Gå til innhold

Systemkrasj: skyldes det hardware?

Anbefalte innlegg

Jeg kunne trengt litt hjelp med feilsøking!

En venninne har en 2 år gammel HP laptop, som "driver og skrur seg av". Siste gang den krasjet, og hun fikk startet den igjen, var filen hun skrev på korrupt. 32 sider med hovedoppgave rett i veggen.

Det jeg egentlig lurer på, er om slike gjentatte krasj (skrur seg av uten varsel) kan skyldes hardware? Det er ikke min maskin, så jeg har liten mulighet til å reinstallere alt og teste den. Særlig siden 2 års-reklamasjonsfristen løper ut om 3 uker, og bare det å få Elkjip til å akseptere den delen av kjøpsloven er vanskelig nok (egentlig er det 5 år på PCer ved privatkjøp, iflg. Forbrukerrådet, men lykke til).

Det ligger nesten ingen programvare på maskinen i det hele tatt; kun XP Home fra fabrikken, MS Office, og Norton Antivirus.

Alle råd mottas med takk. Jeg skulle gjerne reinstallert OSet, men det haster litt siden Elkjøp ikke aksepterer Kjøpsloven (de har allerede prøvd seg med "Beklager, det er bare ett års garanti på den modellen. Men vi kan teste den for deg for 400 kroner") og det er MYE lettere for meg å krangle med dem før de 2 årene er utløpt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
reparere eller installere WinXP på nytt, prøvet det?

Nei, som sagt har jeg ikke prøvd det.

Hadde det vært min egen maskin hadde jeg gjort det for LENGE siden, men hun som eier den skriver hovedoppgave på den og bruker den hver dag, så jeg har ikke hatt mulighet til å gjøre det.

Det jeg egentlig lurer på, er sjansen for at det IKKE skyldes programvareproblemer. Det burde jeg nemlig kunne fikse, men er det maskinvareproblemer har jeg tre uker på meg før krangelen med Elkjøp blir betraktelig vanskeligere.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger, og beklager å ha kastet bort folks tid:

Etter å ha spurt og gravd med svært enkelt språk i lenger tid, har jeg klart å få ny info ut av min mindre datakyndige venninne. Maskinen ikke bare "driver og skrur seg av", den får BSOD. Og dette gjør den kun i MS Word.

Tipper maskinen skal få seg en reinstallasjon og oppdatering av Word i første omgang, jeg, og at Elkjøp skal slippe å få meg masende som en annen idiot over hva som ser ut til å være en software-feil.

(at OSet som fulgte med er et fordømt 4-CDers "system restore" image-opplegg og ikke en skikkelig Win XP, er en helt annen ting)

Lenke til kommentar

50/50 slik du beskriver det.

...kan være software, kan være hardware. Jeg holder med hardware faktisk. Men hvordan skrur maskinen seg av?

1. Bare blir helt svart på sekundet ... sånn *svipp* død?

2. Skrur seg normalt av?

3. Får feilmelding -> blir svart?

4. Bluescreen?

5. Eller går den i restart?

Maskinen kan skru seg av på flekken hvis windows oppdager en grov feil i programvare. Ofte har det sammenheng med hardware, altså hardware feil.

Du må bare levere pc til elkjip ... det er ikke annet å gjøre. Hennes feil at hun kjøpte den der. Det er surt, men hun kan skrive på skolen eller lign.

Lenke til kommentar

skal ikke se bort ifra at ene minne brikken på PC'en er gå'en, hvist dette skjer etter en formatering, så annbefalles en nøyere sjekk helst der hvor PC'en ble kjøpt.

om dette ikke er mulig (Grunnet pc kjøpt i utlandet eller lignende) så hør med en local PC sjappe som er autorisert HP forhandler.

Lykke til

Lenke til kommentar

Bare en liten kommentar. Husk at det står ingenting om garanti i loven. Reklamasjon er heller ikke det samme som garanti og det er reklamasjon som er en del av loven. Det som står i loven gjelder fortsatt, men dersom det er garantien som går ut om 3 uker kan ikke loven hjelpe deg på akkurat det punktet.

Endret av Lex-Icon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...