enn motstanderen. Bygg roads, markets, ports etc fort som F. Militærbygninger er ikke så viktige å ha overalt, bare i dine flotteste byer. Informasjon om fienden er alfa omega. Diplomater bør fikse trade agreements med alle andre nasjoner. Pengene ruller snart inn! Bruk spies til å finne ut hvilke enheter motstanderen har og design din styrke utfra hva du møter. Assasins er også kule greier. Ikke dumt å snikmorde fiendens 5 stjerners general runden før slaget hehe ;). Og for all del bygg flåter! Se hvor mye spenn en port gir i trade så skjønner du fort at det er veldig smart å blokkere fiendens ports. AIen er litt teit på det området så han gjør det sjelden mot deg og er heller ikke spesielt flink å bryte blockader selv. Er nesten en exploit å gjøre det mot stakkarene.

 

Når dette er i boks går slagene som fot i hose. Du er rikest, har best enheter og kommer kjapt dit du vil. Dermed trenger du ikke bruke noe særlig på upkeep og stakkaren du spiller mot vet aldri helt når eller hvor du kan finne på å slå til. Spillet opererer med en slags papir saks stein regel. Det er viktig å vite hvilke enheter som slår hvilke andre enheter og hvordan. Frontalangrep med kavaleri mot phalanx er selvmord. Flankeangrep eller å ta dem bakfra er derimot helt uslåelig. Vit også at så sant det er mulig så bør du forsvare deg, selv når du angriper. Hvordan får man til det? Vel når du skal ta en by i en siege stopper hele den byen opp. Får du fullført sieget overgir den seg. Du vil derfor ofte (altså praktisk talt hver gang) merke at runden før surrender prøver forsvarerne et desp motangrep. De må jo, hvis ikke faller byen. Da kan du sitte og le når nissene må storme ut den trange porten mens du hamrer løs med infanteri, kavaleri, artilleri, spyd, griser, piler, stein, you name it, fra 3 kanter samtidig. Rout rout rout sier jeg bare. Det er sjelden jeg gidder et assault på en by, og det gadd sjelden romerne også. De satt heller utenfor og grilla pølser i teltene mens de venta på at idiotene innenfor murene skulle finne på noe stupid.

 

I de situasjoner der du må angripe eller blir angrepet i felt er flankeangrep = stor seier. Du kan ha noe så sinnsykt dårlige odds imot deg og allikevel går ting bra. Bare vent på at tullingen gjør noe feil. Den vanligste er at han stormer rett på og åpner seg for inntregning bakfra så og si. Får du til en sandwich så er det rout rout igjen. La dem løpe, gå på neste tropp. Får du routet et par enheter har AIen vanligvis mistet helt kontrollen og generalen er typisk i fremste linje og er opptatt med å drite seg ut. Sett inn så mye du kan avse på å få knertet han. Noen ganger kan det være verdt et lite suicideangrep for vanligvis er det ikke mye futt igjen i fi etter at generalen bikker. Når så fienden løper over alle hauer så forfølg dem og drep dem til siste mann, alltid! Faktisk burde det vært en sånn "Never ask this question again" rute å hake av når det kommer continue eller end battle. Tar du dem ikke når du har sjangsen må du jo bare slåss med de samme folka i morgen.

 

Osv osv, dere skjønner tegningen.

 

Lykke til! Roma Victor! :w00t:

Lenke til kommentar

bra kjetilkb!

 

finner igjen mye av min taktikk på campanjekartet i det du skriver, men har ikke skrevet om det her.

 

det er jo nesten hele slaget, som du påpeker som blir avgjordt før slaget i det hele tatt finner sted.

et viktig element du ikke har tatt med i din strategi er Flaks(utrolig viktig(!))

Lenke til kommentar

Litt på kanten med topic kanskje ?

men har ett problem i RTW, flere av mine generaler, har fått pest (plague). Og tusentall av innbyggere dauer!!! Og det går ikke bort, hvordan får man smitten til å gå bort? føler at å bare sende dem inn i ett håpløst slag, bare for å fjern dem, er dårlig tac. :roll:

 

noen tips?? takker

Lenke til kommentar
Litt på kanten med topic kanskje ?

men har ett problem i RTW, flere av mine generaler, har fått pest (plague). Og tusentall av innbyggere dauer!!! Og det går ikke bort, hvordan får man smitten til å gå bort? føler at å bare sende dem inn i ett håpløst slag, bare for å fjern dem, er dårlig tac.  :roll:

 

noen tips??  takker

har skjedd med en av mine(beste generaler), og det første jeg gjorde var å isolere han...dvs. sette han alene på en øde øy :p

 

men jeg vet ikke hvordan man fjerner pest

Endret av Imposter
Lenke til kommentar

strategien min som brutii (mest mot macediona) er å ha 2-3 mercenery hoplites som front og prinscip og hastatii som er vinklet bort fra de sånn her /-\ bare med - lenger opp og med cav. på sidene :yes:

 

offtopic: hvor lenge lever folk? har en über general på 54 med 10 stjerner og masse annet på og da lurer jeg på hvor lenge de lever...

Lenke til kommentar

Leste om en som hadde en 110 år gammel general som hadde pest de 40 siste åra av livet sitt :yes:

 

For tida sliter jeg noe elendig, såpass at jeg ikke gidder å spille lenger. Saken er den at Senatet ble sjalu på meg, etter jeg hadde skaffet med 37 provinser eller noe sånt, og krevde at faction leader'n min skulle ta selvmord. Greit nok tenkte jeg, og gjorde som jeg ble befalt. 2 runder senere så fikk jeg det samme kravet igjen, så denne gangen takket jeg nei, og jeg ble outlaw. Jeg satte den beste hæren min i båter (de var i spania akkurat da) og begynte å seile mot rom. Men neida, seff har romerne 1000 flåter rundt om i havet der, så på min siste save game har jeg 3 båter igjen av den tidligere fulle flåten min (etter 1 turn i havet), og neste turn er jeg redd jeg mister det som måtte være igjen, sammens med hæren min.

Samtidig har de mest profitt-rike byene mine som var i tidligere Thaclia blit kraftig rebellske, pluss at et par Brutii generaler står og lumsker utafor by-veggene.

Huff, dette blir slit å rydde opp i..

Endret av Roy E
Lenke til kommentar
men har ett problem i RTW, flere av mine generaler, har fått pest (plague). Og tusentall av innbyggere dauer!!! Og det går ikke bort, hvordan får man smitten til å gå bort? føler at å bare sende dem inn i ett håpløst slag, bare for å fjern dem, er dårlig tac. 

 

La dem værra i byen med pest, flytter du pesttroppene til en by eller army uten pest så er det stor sjangs for at de får pest og.

 

Bare få byen med pest til å stå stille, ikke flytt på noen, så går det vekk til slutt.

 

En pest er ikke alltid en dum ting, hvis det er for mange folk i byen din så er det ikkeno som funker like bra som en god gammaldags pest.

 

Hvis du har en spion inni pestbyen din, så kan det værra en ide å sende han tell en fiendtlig by... hvis han er smitta så er det stor sjangs for at fiende byen får pest og.

 

Ble forresten Emperator idag :D Mot slutten ble det en del slag hvor jeg drepte over 2000 på bekostning av 100-200 av mine.

 

Har forresten mekka helt om på strategien min med romerske tropper. Nå marserer jeg i 2 organiserte linjer istedenfor en lang en, det gjør at jeg kan bruke den andre linja hvor de trengs mest. Funker perfekt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...