Gå til innhold

Den store Rome Total War tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
dostojevski: er det mulig å få lov å kopiere denne ekemplariske teksten til hen norsk stil? :roll:

Be my guest. Men er ikke hele morroa med stiler å skrive dem selv?

det er ikke alltid så morro, å skrive en pokkers stil til hver pokkers norsktime, tre ganger i uka...

 

**puh** godt å få det ut :p

Lenke til kommentar
[Dostojevski's historie]
:dribble: (les den for all del!!)

Sinnsyk bra historie :dribble: . Når jeg leste denne fikk jeg lyst til å spamme ned hele forumet og fortelle alle om den fantastiske historien, Dette er en fortelling du kunne levert til en norsklærer og du ville fått en sekser på det er jeg sikker på :D

 

Tusen takk for en vanvittig bra, god, fantastisk(osv.) historie :D

word!

 

Glimrende historie. Fint å få forskjellige perspektiver! Har lenge savnet historier som går litt mer "på innsiden av folk". Dette synes jeg du har greid på en ypperlig måte! ;)

Lenke til kommentar

AAHH!! Hadde et sinnsykt vellykket angrep på den byen sør for Alexandria i dag. Begge hærer stilte med full hær, men etter å ha kjempet helt til timeglasset nesten hadde rent ut, hadde jeg kun mistet 200 mann, fienden hadde mistet nesten 1100. Jeg hadde tatt det flagget midt i byen, og hadde bare oversett et lite kompani med katapulter som fienden hadde stående i et hjørne i byen. Jeg ser at tiden holder på å gå ut, og sender to kavalerier etter dem, men ca 20 meter fra dem går tiden ut, og.. Joda... Minor defeat!!! ARGH!! Hvorfor ble det sånn når jeg holdt byen? Flagget hadde jo skiftet ut til mitt og greier :mad: Sinnsykt irriterende å tape et slag når fienden har igjen 20 mann og jeg står der med i underkant av 1000...

Lenke til kommentar

siden jeg enda ikke has sett noe bilde, legger jeg opp et bilde da min "hundepatrulje" kom fordi en gjeng warband (rare folk)

 

Det jeg gjorde, var å omringe dem med ca 7 tropper med hunder, og så var å slippe hundene løs, og lene seg tilbake når du så fienden løp med hundene etter seg.

Artig...tapte ikke en eneste soldat.

Har det også gøy med å ha et par tropper bakom muren, så når de , eventuelt, bryter opp døra, så slipper jeg hundene løs på den første som stikker hodte inn.

 

 

EDIT: glemte bildet :whistle:

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
har spillt spille på easy, hard, verry hard, samme ting uansett

 

Holder på å spille spille på easy nå...Men jeg synes det er ALTFOR lett!! Møter bare å infantery units å noen få cavalery units hele tiden når jeg går til angrep på noen....:/

De er altfor lette da man bare kan sende masse cavalery units på dem så har man vunnet...

Når får man møte på spydmenn??? eller må man spille på medium eller hard for å møte på dem???

Da hadde det jo strax blitt litt mer utfordrene siden man ikke bare kan slippe cavaleriet løst...

Å jeg vet at spyd er bra mot hester å hest mot infanteri osv...

Men vis man går med infantei mot infanteri units da???

Eller hest mot hest??

Spyd mot spyd??

OSV???

Tenkte siden du har spilt på alle vanskelighetsgradene så burde du vel vite... ;)

Lenke til kommentar
Å jeg vet at spyd er bra mot hester å hest mot infanteri osv...

Men vis man går med infanteri mot infanteri units da???

Eller hest mot hest??

Spyd mot spyd??

OSV???

Tenkte siden du har spilt på alle vanskelighetsgradene så burde du vel vite... ;)

Jeg har aldri bare en sort uniter i en hær, på den måten slipper jeg å sloss infanteri vs infanteri osv. Det gjelder å prøve å ta ut fienden med enheter som er gode mot hans.

 

Dersom du ikke skulle greie dette, gjelder det å charge fienden bakfra, eller fra siden. Gjerne omring han! Da kan du fort ta ut masse uniter, du ellers ville slitt mot!

 

Dersom du ikke skulle klare dette heller, men to infanteri uniter møtes front mot front, blir det et spørsmål om statistikk, hvilke som har best angrep tror jeg. Er de veldig like, vil begge sidene miste nesten alle soldatene. Dette gjelder forsåvidt også kavaleri vs kavaleri og archers vs archers også. Det er derfor du aldri vil gjøre dette, dersom du ikke må. Og ikke spill på easy! ;)

Lenke til kommentar

Har en litt artg historie å fortelle, fra da jeg spilte Rome i går:

 

Jeg hadde begynt å okkupere flere settlements rundt omkring i Egeerhavet, blant annet Sparta, Aten, Rodos, og flere andre settlements i nærheten.

Jeg hadde dessuten tatt en gresk by på Sørspissen av dagens Hellas.

Grekerne (sinte som de var) angrep meg støtt, og mennene mine inne i byen begynte å bli slitne.

Jeg hadde ingen barracks i byen, så jeg kunne værken rekruttere nye folk, eller få opp antall soldater i den allerede lille hæren min.

Jeg skulle få inn skip med re-inforcements, men den flåta ble jo selvfølgelig sunket av en giga-brigade.

Så jeg fikk en diplomat til å gå til grekerne for å "palè" litt med dem...

Jeg forventet ingen ting, men så da jeg kom dit og spurte om en våpenhvile, svarte generalen deres:

"Ja, det er greit...MEN! Da må du gi bort to av dine byer! Disse er Sparta og Rodos".

Jeg tenkte meg litt om, men trykka "accept", siden jeg visste at de ikke kom til å gjøre noe fusk. De var jo bare dumme CPU, likevel!

 

Joda, jeg sa at det var greit (Jeg måtte egentlig si ja, fordi nå hadde jeg BARE Germania som allianse, og var i krig med de fleste andre).

 

Men tror dere faen ikke generalen deres var frekk?!

Runden etter at jeg hadde gitt opp byene mine, gikk han faen meg til angrep på meg, med en av flåtene sine!

 

Nå var vi i full krig igjen, bare at nå hadde grekerne Sparta og Rodos!

 

Dette må vel bevise at CPU ikke nødvendigvis ER så dum!

 

Noen som vet noe om dette?

er det scriptet inn i "hodene" deres, eller var det bare et tilfelle som ikke skjer ofte?

Lenke til kommentar

Jeg fikk en overraskelse i dag.

Alt var som normalt i mitt "lille rike" jeg var størst og alle andre led under mitt imperie. Jeg gikk igjennom statestikken som jeg avogtil pleier, famile var normalt(30 levende faction members), øknomien var grei 260000 poeng i økonmi, sjekk de andre rasene. Og da kom bomben, jeg har ligget i tetet ganske lenge nå(200000 poeng ned til nermeste NPC), men nå hadde galernes øknomi gått som en pil opp. Bokstavelig talt, de hadde en 90graders strek fra 2000 finans poeng til 280000. Jeg fikk med en gang panikk og tenkte "hva ****". Etter en liten tenke pause fant jeg ut at jeg kunne pushe disse galerne for penger, de var naboer av meg og de har vel ca. 4 områder og jeg har 60% av alle områder. Etter en hyggelig samtale med min lvl 8 forhandler gikk de med på den gode avtalen:

Jeg ga: Map information

Jeg fikk: 200000gold.

Dette må være en bug som ga de så mye penger, noe som ikke gjorde meg noe. Men det kunne blitt farlig hvis de hadde sittet på så mye penger lenge. Måten jeg opptaket det på var at det plutselig kom en "popup" hvor det sto "gallerne er det rikeste folket, romerne kan bare sitte sjalu på side linjen"(eller noe i den dur).

 

Dagens moral er: Selv de mest oppsiktsvekkende bugs kan utnyttes på det groveste. :D

Lenke til kommentar

ok en liten historie til.

 

dette er en skikkelig battle of helms deep.

 

de 3 romerske familiene har erklært krig på Germania.

 

scipii må bruke alle sine man til å slås mot Egypt, i afrika, men brutii og julii(meg) har et kappløp om å røske til seg så mange provinser som mulig. jeg hadde 5 fulle hærer med ongaers, Pretorian cavaleri, Urban cohorts, og legioner Cohorts.

 

men i kappløpet for å få flest mulige provinser ble jeg uforsiktig, jeg merket at det var en germansk by som bare hadde 240 warband. jeg tok ut 2 units av Urban, en 1 med pretorian cavaleri. samt en catapult.

 

byen ble lett tatt, slo ned en vegg meg katapulten, og sente cavaleriet in i warband folka, alle mine hadde fult med folk sløv slod og sverd, og 1 sølv strekk i experiens.

 

hestene mine gjorde kort prosses av finden, depte alle 240 av dem, og mista 18 hester.

 

men etter bare 1 omgang ble jeg angripet av 1 og 1/2 hær.

 

jeg hadde bare fått fiksa treveggen, og laget en unit med pikemen.

 

da hadde jeg altså 2 units med Urban, 1 med Auxilia pike men. og en nesten full unit med Pretorian Cavalery.

 

mot 3500 man fra germania. i form av warband, chosen axemen, chosen atchers osv.

 

jeg satt mine urban units rundt det lille flaget, i mitten av byen. med pikemen foran der igjen. hestene mine sendte jeg ut bakveien. når slaget begynnet slo de ned døra, og gikk inn i byen. men de lot alle misil unitsene stå utenfor. de sendte først 2 grupper med barbarien cavalery. som møtte sin ende i spydene mine.

 

så sende de alt de hadde på meg, det var så mange at fra sentrum av byen og ut til murene var det et hav av finder.

 

imens slager foregikk i byen hadde jeg sendt hetene mine rundt og fått dem til å ri ned misilunitene. de slagta ca. 8-9 hundre man. og hadde ca. 20 igjen.

 

mens jeg hadde holdt på med hestene, hadde alle pike folka mine stryki med, og begge unitsene med urban, var nede i ca. 100 man vær.

i et desperat forskjøk på å helpe de, sendte jeg hestene mine i ryggen på havet av finden. de ble ganske fort slaktet uten at de gjorde så mye skade. det var liksom ikke så mye jeg kunne gjøre. så jeg satt på trippel speed. og etter en stud, så jeg masse hvite flag, jeg slo på normal fart, og så at mine urban, gjorde lik av finden, etter mye mye mye, slagt, ga resten av finde hæren opp og dro hjem, mens mine units jaget dem.

 

når slaget endelig var over. var 3000 av findens hær døde.

 

jeg hadde 30 man igjen i den ene uniten. og 40 i den andre.

 

de hadde hver drept ca. 1000 man.

 

jeg ble sur på germanene så jeg tokk en hær på 1500 pretorien cavaleri og sporet opp det som var igjen av hæren, og ridde ned de 500 som var i live.

Lenke til kommentar

Fienden tenker nok lengre enn mange tror med tanke på allianser og vennskap med de sterke.

 

Jeg var i aktiv krigføring med både britannia, spania og en siste gallisk region i europa, samtidig som jeg holdt fred med tyskerne, med få eller ingen offensive styrker i nærheten av fronten mot tyskland. Tyskerne holdt seg unna meg, jeg så knapt en tysk troppebevegelse i området i det hele tatt under freden. Samtidig som jeg jobbet meg vestover og nordover, jobbet de seg lengre og lengre østover, uten at jeg merket det.

 

Så før jeg visste ordet av det, etter at jeg hadde tatt britannia og gallerne, med to spanske regioner igjen, kom det to fullstappede tyske hærer inn i området mitt, tok to byer på to turns, tydeligvis fullstendig klare over at jeg ikke hadde tropper i området. Dette etter at de hadde hatt fred med meg i flere tiår, samtidig som de hadde bygd seg store med økonomi og flere regioner i øst, og holdt seg under min radar.

 

Jeg tok selvsagt igjen, flyttet noen "reservehærer" opp fra balkan-området, samtidig som jeg flyttet noen rester av en tidligere storhær inn fra de britiske øyer, slo tilbake tyskerne, tok de to byene og to til fra dem, før vi erklærte fred igjen. Jeg lærte av dette at man ikke bør la en sovende fiende få være så lett i fred.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...