Gå til innhold

Hjelp ang. ny vannkjøling-setup

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå tatt mot til meg og bestemt meg for å gå over til vannkjøling.Jeg er altså helt nybegynner innenfor dette emnet, så bare si ifra hvis det er noe dere ville endret eller føler jeg burde vite. Jeg har også et par spørsmål jeg håper kan bli besvart. Vær så snill svar så seriøst som mulig, dette er mye penger det er snakk om.

Komponentvalg så langt:

cpu-blokk: PolarFLO TT

Chipset-blokk: PolarFLO Chipset

GPU-Blokk: PolarFLO GPU

Radiator: HW Labs Black Ice Extreme 2

Pumpe: Eheim 1250

Tank: AC Aquatube eller Typhoon Dual Bay

Slange: Primoflex 1/2"

Ellers trenger jeg jo nipler, y- og t-ledd (vet ikke om d er nødvendig), relé-kit (for at pumpen skal starte når pc'en starter hvis jeg har forstått det rett) og algedrepende middel/uv-reaktiv væske og batterivann (blandingsforhold?). SKal hovedsakelig handle fra cool'n silent/Microplex, så hvis noe burde byttes eller noe i tillegg foreslås, se om dere finner det der. Vil neppe kjøpe fra flere steder enn nødvendig.

Både ang. tank og pumpe er jeg usikker. AC-tanken er penere, men de mindre niplene vil kanskje bli en flaskehals. Hva sier dere? Når det gjelder tank var jeg opprinnelig innstilt på Eheim'en, men den er jo ikke 12v, er en del større, og bråker kanskje mer? Hvordan er ytelsen disse pumpene i mellom? Ser også at eheim har mindre dimensjon på trykksiden, hvordan løser jeg dette? Vil det bli noe problem eller føre til lavere ytelse?

Helt til slutt kan det nevnes at settet er til en p4-prosessor på et ic7max3-kort (ja, jeg må modifisere OTES), og kabinettet blir et Chieftec Fulltower eller et Lian Li pc71.

Håper noen orker å lese dette og gi meg noen gode svar, hadde virkelig satt pris på det.

Mvh,

Haakon

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, aldri hørt om den blokken før, men så har ikke jeg vært så veldig aktiv på vannkjølingsfronten på en stund :)

Hvorfor valgte du denne blokken? Da jeg tittet på testene siden din linket til, så så jeg at både DD RBX (som jeg selv eier, og er veldig fornøyd med) og TDX yter hakket bedre, og da denne blokken koster omtrent det samme (i forhold til hva jeg vet?), så hvorfor ikke gå for en av disse?

Ang. om 3/8 nipler på AC-tanken er et hinder, vet jeg ikke. Isåfall vil jeg tro det er marginalt :)

Slangene vet jeg ikke, men vet iallefall at Tygon slanger regnes som det beste som er å få tak i. Ev. så kan du jo installere et anti-knekk system på slangene om du syntes de knekker for lett.

Ellers så ser oppsettet fint ut :)

Jeg selv bruker jeg AC sitt algedrepende middel, anvisninger står på pakningen. Du kan også bruke kjøleveske, ca 10-15% i forhold til vann.

Lenke til kommentar

Dette ser jo svært bra ut, du er garantert meget gode temperaturer med det oppsettet.

Men jeg har allikevel et par kommentarer:

1/2" slanger, altså slange med 12-13mm innerdiameter, er overkill i et internt system som du legger opp til. Slange med 3/8" i-d er mer en godt nok! En annen sak er at det vil være bedre / lettere å få en tett forbindelse med 3/8" slanger på blokkniplene, og den lar seg også ganske enkelt montere på radiatorniplene. Dette vet jeg, ettersom jeg har begge typer slanger og aktuell radiator her, til test. Slangene er forresten overraskende myke, samtidig som at de tåler relativt skarpe knekker. Men pass på, ikke bruk for liten bøyeradius! Ligger du på grensen, kan du risikere at også denne type slange kan klappe sammen.

Kjenner ikke til Typhoon-tankene, men de er forhåpentligvis gode? Gode i den forstand som at returnippelen ligger såpass lavt i tanken at du unngår skvalping fra returvannet, om tanken ikke til enhver tid er fyllt helt opp.

Pumpa er også "upløyd mark" for mitt vedkommende. Har lest specs, og synes kanskje at 120 Gph er litt i minste laget. I alle fall om du skal kjøre den blokk-kombinasjonen. Tror nok at jeg ville tatt sikte på 1250 i stedet, selv om dette medfører et rele-kit for start og stopp.

Du sier ingenting om radiatorvifter, så der kan jeg jo foreslå et par 220v Sunon DP201A, som du seriekobler. Viftene vil da sveive rundt med skarve 1150 omdr, men gir allikevel godt med luft. Støy? Nei! Du må legge øret helt inntil, og alt du hører da er et svakt lavfrekvent sus. Disse viftene har jeg sjøl meget god erfaring med; Den første jeg kjøpte for et par år siden er fortsatt like stillegående!

Ettersom du antakelig går for 1250-pumpa, har du allerede 220v i kabinettet, og da er det en smal sak å henge disse viftene på samme relestyring.

Viftene får du for 198,- pr stk, hos Clas Ohlsson.

Da har du i alle fall fått min mening om saken! :thumbup:

Lenke til kommentar
*Skrues innlegg*

Vil ikke 3/8" slanger på dette systemet senke flow'en/ytelsen en del? Ellers skjønner jeg poenget ditt, absolutt. Du mener altså at 3/8"-slangene lett monteres på 1/2"-tilkoblinger hvis det skulle bli aktuellt? Det heller mot eheim'en ja, men jeg er redd for støy. Kan du utdype denne pumpens lydnivå? Kjøper nok det anti-vibrasjonssettet på microplex, men ellers? Har allerede gått til innkjøp av to slike til radiatoren som jeg tenkte å kjøre på en egen viftestyring. Hva syns du om denne løsningen, både med tanke på viftevalg og muligheten til å variere "støyen" fra viftene?

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar

Nei, overhodet ikke. Jeg gjentar; 3/8" slanger er mer enn godt nok! "Bremsen" i systemet vil være vannblokker og radiator, uansett hvordan du snur og vender på det.

Et lite eksempel: Kobler du en Maxi-Jet 750, som leverer 660ltr/t i fritt fløde til en en Black-Ice Extreme II, så får du ut ca 450 ltr/t. Altså har det "forsvunnet" 210ltr/t, pga strømningsmotstanden i radiatoren. Forøvrig et ganske vanlig resultat. En "vanlig" vannblokk av nyere dato, vil som regel gi fra seg mellom 300 og 450 ltr/t med samme pumpe.

Summen av dette vil i beste fall ligge et sted mellom 200 og 300 ltr/t. Det jeg forsøker å fortelle, er at slangene i praksis glatt takler denne vannmengden, og representerer derfor en minimal restriksjon, i forhold til hva du ellers finner i systemet!

Da snakker jeg selvsagt om de slangelengdene som man gjerne opererer med i et integrert system. Som gjerne havner et sted mellom 75 og 100cm. Motstanden i en slik lengde? I forhold til blokker og radiator; Null og niks!

Du skal ikke være redd for støy ifra en Eheim 1250, forutsatt at den blir riktig montert. I praksis betyr dette at vibrasjonene fra pumpa (og alle andre pumper for den saks skyld) må elimineres. Den enkleste måten er å montere pumpa på et støydempende underlag, gjerne skumgummi av ett eller annet slag. Noen av Eheim-pumpene har imidlertid en "sykdom" i form av skrangling fra impelleren, om motstanden i systemet blir for stor. I så fall må man benytte en "Eheim-mod", som kort fortalt går ut på å låse impelleren fast til rotoren. Bare slapp av, det er enklere enn du tror... Btw; Slike problemer slipper du glatt unna, med en Maxi-Jet pumpe. Det er en av grunnene til at jeg for min del benytter disse, i tillegg til at de fysiske målene er radikalt bedre.

Viftene og viftestyringa du nevner er helt ok, og gir nok en mer fleksibel løsning enn seriekobling av 220v vifter. Gå gjerne for den.

Som en paralell til en slik løsning, kan jeg jo nevne at 220v vifter enkelt lar seg styre av en vanlig lampedimmer. Men det er smak og behag, og smaken er jo som kjent; Delt som baken.:mrgreen:

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen. Jeg vurderte procore-radiator, men grunnet noe vanskeligere montering, at den er direkte stygg og at jeg ikke trenger den minimale ytelsesøkningen ovenfor en black ice extreme 2, ble det et bix2. Pumpen blir dermed eheim 1250, og jeg går for viftestyringen av radiator-viftene jeg nevnte tidligere. Er fortsatt usikker ang. tank, da aquatube er meget pen. Har ingen erfaringer med den reservoir bay'en jeg nevner i første post, og ber derfor om deres råd her. Du mener skrue at både bruken av 3/8"-slanger og komponenter med denne størrelsen på nipplene ikke vil senke ytelsen drastisk, da det uansett ikke er her vannet møter størst motstand. Jeg tror allikevel jeg går for 1/2"-slanger, og ser hvordan det blir. Høres greit ut? Alt skal inn i et lian li pc-71, og har noen spørsmål i forbindelse med det: Vil bix2 radiatoren og aquatube-tanken med brakett for montering i toppen av kabinettet fungere, eller vil det blir for lite plass i lengden? Har jo også noen enheter i 5 1/4" brønnene, men viftestyringen er jo ikke like lang som en optisk enhet. Noen tanker rundt dette?

Som alltid, kom gjerne med flere tips/forslag hvis det er noe dere kommer på, all konstruktiv kritikk/innspill mottas med stor glede.

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar

Takk for svar! Siden Skrue mener 3/8"-komponenter ikke vil redusere ytelsen betraktelig, går jeg nok for den. Er allikevel litt usikker på polarflo-blokkene, en del spesialiserte forumer er skeptiske til de. Noen som har muligheten til å teste?

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...