Gå til innhold

Den store Rome Total War tråden


Anbefalte innlegg

Fienden tenker nok lengre enn mange tror med tanke på allianser og vennskap med de sterke.

 

Jeg var i aktiv krigføring med både britannia, spania og en siste gallisk region i europa, samtidig som jeg holdt fred med tyskerne, med få eller ingen offensive styrker i nærheten av fronten mot tyskland. Tyskerne holdt seg unna meg, jeg så knapt en tysk troppebevegelse i området i det hele tatt under freden. Samtidig som jeg jobbet meg vestover og nordover, jobbet de seg lengre og lengre østover, uten at jeg merket det.

 

Så før jeg visste ordet av det, etter at jeg hadde tatt britannia og gallerne, med to spanske regioner igjen, kom det to fullstappede tyske hærer inn i området mitt, tok to byer på to turns, tydeligvis fullstendig klare over at jeg ikke hadde tropper i området. Dette etter at de hadde hatt fred med meg i flere tiår, samtidig som de hadde bygd seg store med økonomi og flere regioner i øst, og holdt seg under min radar.

 

Jeg tok selvsagt igjen, flyttet noen "reservehærer" opp fra balkan-området, samtidig som jeg flyttet noen rester av en tidligere storhær inn fra de britiske øyer, slo tilbake tyskerne, tok de to byene og to til fra dem, før vi erklærte fred igjen. Jeg lærte av dette at man ikke bør la en sovende fiende få være så lett i fred.. :)

Dette hørtes litt vel tilfeldig ut, for meg.

Dessuten var grunnen til at de hadde suksess på flere steder, mye på grunn av dine feil på enkelte punkter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg hadde fred med germania lenge, jeg tok bare over de galiske byene, og lot germania være i fred, de viste de ikke ville vinne en krig med meg, og de hadde ikke noe grunn til å angripe meg siden jeg tok meg av findene dems, pluss at de var opptatt med brittania, og dacie folka.

 

men når jeg så at brutii drev å angrep dem, måtte jeg også gjøre det, siden jeg ikke ville at de skulle ta over for mange provinser, samme måtte jeg kjøre i hellas, brutii hadde dreved å slås med mecedonia og hellas, men jeg drev i galler land, men jeg ville ikke at de skulle få alle byene i hellas, så jeg sente 2 hærer dit og tokk over Sparta og corinth. gruer meg til jeg må krige med brutii, de har mange store byen i hellas område, og jeg tror de begynner å få ganske bra tropper der

Lenke til kommentar
jeg hadde fred med germania lenge, jeg tok bare over de galiske byene, og lot germania være i fred, de viste de ikke ville vinne en krig med meg, og de hadde ikke noe grunn til å angripe meg siden jeg tok meg av findene dems, pluss at de var opptatt med brittania, og dacie folka.

 

men når jeg så at brutii drev å angrep dem, måtte jeg også gjøre det, siden jeg ikke ville at de skulle ta over for mange provinser, samme måtte jeg kjøre i hellas, brutii hadde dreved å slås med mecedonia og hellas, men jeg drev i galler land, men jeg ville ikke at de skulle få alle byene i hellas, så jeg sente 2 hærer dit og tokk over Sparta og corinth. gruer meg til jeg må krige med brutii, de har mange store byen i hellas område, og jeg tror de begynner å få ganske bra tropper der

Bare kjør på for å få deg 50 regioner, og så angriper du Roma.. Da blir det ikke krig, siden du vinner spillet.

Lenke til kommentar
Faktisk... så det nok dummheten hans.. på en måte. De tenker ikke 2 ganger før de bryter en allianse heller, det er som om de ikke bryr seg om diplomacy...

 

AI'en kan ikke stoles på, utenatt hvis de er veldig svake...

Altså jeg merker ikke mye til dumhet. Tror ære, den gang som nå, var et ord man brukte i taler...

Lenke til kommentar
Altså jeg merker ikke mye til dumhet. Tror ære, den gang som nå, var et ord man brukte i taler...

 

Så sant så sant...

 

Men de er ikke spess smarte hvis de går i krig med noen som er 3 ganger mektigere.. Så gir de alderi opp heller selvom man ber om ceasefire når de har 3 byer igjen..

 

Det var det samma problemet i Shogun: Total War, og de fleste veit hva japser synes om ære.. Allianser er for det meste ubrukelige.

 

Forresten en ting jeg synes at jeg bør nevne som er litt rart;

 

Hvis du vil ha en ceasefire eller protectorate med noen som er svake og fortsatt nekter, så kan du alltids prøve å save og restarte gamet, for å så prøva det samme igjen.

 

For en eller annen rar grunn så er AI'en mye lettere å overtale i første runde etter load..

Lenke til kommentar

Vant for 3dje gang nå, andre gang på Hard. Spilte som brutii. Min nye Brutii taktikk er ganske bra, få deg spion, en Assasin, en stor nok hær til å ta roma, en diplomat og ca. 10.000 gold. Sett spionen inn i roma og bruk Assasinen til å herpe alle velferds bygninger. Så blir det opprør, da venter du sånn ca. 5 runder og angriper byen. Spionen åpner porten lett hvis du har trainet han på forhånd. Så når du har tatt byen bygg opp igjen velferds byggningene og muren og forsvar deg noen runder så går det meste tilbake til det normale. Uten snatet, men merk at de andre romerske familene går til krig, men hvis du gjør dette tidlig nok er de for små til å true en så stor by som roma. Hvis noe blir sendt mot deg, bruker du Dimplomaten til å "bribe" de. Selvom jeg var i krig med de andre romerske familiene resten av spillet angrep de meg aldri, så de var enkle mål senere i spillet.

 

Min takktik for å stoppe senatet tidlig.

Lenke til kommentar

Hvordan bygge opp en stor hær?

Hva er det billigste og lureste og raskeste måten å bygge opp en god stor hær? ... :D

 

Spiller med Roma/Rød

Noen som har en god taktikk? Er det lurest å ta over gallerne, spania, germania,britania? eller kansje seile ned å knuse carthage og grekerne? kansje Egyp, før de blir mega mektig`? :D

 

Noen tips???? :hmm:

Lenke til kommentar
når man er Julii(rød) er det letest å ta gallerne. så brittene, og så kan man ta grermania eller spania

Alright! - På den første gamen min så tok jeg gallarne først så spanjolene. På vei opp til britene og germanerne ... Men byene deres er jo så dårlig/liten tar jo lang tid å få de til å bli en ok romersk by.

 

Senate ber om selvmord nå! jeg ba dem ryke og reise og nå kommer de for å banke meg

Noen tips hvordan jeg kan banke de andre romerne? :hmm:

Lenke til kommentar
Alright! - På den første gamen min så tok jeg gallarne først så spanjolene. På vei opp til britene og germanerne ... Men byene deres er jo så dårlig/liten tar jo lang tid å få de til å bli en ok romersk by.

 

Senate ber om selvmord nå! jeg ba dem ryke og reise og nå kommer de for å banke meg

Noen tips hvordan jeg kan banke de andre romerne? :hmm:

Det greieste hvis du har mye penger er å bribe en del av dem. Var det som redda meg i hvertfall, da dem kom med fryktelig store hærer. Var ikke så dyrt heller. Kan ha med at jeg hadde god støtte hos folket.

Lenke til kommentar

spiller på very hard med brutii nå, må si at det var overraskende enkelt. Det som gjør dette er at jeg har en helt syk økonomi, tjener ca 40k i året. Og da har jeg taxrate på low/grow i alle byene!

 

Da jeg tok over hellas og trada med naboene, begynte pengene å strømme inn! Virker som ports er litt overskalerte. Nå når jeg har halve middelhavet alene, får jeg litt for mye penger og det er ikke very hard lenger! Synes dette er på grensa til en bug.

 

Har fått merke at folk blir late/korrupte/gale osv når man har for mye penger, så jeg prøver å bruke alt. kjøper alle fiendens hærer som kan kjøpes (de fleste). har kø på 6 bygninger i alle byene.

 

Poenget mitt er at økonomien burde gjøres noe med på very hard. Tror det er alle havnene som soper inn så grasat med penger. Slik det er nå, går det rutine i å pøse ut penger, for å bli kvitt de. Dette synes jeg er litt urealistisk og utilfredsstillende.

 

Men er det noen som trenger penger, så ta over kystbyer og bygg store havner! :w00t:

Lenke til kommentar

Gah. Holdt på å bli game over her igår. Familien holdt på å daua ut, det var faenmeg ikke noen av ekteskapene som skapte ett eneste barn (5 stk), men så. Når alle var 45+ så begynte de heldigvis å poppe ut. Nå har jeg en stor og fyldig familie igjen ;)

 

Synes forresten det er UTROLIG digg å vinne slag hvor jeg er totalt utmannet. Hadde ett slag mot 1200 galere med mine 600, archers, hestapi (wahtevah :p) og noen velites. Enda med å slakte omtrent alle gallerene. Med ca 300 mann igjenn etter salget :D Skal nevnes at galleren kom i to bølger da, på 600.

 

Men synes A.I.en kan være rett og slett dum. Tenker da mest på slagfeltet. F.eks. når en angriper byer så står de bare å venter, archerene mine pepprer de med 1000vis piler. Og de bare står der å tar imot. Trenger jo ikke noe mer enn archers når en angriper byer. Kommer det flere spill i denne serien så burde A.I.en få en god oppgradering.

 

Forresten så er det timeglasset helt ubruklig. Slag kan ikke vare lengre enn så eller så lenge.

 

Her er forresten en del fortapte galere :p

post-189-1100282653_thumb.jpg

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar
Hvordan bygge opp en stor hær?

Hva er det billigste og lureste og raskeste måten å bygge opp en god stor hær? ... :D

 

Spiller med Roma/Rød

Noen som har en god taktikk? Er det lurest å ta over gallerne, spania, germania,britania? eller kansje seile ned å knuse carthage og grekerne? kansje Egyp, før de blir mega mektig`? :D

 

Noen tips???? :hmm:

Har funnet ut, at hvis du skal ha en billig hær, så kan wardogs være noe.

 

Disse er billige i drift (bare 50 i upkeep) og de stort sett slakte alt som er i en by, uten at du trenger å tenke(ergo, latmannstaktikk)

Legg till et par tropper med fotsoldater, onagers, og hester , så har du en knall hær :yes:

Lenke til kommentar

I begynnelsen når man sloss mot gallerne så trenger man ikke noe annet enn hester...:p

Har bare hester i hæren min, for gallerne sender bare dumme infanteri som jeg meier t helvette me mine hester...:p

Har bare de billigste hestene også...holder på å oppgradere en del nå...bygger kraftigere units i de større byene...=)

Lenke til kommentar
Men synes A.I.en kan være rett og slett dum. Tenker da mest på slagfeltet. F.eks. når en angriper byer så står de bare å venter, archerene mine pepprer de med 1000vis piler. Og de bare står der å tar imot. Trenger jo ikke noe mer enn archers når en angriper byer. Kommer det flere spill i denne serien så burde A.I.en få en god oppgradering.

 

 

Trenger ikke å værra et nytt spell for å få bedre AI. I både STW og MTW så var det AI problemer, men på begge ble det meste mekka med patch. TIng som selvmords generaler og sånn.

 

Men det er grenser for hvor flink AI'en kan bli før den sluker all CPU, så den kommer alderi tell å værra smartere en oss.

 

Men de mest basic problemene blir nok mekka i neste patch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...