Gå til innhold

Den store Rome Total War tråden


Anbefalte innlegg

Men synes A.I.en kan være rett og slett dum. Tenker da mest på slagfeltet. F.eks. når en angriper byer så står de bare å venter, archerene mine pepprer de med 1000vis piler. Og de bare står der å tar imot. Trenger jo ikke noe mer enn archers når en angriper byer. Kommer det flere spill i denne serien så burde A.I.en få en god oppgradering.

 

Trenger ikke å værra et nytt spell for å få bedre AI. I både STW og MTW så var det AI problemer, men på begge ble det meste mekka med patch. TIng som selvmords generaler og sånn.

 

Men det er grenser for hvor flink AI'en kan bli før den sluker all CPU, så den kommer alderi tell å værra smartere en oss.

 

Men de mest basic problemene blir nok mekka i neste patch.

Ångående dette med at AI-en er dum må jeg si meg uenig i denne sammenheng, før i tiden fikk de beskjed om å stå på sin post hvis ikke lederene sa noe annet.

Noe de sjelden egentlig gjorde under slik skuddveksling. Dessuten visste de at å gå ut av festningen ville gjøre dem "svakere" For det kunne jo godt hende at de bl.a kunne bli tatt i bakhold. Du har kanskje sett diverse filmer og som du vil legge merke til vil du se at de bare står der og nærmest venter på at den "flyvende" steinen fra katapulten skal treffe dem( :dontgetit: ). Lederen har jo ikke sagt at de skal flytte seg...(!!)

Dessuten angriperne før i tiden tok ikke en hel hær av bueskyttere og lot dem plaffe løs heller. Dette var jo regelrett selvmord.

 

Ikke det at dette nødvendigis er så godt forklart, men hvis du tenker deg litt om vil du skjønne at AIen ikke nødvendigvis er dum selv om det kan virke sånn.

 

Men det kan jo godt hende at jeg er helt bak mål og.... ;) ( :blush: )

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ångående dette med at AI-en er dum må jeg si meg uenig i denne sammenheng, før i tiden fikk de beskjed om å stå på sin post hvis ikke lederene sa noe annet.

Noe de sjelden egentlig gjorde under slik skuddveksling. Dessuten visste de at å gå ut av festningen ville gjøre dem "svakere" For det kunne jo godt hende at de bl.a kunne bli tatt i bakhold. Du har kanskje sett diverse filmer og som du vil legge merke til vil du se at de bare står der og nærmest venter på at den "flyvende" steinen fra katapulten skal treffe dem(  ). Lederen har jo ikke sagt at de skal flytte seg...(!!)

Dessuten angriperne før i tiden tok ikke en hel hær av bueskyttere og lot dem plaffe løs heller. Dette var jo regelrett selvmord.

 

Ikke det at dette nødvendigis er så godt forklart, men hvis du tenker deg litt om vil du skjønne at AIen ikke nødvendigvis er dum selv om det kan virke sånn.

 

Men å stå stille i town square mens våre karer skyter alle pilene sine på dem?

Trur ikke folk var så dumme før i tia. Tviler på at alle generalene angrep først og garanterte døden sin heller.

Cæsar fighta i fronten, men bare når han så at menna hans var i fare, han løp ikke i tuppen av armyen sin.... da er man dæu uansett.

 

At AI'en er dum bevises med at jeg og mange andre har hatt mange slag mot elite hærer som er større... men fortsatt vinner man med 2000 kills og 100 tap.

Men detta problemet mener jeg er fiksa i realism mod.

 

Det rare er jo at sånt ikke gikk an i MTW... fienden var ikkeno smartere.... men de var vanskeligere å krige mot fordet. Det meste tyder på at CA jobba under press, de rakk sikkert ikke å mekke alt, så de tar det sikkert med patchen istedenfor.

Lenke til kommentar

AI-en til "Reinforcements" Virker dårligere en motstandernes da, Ihvertfall mine motstandere pleier å unngå phalanx formasjoner og prøver ofte å flanke meg, holder generalen unna. Mens da min aller beste general kom som reinforcement under et angrep løp han først (ca. 1800 tropper med seg ;) ) inn i tre tropper med spydmenn. Noen sa selvmord?

 

Men det er enklere å spille med roman factions, begynte nå på Hard/Hard som Seluceid? faction (Kjempemorro med introen der de snakket om Alexander the great, og at en ny Alexander ville bli det som trengs for å gjøre de store igjen, ja, jeg heter Aleksander ;) ), og jeg allierte meg med to factioner i nærheten av meg, Greece og parthia....SÅ ble jeg angrepet av egypt, armenia og en faction til, da bestemte de seg for......jo....<betrayal> Alle byene under siege, faen å vansklig, Men derimot var det litt gøy når 3500 egyptere, peasants, spearmen, archers, chariots. En phalanx formasjon i en gate i byen min, de drepte ca. 1000 mann alene, SLAKT.....Endte med at 1500 tropper kjempet om å komme seg ut av byporten for å rømme :D Mista mye selv da, Militia phalanx/spearmen har ikke akkurat god moral.

 

Men som nevnt tidligere her, altfor lett å få penger, lå på gjennomsnittlig 50-60k med 4-5 byer, low tax på alle, litt idiotisk men det som reddet meg, løp rundt og briba for fullt ;)

 

Ble protactorate? hos egypt da jeg var under mye angrep, er jo ikke noe annet en en allianse egentlig det der, kan brytes når som helst, men når du krever at du skal bli protactorate for andre sier de jo "Vi vil aldri bli slavene deres, uansett hvordan dere pynter på det" Diplomacy er ikke helt på topp hos ai, Spilte på medium som Julii, kjempa mot en faction som etter mye juling fra meg hadde bare en liten by igjen, derimot hadde jeg 40 områder, "Cease fire?" "No, we wont stop the fighting yet" Så utrolig logisk.

 

Hadde 30 factions som Julii da jeg nektet å suicide Faction leaderen min, hadde det ikke vært for pengene jeg fikk for å ta byer, altså kverke de, hadde jeg aldri overlevd, briba rundt 20k soldater fra brutii, var veldig outnumbered før jeg begynte med diplomatene mine. Penger styrer alt i spillet, skulle ikke vært så lett å bribe, på medium fikk jeg ca. 1500 tropper fra en motstander for 5000 og når jeg da har 50k+++ blir det litt for lett.......

 

Edit: (Stuff)

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Jeg mener jo ikke at de som fighta før var dumme, det mener jeg så absolutt ikke, men enkelte ganger kan det være nyttig å tenke litt realistisk når man spiller,(vet det høres rart ut :roll: ) tenke litt mer på historien bak spillet og lenger tilbake (har jeg havna litt langt ut på jordet nå eller??) Men selvfølgelig glem for all del ikke at det er et spill, det er ikke det jeg mener. Men man må huske på det at angriperne sto jo ikke stille en time eller to for å skyte litt på de. Dessuten ville dette gi forsvarerne god tid til at forsterkninger kunne komme eller at de kunne pønske ut en genial plan. Dessuten man må huske på at de fins grenser for hva spillprodusentene kan putte inn i "hodene" til disse folka og da...

 

EDIT: Fler flotte historier?

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
I begynnelsen når man sloss mot gallerne så trenger man ikke noe annet enn hester...:p

Har bare hester i hæren min, for gallerne sender bare dumme infanteri som jeg meier t helvette me mine hester...:p

Har bare de billigste hestene også...holder på å oppgradere en del nå...bygger kraftigere units i de større byene...=)

Regner med du spiller på medium eller lettere da. På litt vanskeligere, blir man voldtatt HARDT av heavy cavalryet til galler-generalene. De pløyer lett ned to light cav-grupper om man ikke spiller litt taktisk, samtidig som de fleste archer-piler og spyd preller av på dem. Eneste som funker skikkelig er andre heavy cavs + triarii.

Lenke til kommentar
når man har kommet seg landt som romer, lønner det seg bare å lage Urban cohorts.

 

 

jeg har må 3 byer i nord italia, som er full oppgradert, og de bruker jeg til å spytte ut Urban cohotrs, Pretorian Cavalery, og ongers.

 

det er alt man trenger, i byene har jeg også 2-4 units med axilia Atchers

 

De er best ja... men hvor er morroa?

 

Me prøver å holde meg tell realistiske hærer.. rundt 50-70% legionærer.

Blir så kjedelig med bare en masse elite folk..

 

Det er det jeg liker med Realism mod, den har mekka sånn at man bare kan lage praetorians og urban cohorts i byene man begynner med, pluss at byene vokser mye saktere... det er nå 190BC.. og reformene har enna ikke kommet..

Lenke til kommentar
Regner med du spiller på medium eller lettere da. På litt vanskeligere, blir man voldtatt HARDT av heavy cavalryet til galler-generalene. De pløyer lett ned to light cav-grupper om man ikke spiller litt taktisk, samtidig som de fleste archer-piler og spyd preller av på dem. Eneste som funker skikkelig er andre heavy cavs + triarii.

 

 

Spiller på medium jah... :blush:

 

Ert ikke så go...hper det blir vanskeligere etterhvert i spille...for hvis det er slik hele tiden blir det veldig kjedelig i lengden...

Lenke til kommentar
I begynnelsen når man sloss mot gallerne så trenger man ikke noe annet enn hester...:p

Har bare hester i hæren min, for gallerne sender bare dumme infanteri som jeg meier t helvette me mine hester...:p

Har bare de billigste hestene også...

Denne geniale planen holdt helt til germania. der har de hærer med 90% spydmenn. Hestearmeene dine kommer til å bli slaktet, dersom du ikke har annet. Been there, done that! :blush:

Endret av Munch
Lenke til kommentar
Regner med du spiller på medium eller lettere da. På litt vanskeligere, blir man voldtatt HARDT av heavy cavalryet til galler-generalene. De pløyer lett ned to light cav-grupper om man ikke spiller litt taktisk, samtidig som de fleste archer-piler og spyd preller av på dem. Eneste som funker skikkelig er andre heavy cavs + triarii.

 

 

Spiller på medium jah... :blush:

 

Ert ikke så go...hper det blir vanskeligere etterhvert i spille...for hvis det er slik hele tiden blir det veldig kjedelig i lengden...

Blir nok vanskeligere ja. Romerne er vel egentlig blant de lettere faksjonene å spille å. Driver på very hard med parthia nå. Får grundig svi får feil man gjør. Har bare dårlige infantry og spearmen unit men litt mer utvalg av cavalry (mye horse archere etc) + caraprahtere?? :D . Blir ny måte å spille på med annen taktikk.

Lenke til kommentar
I begynnelsen når man sloss mot gallerne så trenger man ikke noe annet enn hester...:p

Har bare hester i hæren min, for gallerne sender bare dumme infanteri som jeg meier t helvette me mine hester...:p

Har bare de billigste hestene også...

Denne geniale planen holdt helt til germania. der har de hærer med 90% spydmenn. Hestearmeene dine kommer til å bli slaktet, dersom du ikke har annet. Been there, done that! :blush:

Hester gruser spydfolk fullstendig! Charge dem fra to-tre sider samtidig, så router alt annet enn spartan hoplites på sekundet. Jeg hadde tatt alt i nord, vest, nordvest og det meste i nordøst, kun med hester og litt archere, og dro ned til Hellas. Der møtte jeg de greske byenes største hær, med bare spydfolk. Jeg hadde ikke en full hær, hadde vel 4 archers og 10 grupper legionary cavalry. Jeg knuste dem ved å charge fra flere sider om gangen. Så jo, kavaleri kan fint brukes til å ta spydfolk! :thumbup:

Lenke til kommentar
I begynnelsen når man sloss mot gallerne så trenger man ikke noe annet enn hester...:p

Har bare hester i hæren min, for gallerne sender bare dumme infanteri som jeg meier t helvette me mine hester...:p

Har bare de billigste hestene også...

Denne geniale planen holdt helt til germania. der har de hærer med 90% spydmenn. Hestearmeene dine kommer til å bli slaktet, dersom du ikke har annet. Been there, done that! :blush:

Hester gruser spydfolk fullstendig! Charge dem fra to-tre sider samtidig, så router alt annet enn spartan hoplites på sekundet. Jeg hadde tatt alt i nord, vest, nordvest og det meste i nordøst, kun med hester og litt archere, og dro ned til Hellas. Der møtte jeg de greske byenes største hær, med bare spydfolk. Jeg hadde ikke en full hær, hadde vel 4 archers og 10 grupper legionary cavalry. Jeg knuste dem ved å charge fra flere sider om gangen. Så jo, kavaleri kan fint brukes til å ta spydfolk! :thumbup:

Så sant.

 

Triarii ovegir seg med en gang du har stormet dem fra siden.

Men hva betyr nå en retreat? Det betyr simpelthen at jeg får løpe ned fienden, mens de lar meg gjøre det! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...