Gå til innhold

Batterier og livslengde

Anbefalte innlegg

Bruker min bærbare rimelig mye (blir ofte en 8-16 timer pc arbeid + morro pr dag), såpass mye at det gjerne blir et par oppladdinger pr. dag når jeg er utenfor rekkevidde av strømuttak. Jeg er litt urolig for batteriet, selv om det er et Li-ion batteri har jeg en mistanke at det kommer til å bli slitt fort ut med såpass hyppigg opp-og-utladdinger. Dessuten, med tanke på hva batterier til bærbare koster.. ;-

Noen som har råd, tips eller erfaringer med livslengda til batterier til bærbare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom bruk av bærbare PC-er stadig er stigende blant befolkningen, mener jeg at det bare er et spørsmål om tid for når kraftigere batterier kommer.

Effektiv batterilevetid på opptil 4 timer er det man finner for ordinære bærbare PC-er. I et marked av bærbare industrimaskiner har de andre løsninger bl. annet med kontinuerlig strømforsyning.

Jeg mener at i nærmeste framtid vil det komme bedre løsninger for power supply, selv om det med det første kan medføre:

1) Tyngre maskiner (dobbel batteri)

2) Lengre utladningstid

3) Dyrere priser

Kanskje er det nettopp pga pkt. 3 at produsenter hittil har droppet utvikling av vesentlig bedre batterier. For det første er det dyrt å bevilge penger til forskning og så frykter de at det blir et par tusen for mye for kjøpere.

Interessant debatt..

Mvh

N.I

[ Denne Melding var redigert av: iNas på 2002-05-18 20:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-15 17:14, iNas skrev:

Ettersom bruk av bærbare PC-er stadig er stigende blant befolkningen, mener jeg at det bare er et spørsmål om tid for når kraftigere batterier kommer.

Nja, den nåværende batteriteknologien klarer ikke å lage særlig mer effektive batterier enn det vi ser i dag. Bare se på elektriske biler f.eks. de bruker jo somkjent batterier (næh :razz:). Her har man i mange mange år jobbet som besatt for å utvikle nye og lettere batterier med lengre levetid.

They're still (re)seraching.. :smile:

Lenke til kommentar

Det som ser ut til å drive batteriteknologien framover foreløpig ser ut til å være mobil og pda-produsentene samt alskens produsenter av bærbare mp3-spillere etc. Laptop-batteri slik det de fleste av oss har, er i bunn og grunn ikke så veldig mye mer enn et stort mobilbatteri m/kraftigere voltstyrke, eller tar jeg feil? Mener, det er ikke vesentlige forskjeller på batterier til mobiler, bærbare etc. lissom, samma shitte alt samman..

Anyway, det var ikke helt en slik diskusjon jeg var ute etter, spurte lissom om noen har erfaring med levetida på store Li-ion-batterier (eks. 4-5000 mAh) osv. Noen som har tall på hvor mange oppladinger etc. de gjerne skal klare, 500? 1000? 2000? før effekten blir merkbart dårligere.

Lenke til kommentar

Hvor mange oppladinger er jeg usikker på, men for å få batteriene til å leve lengst mulig er det viktig å lade de helt ut, for så å lade de helt opp igjen. Klattlading ødelegger batteriene raskere. Li-Ion batteriene tåler mere av klattlading enn eldre Mh batterier, men memory effect oppstår der også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...