Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL -> Mister kontakt når telefon ringer


Anbefalte innlegg

Takker for svar folkens, da må jeg høre med sjefen i huset her, om hvordan det er lagt opp med kontakter til tlf og slikt rundt omkring i huset.

 

Husker dog under installasjon, med den gamle "grønne" adsl'en at visst man hadde 2 eller flere telefoner i huset, så måtte en montør finne veien hit.

 

Men bruker den "før første utakk", for å si det slik ( :roll: ) være på en spesiell plass?

 

Var helt sikker på at det var vanlig å plugge i splitteren til første tlf uttak, deretter adsl og tlf fra splitter jeg.. :p:blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er så enkelt at når den fysiske kabelen komemr inn i huset ditt, så må jo det være i et bestemt rom. Kjellergangen ellerloftet er vanligst. Alle telefonene dine er koblet parallelt på denne linjen.

 

For at ADSL skal fungere må splitteren dele signalene opp i telefonsignaler og ADSL signaler før signalene når telefonene og routeren. Altså må det kun stå enheter på kabelen som kommer UT fra splitteren. INGENTING må stå på same linje som går inn i den. Ellers blir det bare tull.

 

Om f.eks. linjen inn i huset er i kjelleren, og du har PCen på rommet, så kan du legge en kabel opp gjennom rørene der telefonkabelene går nå, så fikser du påroblemene. Husk dog, at for å få best signal, så bør signalet gå kortest mulig gjennom telefonkabler (eternet kabler etter routeren f.eks er mye bedre for signalstyrken om du må ha en lag kabel gjennom huset).

 

Akkurat hva slags oppsett som er best for deg vil variere utifra hvordan kablingen er der og da, og om det .f.eks. ikke gjør deg noe om ruteren står på et annet rom enn PC'en. Om du er helt håpløs på å strekke nye kabler og sånt, så kan du alltids la en mpntør fikse det. Da kan du renge med en tusenlapp sånn ca, om du tar det gjennom din ISP.

 

Håper det hjalp =)

-Stigma

Lenke til kommentar
Var helt sikker på at det var vanlig å plugge i splitteren til første tlf uttak, deretter adsl og tlf fra splitter jeg.. :p:blush:

Men det er jo rett.

 

Der jeg bodde før, og da jeg hadde Telenor ADSL så satte jeg filter/splitter på 3 uttak, og koblet ADSL modem og tlf på hver sin utgang etter filter/splitter.

 

Det funket som snus...... :D

Lenke til kommentar
Var helt sikker på at det var vanlig å plugge i splitteren til første tlf uttak, deretter adsl og tlf fra splitter jeg.. :p  :blush:

Men det er jo rett.

 

Der jeg bodde før, og da jeg hadde Telenor ADSL så satte jeg filter/splitter på 3 uttak, og koblet ADSL modem og tlf på hver sin utgang etter filter/splitter.

 

Det funket som snus...... :D

Hadde du 3 modem da? Eller blir det sånn at signalene blir delt fra første uttak siden du brukte splitter på alle tlf etterpå da? Tenker i min helt egen verden nå, så antar jeg befinner meg på et jordet i asarbadsjan eller no..

 

Tror jeg muligens har kommet på et billigere alternativ enn at montør skal komme, OM det funker da.

 

Setter opp splitter til første uttak, så ledninger fra splitter til ADSL og tlf.

Hjelper det da om jeg kjøper meg flere splittere og kobler disse til de resterende tlf uttaka i huset, og da selvfølgelig tlf ledning i splitter, på alle uttak? :whistle:

 

Blir vel nesten som snole hadde det. Men det var det med modem..

 

Takker også til deg Stigma, hjelp prissettes alltid! :thumbup:

Lenke til kommentar

Nei, altså.....

 

Jeg hadde bare et modem og en tlf.

Men jeg hadde satt filter/splitter på det tredje uttaket i huset.

De to første var ikke i bruk. (Koblet jeg på en tlf der, så fikk man ringt osv, men med nedsatt kvalitet.)

 

Etter splitter koblet jeg 1 stk tlf og et stk ADSL modem på hvert sitt uttak.

Lenke til kommentar
:no: hepp det funker men noen setter telefon i de ledige kont og da funker det ikke

Hvis du ikke vil kable så kjøp en ekstra splitter og kobl mellom kontakt og telefonene så slipper du problemer.

Dette er fullt mulig og gjøre og i andre land selges ADSL-filtre til slikt bruk men her må man bruke en klumpete splitter i og med jeg ikke har sett slikt til salgs.

Lenke til kommentar
:no: hepp det funker men noen setter telefon i de ledige kont og da funker det ikke

Hvis du ikke vil kable så kjøp en ekstra splitter og kobl mellom kontakt og telefonene så slipper du problemer.

Dette er fullt mulig og gjøre og i andre land selges ADSL-filtre til slikt bruk men her må man bruke en klumpete splitter i og med jeg ikke har sett slikt til salgs.

Så det vil funke det jeg skrev på tidligere post i denne topicen da?

 

Altså; 1 uttak: splitter --> ADSL +tlf

2 Splitter --> tlf

3 ------||-----

4 ------||-----

 

Splitter koster vel ikke allverden om dette fungerer?

Lenke til kommentar
splittere koster ca 100 kr stykke hos komplett

 

dyr løsning når en kontakt koster 30 kr

:hrm:

Joda, men i endel tilfeller er det vanskelig og kable om ting uten fryktelig masse arbeid.

2-300,- er jo ikke mye for og slippe kanskje mange timers jobb.

Dessuten er mange av disse hobbykablerne nokså elendige, mangler både kunnskaper og utstyr for og få til en pen og slikkelig innstallasjon og med en slik splitterløsning så slipper de og plage seg selv med slikt.

Lenke til kommentar

Nå er jeg litt forvirret her!

Jeg har samme problemet.

 

Jeg har en tlf i 1. etasje, og 1 i 2. etasje.

Pcen står i 2. etasje, og modemet er koblet på tlf utgangen her.

For ca 1 halvt år siden var det ingen problemer.

 

Men nå er det problemer hver gang det ringer.

Kanskje det er fordi tlf i 2. etasje er koblet av? Så nå er det bare en splitter med modemet tilkoblet, ikke tlf.

 

Kan noen si meg konkret hva jeg må gjøre? (I ett svar)

Lenke til kommentar

Omar: Modemet må stå ved 1 tlf/uttak.

 

1. uttak/tlf: kabel fra kontakt --> splitter --> ADSL

--> Tlf.

 

2. Tlf

 

I mitt tilfelle siden jeg ikke har lange nok ledninger fra modemet til dataen(om det skulle stå ved 1 uttak.), så skal jeg kjøpe meg trådløst. Kanksje dette kan være noe for deg også siden du sitter i 2 etg. som meg? ;)

Lenke til kommentar
Omar: Modemet må stå ved 1 tlf/uttak.

 

1. uttak/tlf: kabel fra kontakt --> splitter --> ADSL

Telefonuttaket er ikke av interesse, splitteren skal settes mellom inntaket på veggen og alle kontaktene og alle telefoner må gå igjenom splitteren logisk nok.

Eller kan man gjøre som jeg skisserte, modemet kan utmerket godt sitte i kontakt nr20 det.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...