Gå til innhold

Den store Rome Total War tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hunder er rå!

 

Når du bruker de, charge og vent til hundene angriper fienden (når de springer forbi hundepasserne sine). Trekk så tilbake mennene. Så lenge ingen av mennene dør, har du like mange hunder neste slag selv om alle hundene dør! Forklar det den som kan :p

Neida, alle som har spilt Rome ei lita stund skjønner hva du snakker om ;)

Lenke til kommentar

Hunder skremmer hester også, iallefall light CAVALERY. Samtidig kan de hjelpe til med å bryte opp phalanx-formasjoner.. Men å sette sammen halvparten av hæren til hunder på hard er ikke anbefalt. Har ikke testet det selv, men har hatt et par hundeunits med i angrep, de er ikke akkurat dødsens effektive mot et etablert forsvar.

 

edit: Leif ;)

Endret av _oDIn_
Lenke til kommentar
Hunder skremmer hester også, iallefall light infantery. Samtidig kan de hjelpe til med å bryte opp phalanx-formasjoner.. Men å sette sammen halvparten av hæren til hunder på hard er ikke anbefalt. Har ikke testet det selv, men har hatt et par hundeunits med i angrep, de er ikke akkurat dødsens effektive mot et etablert forsvar.

Eventuelt, halvparten med ballista (som tar seg av hester, spearmen og folk som kan virkelig skade hunder) og resten med hunder.

 

 

Tror kanskje det kan være et triks å ha hunder rett innenfor porten i byen din hvis du blir angrepen.

Som regel klarer ikke units å gå i full bredde inn døra, så da går de kanskje 2-3 i bredden, dette kan du lett utnytte, og sende en unit hunder på dem, slik at de første angriperne blir, og sprer redselen virdere idet de løper vekk fra byen(forutsetter da selvfølgelig at hundene klarer å skremme folka som kommer inn døra)

 

 

Men såklart hadde nok vært bedre med 2-3 units med ballista som står klar til å mose mostanderen nå han putter hodet innenfor døra.

Lenke til kommentar

Takitus lente seg på spydet sitt og lot øynene følge åskammen. Her oppe fra festningsverkene kunne en se nesten til Scicilia hvis været var godt og løvverket i olivenlunden ikke var tett som nå, om sommeren. To trette øyne falt til slutt til ro på den lille gruppen med menn og hester midt der ute i det store gresshavet. Ganske ironisk egentlig, etter alt som hadde skjedd, at det skulle ende med to små grupper med forvirrede menn. Svakt gjennom vinden hørte han en ung mann rope ut odre han ikke forsto, der satte falanksen seg i bevegelse. Denne nesten vernaturlige slangen av menn, skjold og lanser, et arrig lite dyr med dødelige pigger i alle rettninger. Kanskje var det 50 grekere i den formasjonen, kanskje færre. Og der på venstre flanke sto en liten håndfull lurvete hestefolk. Også var det selvsagt de uheldige som dro rambukken. Flere var de ikke, bare en liten flokk grekere med blankt kobber og unge offiserer. For et år siden ville han ledd av disse

stakkarslige krypene, nå varslet de bare død.

 

Tre kompanier var de i byvakten. Tre kompanier på tjue mann hver. Det var greie

penger og en grei nok arbeidsplass, så da guvernøren spurte etter folk med et minimum av våpenerfaring meldte han seg. Han kunne ennå huske det lett

foraktelige blikket til kapteinen som utrustet og instruerte dem. "Dere er

ikke soldater, dere er pakk. Og det byr meg i mot å dele ut våpen til slike,

men vi skal videre, og noen må holde det pakket som er enda værre i ørene.

Lykke til." Sant nok, han var ikke soldat, og ikke så mange av de andre heller.

Et par av våpenbrødrene hadde prøvd seg som leiesoldater en kort periode, men

stort sett besto vaktstyrken av jegere og småkjeltringer. Ti timers trening

i elementær millitærdisiplin og våpenbruk var det de fikk, og når han skulle

være ærlig hadde han skjeldent savnet noe mere. De fleste uroelementene var

enten henrettet eller medlemmer av vaktstyrken. Og her sto de altså, seksti

unge menn med hvert sitt spyd og ventet på 100 krigsvante grekere.

 

Nok en gang ble han slått av ironien; de monumentale murene, krigsmaskinene,

forsvarsplanen. Alt sammen ubemannet og forlatt. Det var ennå svære revner i murene etter det romerske katapultangrepet, selv nå halvannet år etter var de ikke reparert. Han hatet virkelig adelen; Julii, Senatet, hele denne oppsamlingen

av makt og ambisjoner. Tre dager brukte de på å storme denne byen, myrde halve

befolkingen og så dra videre. Tre dager. "Sivilisasjon" hadde hans venn fra

Roma skrevet om. Hvordan barbariet må vike for fornuften. Han så lite fornuft i

dette. Hva skulle denne adelsfamilien fra nord med denne lille fillebyen?

I ti år hadde de levd under gresk styre, og hadde de ikke hatt det ganske bra?

Så kom altså Julius den Fete. Han kom, så og vant. Eller rettere sagt: han kom,

så og dro sin kos. Med byen halvt i ruiner, 4000 døde og pliktskatt til Rom.

Kanskje burde de bare sveive opp porten og hilse de der ute under kobberskjoldene velkommen.

 

Oppmerksomheten hans ble nå avledet av støy fra portplassen. Ut fra barakkene

kom den unge romerske kapteinen, tett fulgt av en liten flokk med spyd og sverd.

Histari ble de kalt, eller bare "slaktekveg". Det var ihvertfall det den unge

mannen fra Roma hadde fortalt ham kvelden før. "Vi skal liksom hjelpe dere å

holde denne byen... Og i morgen kommer Jupiter selv til å kle seg i kvinneklær

og spille lyre på dette vertshuset..." Javisst hadde Rom sendt forsterkninger,

25 unge gutter og en kaptein som ennå slet med å bære offiserhjelmen rett.

 

"Dere der oppe på muren, kom ned hit! Løp!". En liten men bestemt mann denne kapteinen. "Vi har ikke hele dagen, faktisk har vi SVÆRT dårlig tid. Hvis dere ikke vil dø i dag så får dere vise at dere ikke er kjerringer JEG TRENGER DERE HER NÅ!". To minutter senere sto de alle samen forran porten. 79 mann totalt.

 

"Jeg skal ikke tale til dere om Roms velde og stolthet, eller ære og død.

Jeg har ikke noe ønske om å dø, og det vet jeg dere heller ikke har. Hør

derfor på det jeg har å si til dere, for dette handler om liv og død: Mange

her sier at dette er håpløst, at vi blir knust før vi rekker å heve sverdet.

Jeg sier dere; det er feil. Vår fiende er sterk og djerv, men han er ikke

uslåelig. Tro meg når jeg sier at det er romerske spyd som skal drikke dypt

i dag, og ikke greske sverd."

 

Bare minutter senere sto han med ryggen mot bymuren og kjennte drønnene fra rambukken som splintret byporten. På den andre siden av hovedgaten, også de inntil muren sto den andre halvparten av styrken. Førti mann på hver side, klistret opp mot muren. Ventende. Lyden av rambukken som knuste treverket ble avløst av skrikene fra en flokk grekere som ikke greide å dukke unna den kokende oljen som nå fosset ned fra porthuset. Deretter nesten stillhet. "De trekker seg tilbake for å slippe frem falanksen og kavaleriet." Angonius sto tett ved ham og stemmen skalv av frykt. "Og så...". De forsto begge hva han mente.

 

Ti sekunder tok det grekerne å forstå hva som foregikk. Ti sekunder hvor de stormet gjennom byporten for å meie ned all motstand. Men de møtte ikke motstand, forran dem lå en øde bygate og ikke en romer var å se. Ti sekunder var et hav av tid til å storme frem og spidde angrepsstyrken fra sidene. Deretter fulgte tretti sekunder med fulstendig kaos, og så var det hele over. Noen ropte "Vi har drept kapteinen deres, han er nede!". Så skrek noen på gresk, og en håndfull gjennlevende spydmenn og tre ryttere flyktet hals over hode ut byporten.

Takitus rev spydet ut av en gresk midje og vaklet bort til muren. De hadde greid det, en flokk med byvakter og femogtjue tenåringer. Gleden strømmet frem i øynene hans, og han kunne ikke la være å omfavne mannen ved siden av. "Feire ikke for tidlig, min venn. De kommer tilbake." En ung kaptein med et skarpt hode men med hjerte av sten. Mars' vrede, han hatet virkelig romere.

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar
[Dostojevski's historie]
:dribble: (les den for all del!!)

Sinnsyk bra historie :dribble: . Når jeg leste denne fikk jeg lyst til å spamme ned hele forumet og fortelle alle om den fantastiske historien, Dette er en fortelling du kunne levert til en norsklærer og du ville fått en sekser på det er jeg sikker på :D

 

Tusen takk for en vanvittig bra, god, fantastisk(osv.) historie :D

Lenke til kommentar

Er det noen som kan hjelpe meg`!?? Jeg har fått meg Rome total war.. men jeg klarer ikke å starte det, instalasjonen og alt det går som en drøm, men når jeg skal starte spillet..får jeg beskjed at jeg ikke har directx 9.0 ! Selv om jeg har instalert dette programmet 1000 ganger... Både den som kommer på total war spillet, og som jeg lastet ned fra nette... Er det noen som kan hjelpe????!

Lenke til kommentar
Er det noen som kan hjelpe meg`!?? Jeg har fått meg Rome total war.. men jeg klarer ikke å starte det, instalasjonen og alt det går som en drøm, men når jeg skal starte spillet..får jeg beskjed at jeg ikke har directx 9.0 ! Selv om jeg har instalert dette programmet 1000 ganger... Både den som kommer på total war spillet, og som jeg lastet ned fra nette... Er det noen som kan hjelpe????!

Jeg har ikke noe svar å gi deg. Men jeg ville anbefale at du tok dette i egen tråd jeg ser du har postet det i begge de to "faste" trådene til Rome Total War dette er unødvendig. Du vil få raskere hjelp ved å opprette en egen tråd med god emnetittel. Ikke bare hjelper det deg selv, men også oss andre Rome elskere som så gjerne vil ha spillet inn i spillforumet ;) .

Håper du er enig

Lenke til kommentar
Er det noen som kan hjelpe meg`!?? Jeg har fått meg Rome total war.. men jeg klarer ikke å starte det, instalasjonen og alt det går som en drøm, men når jeg skal starte spillet..får jeg beskjed at jeg ikke har directx 9.0 ! Selv om jeg har instalert dette programmet 1000 ganger... Både den som kommer på total war spillet, og som jeg lastet ned fra nette... Er det noen som kan hjelpe????!

Litt bakgrunnsinfo hadde nok vært lurt.. Skjermkort-info da helst. Det er ikke sikkert at skjermkortet ditt er nytt nokt til å kjøre spillet. Eller det kan være du ikke har installert directx 9. Gå til microsoft.com og søk...

Lenke til kommentar

Nok et lite problem med Rome:

Det har seg slik at jeg har en gigantisk brigade med skip, som har vært igjennom mang et sjøslag.

Dette er en variert brigade, med brieme, trieme og quantrieme (tar forbehold om eventuelle skriveleif ;) ).

Det har seg slik at selv om at brigaden er veldig stor og mektig, kan jeg ikke unngå at skipene synker etter hvert.

Så, etter flere millioner slag (vel overdrevet), vil jeg føre brigaden en lang ferd til et settlement som har en Dock, som er oppgradert nok til å ta hånd om quantrieme.

Settlement'et ligger i Nord-Afrika.

Det som skjer når jeg kommer dit, er at jeg trykker på retrain, og alle skipene som er retrain-bare, dukker opp.

Jeg adder så mange som mulig til ventelisten.

Når alle soldatene, som jeg hadde på lista fra før, er trent, skal de tydeligvis begynne på reparasjonene og rebyggingene av skipene mine...

Men slik er det ikke!

Skipene ligger i ventelisten, og blir liggende der til evig tid!

De vil altså ikke la seg repareres!

Slik er det ikke om jeg prøver å "reparere" andre soldater, eller bygge bygninger!

 

Noen som vet hva problemet er?

Lenke til kommentar
[quote name='_oDIn_' date='07/11/2004 : 00:55'] Hunder skremmer hester også, iallefall light CAVALERY. Samtidig kan de hjelpe til med å bryte opp phalanx-formasjoner.. Men å sette sammen halvparten av hæren til hunder på hard er ikke anbefalt. Har ikke testet det selv, men har hatt et par hundeunits med i angrep, de er ikke akkurat dødsens effektive mot et etablert forsvar.

edit: Leif ;) [/quote]
Hunder er beregnet på å ta routing units. Dei er svært effektive når dei kommer bak folk. Ikkje så effektive i massivt frontal angrep. :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...