Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL -> Mister kontakt når telefon ringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sliter med det samme, og her hjemme så hjalp det ikke engang å sette spllitteren til første uttaket mener jeg å huske.

 

Det pga 2 telefoner i huset, så egentlig skulle det vært en fyr fra Telenor her å fiksa det, slik at linja er oppegående hele tiden, selvom noen ringer ut eller inn, uavhengig hvor splitteren er..(eller ikke? husker ikke..)

Lenke til kommentar
Sliter med det samme, og her hjemme så hjalp det ikke engang å sette spllitteren til første uttaket mener jeg å huske.

Den skal sitte _før_ første uttaket og sette den i føste kontakt hjelper jo selvsagt ikke.

Det dere kan gjøre hvis dere er lettvine er og kjøpe en ekstra splittere og plassere på hver telefon fordi det løser problemet.

Lenke til kommentar

Jeg synes det høres usannsynlig ut at det har noe med splitteren å gjøre.

 

Splitteren (eller delefilteret som det egentlig er) er der kun for å hindre at man får støy i tlf'en når man snakker med noen og ADSL modemet kommuniserer.

 

Hvorfor?

Jo fordi delefilteret deler signalet frekvensmessig.

Tlf'ens signal før delefilteret vil være der uansett om man har tlf koblet før eller etter filteret.

Utgangen til ADSL modemet er laget slik at tlf signalet er filtrert vekk uansett.

 

Jeg har tilogmed testet tlf+modem helt uten delefilter.

Det gikk og helt fint, bortsett fra at det ble støy på tlf-linja.

 

Jeg heller mere mot at det er noe med det trådløse WLAN eller trådløse tlf som kicker inn på modemet.

Lenke til kommentar
Det gikk og helt fint, bortsett fra at det ble støy på tlf-linja.

 

Støy på telefonelinja er også problem ja. Ofte trekker de ut adsl-modemet får å slippe støyen i telefonen.

 

Tror dere at problemet kan løses ved å få telenor til å lage en dedikert "plugg" til adsl-modemet og en til telefon?

Lenke til kommentar

Montør koster masse penger da.

 

Hvis tlf og modem står rett ved siden av hverandre, og det er bare det tlf-uttaket som er i hele huset er det jo ganske enkelt å sjekke om alt er rett.

 

Først, skal ledning fra veggen og inn i delefilter/splitter.

Så skal en ledning ut fra filter og inn på ADSL modem.

Deretter en ledning ut fra filter og inn på den trådløse basen.

 

Merk: Hvis delefilter/splitter har en bryter for valg av ISDN vs analog tlf må den settes rett.

ISDN hvis det er ISDN tlf.

POTS hvis det er vanlig analog tlf.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Det er så enkelt at kundeservice sliter med å ansette og trene opp nye supportmedlemmer fort nok til å kunne holde tritt med den vanvittig fort voksende kundebasen. (Vi fikk rundt 6000 nye abbonenter bare siste måned). Heldigvis er det en bunch med nye folk under opplæring, så support får en heftig dose reeinforcements over de neste ukene =)

 

Men, om du har ventert på svar i tre uker så er noe veldig galt. Respontid på mail er i værste tilfelle 2-3 dager, så ved midndre du har fått en tilbakemelding allerede om at vi sjekker saken, så bør du sende en liten purring. Husk at det er en del ting som ligger utenfor vår kontroll også da, som f.eks. linjebestillinger som vi legger inn hos våre underleverandører, samt forsynuing med nye routere osv. Vi kontakter som regel ikke kundene før vi har noe konstruktivt å opplyse om, og desverre så TTT (tar ting tid) =/

 

Anyway, jeg har ikke lyst til å fremstå her på forumet som noe slags representant for NGT. I just work there ^_^

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Helt riktig som stigma sier.

 

En enkel måte å sjekke om det er koblet riktig, er å plugge routeren rett i inntaket, uten splitter. Du må plugge ut alle tlf når du tester dette. Virker det da, er det garantert feilkoblet.

 

Funker det fremdeles ikke, kan det skyldes støy på linjen, men ofte skyldes det og crappy tlf som genererer masse støy.

Lenke til kommentar
Merk: Hvis delefilter/splitter har en bryter for valg av ISDN vs analog tlf må den settes rett.

ISDN hvis det er ISDN tlf.

PSTN hvis det er vanlig analog tlf.

Der fant jeg problemet mitt tror jeg, ikke noe ISDN her. Mens det står POTS/ISDN splitter under på den.

 

Den skal sitte _før_ første uttaket og sette den i føste kontakt hjelper jo selvsagt ikke.

 

Vet ikke om du missforstod meg, eller ikke. Jeg mente nå iallefall førsteuttak til telefon linja.

 

Begynte å lure nå siden du skrev "_før_" første uttak?

Lenke til kommentar
Vet ikke om du missforstod meg, eller ikke. Jeg mente nå iallefall førsteuttak til telefon linja.

 

Begynte å lure nå siden du skrev "_før_" første uttak?

Ja, den skal kobles inn på linja FØR første uttak, har du bare ett uttak så kan du selvsagt sette den inn i dette og plugge telefonen rett i splitteren.

Det hjelper jo ikke og plugge den i første uttaket hvis du har til andre i huset.

Lenke til kommentar

Stemmer det agvg sier.

 

Skal man ha telefoner tilkoblet MÅ disse være koblet i tlf-uttaket på splitteren. Enten direkte, eller ved at hele tlf-ledningssystemet hjemmet hos deg blir koblet om slik at alle uttak har vært igjennom splitteren.

 

Dette kan gjøres ved at man klipper ledningen før førsteuttaket, og kobler ledningen fra leverandør på linje på splitteren. Videre skal ledningen til 1. uttaket kobles i telefonutgangen.

 

Om ikke dette gjøres, vil alle telefonapparater som er koblet ellers i huset, stå "paralellt" (kort forklart) med spillteren, og kunne motta støy fra tlf-apparater.

Lenke til kommentar
[Der fant jeg problemet mitt tror jeg, ikke noe ISDN her. Mens det står POTS/ISDN splitter under på den.

Sorry, jeg som husket feil.

POTS er for vanlig telefon.

Dvs at filteret/splitteren din er beregnet for ISDN og vanlig tlf.

 

På telenorfilteret jeg hadde da jeg brukte Telenor ADSL var det en liten bryter under lokket der man plugget ledningene i.

 

Har aldri prøvd den i feil stilling, men jeg går ut i fra at det er en grunn til at bryteren er der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...